רמת החייל: התגלתה באר בת 1,400 שנה

מזה כשבועיים מתקיימות חפירות מסתוריות במתחם העסקים. כעת רשות העתיקות מגלה: במקום נמצאו שרידים נדירים מהתקופה הביזנטית

צילום: חמי שיף
צילום: חמי שיף
6 בפברואר 2014

החפירות שלנו כנראה עבדו, כי רשות העתיקות החליטה סוף סוף לספר לנו על התגליות המסקרנות שלה ברמת החייל. כזכור, פרויקט הקמת בית הרופאים ברמת החייל הופסק לפני כשבועיים לטובת חפירות מאסיביות של רשות העתיקות במתחם, שהפכו לשיחת היום במתחם העסקים. כעת מתברר שבחפירות התגלתה באר קדומה מסוג "אנטילה" מהתקופה הביזנטית והאסלאמית הקדומה, בערך מ-600 לספירה.

באר מהסוג הזה עוד לא נמצאה באזור תל אביב, ואלי הדד, מנהל החפירה, טוען שאפשר ללמוד ממנה על החיים בירקון ועל החקלאות של אותה תקופה עתיקה. מדובר בבאר משוכללת שפעלה כמו מתקן שאיבה, והיוותה מעין מפעל שסיפק את המים לחקלאות ולמחיה באזור.

נוסף לבאר נמצאו במקום שברי קנקנים, ובתחתית נגלתה רצפה עשויה לוחות אבן, שחילקה את המאגר לשני תאים שבניהם קיר. באזור נמצאו גם שרידי מבנים מהתקופה הביזנטית המאוחרת (המאות השישית והשביעית לספירה) – והם כנראה היו קשורים לפעילות הבאר. לאחר שהבאר ננטשה, נסתם המתקן כולו בחול.

זהו אינו הממצא הארכיאולוגי הראשון ברמת החייל, ומתברר שהאזור הזה הוא כר פורה לתגליות מהסוג הזה. בין היתר נחשף בו מבנה קבורה מפואר מסוף המאה השנייה לספירה, ושרידי גתות לייצור יין מהתקופה הביזנטית.