שבת אחים גם יחד

אחרי שרוב הסיעות מיהרו להיכנס לקואליציה של חולדאי, כעת נותר רק לגלות אם גם עיר לכולנו ומרצ יקפצו על העגלה

צילום: כפיר סיוון
צילום: כפיר סיוון
21 בדצמבר 2013

כמעט חודשיים חלפו מאז הבחירות לרשויות המקומיות, והמשא ומתן הקואליציוני עדיין בעיצומו. עד עכשיו נחתמו חמישה הסכמים קואליציוניים בין סיעת תל אביב 1 של ראש העיר חולדאי לבין הרשימות רוב העיר, דרום העיר, תל אביב בטוחה, שגב, הליכוד ביתנו, יש עתיד והגמלאים. כל אלה יחד שוות 20 חברים בטוחים בקואליציה המתגבשת, מתוך סך 31 חברי המועצה.

לעת עתה חולדאי מינה שלושה סגנים בשכר (חברי מועצה "רגילים" לא מקבלים שכר על עבודתם): אסף זמיר (רוב העיר), נתן אלנתן (שגב) ודורון ספיר (תל אביב 1). סיעת שגב בראשות נתן אלנתן, המייצגת את הציבור הדתי והחרדי, חתמה על הסכם לפיו יפעלו לשימור הסטטוס קוו הדתי־חילוני בעיר, ובכלל זה: הקפדה על סגירת בתי עסק בעיר בשבתות וחגים, שילוב חינוך ערכי בנושא יהדות וציונות בבתי הספר בעיר, סיוע למערכת החינוך הדתי ואף מציאת חוף נוסף שישמש את האוכלוסייה הדתית, כך שיוכלו לרחוץ בכל ימות השבוע.

הסיעות של דרום העיר ורוב העיר חתמו על הסכם משותף, שבמרכזו הקמת מוסדות חינוך נוספים ברחבי העיר, דיור בר השגה לצעירים ולסטודנטים (עם התמקדות בשכונות הדרום וביפו), הגברת הביטחון האישי בדרום העיר, תיקון התשתיות ושיפור החזות בשכונות הדרום והקלה על העסקים של חיי לילה ברישוי.

"החיבור עם סיעת דרום העיר ותחומי האחריות שקיבלנו, ובראשם תחום החינוך, הופכים אותנו למשפיעים מאוד על הנושאים הכי חשובים", אומר זמיר, שכאמור יכהן שוב כסגנו של חולדאי וכממלא מקום ראש העיר, וכן כאחראי על תחום החינוך במועצה.

גם הליכוד ביתנו וישראל ביתנו חתמו על הסכם משותף, והסיעה האחרונה לחתום בינתיים היא סיעת היחיד של ראובן לדיאסנקי מהפך ירוק. לפי ההסכם ישתלב לדיאנסקי בהנהלת העירייה וימונה לאחראי על תחום קשרי ממשל, על נושאי תשתיות ירוקות (מיחזור וחיסכון במים ואנרגיה), וכן יכהן כיו"ר ועדת בעלי חיים וטבע עירוני. כמו כן מסתמן כי בתקופה הקרובה ייחתם הסכם עם סיעת היחיד של ציפי ברנד שימו לב הורים.

הסיעות שעדיין לא חתמו על הסכם קואליציוני הן מרצ (עם שישה מנדטים), עיר לכולנו (עם שלושה) וסיעת היחיד צדק חברתי של כרמלה עוזרי. בעוד שבמרצ מנהלים בשבועות האחרונים משא ומתן ממושך עם תל אביב 1, בעיר לכולנו לא נרשמה בינתיים כל התקדמות. "עדיין לא התחלנו משא ומתן על כניסה לקואליציה. בינתיים טרם פנו אלינו, ואנחנו גם עדיין לא פעלנו בנדון", מסביר מספר 1 בעיר לכולנו, אהרון מדואל. "כרגע זה עוד מוקדם להגיד האם נהיה בקואליציה או לא".

מיטל להבי, שעומדת בראש סיעת מרצ, נמצאת בימים אלה במשא ומתן מתקדם. "אופוזיציה וגם קואליציה אינן אידיאולוגיה – מה שחשוב זו היכולת להשפיע בהתאם לערכים שלנו ולציפיות של בוחרינו", היא מסבירה. "מרצ בראשותי אכן מצויה במשא ומתן עם ראש העירייה שנבחר לכהונה נוספת וקיימת אפשרות שנחבור לקואליציה אם יתמלאו תנאים שיאפשרו לנו להוביל עשייה ולהשפיע על האופי של העיר". אם מרצ תיכנס לקואליציה ככל הנראה שלהבי תשמש כסגנית רביעית לראש העיר.

"גם אנחנו מתבשלים בצ'ולנט הזה. אנחנו רוצים למצוא מכנה משותף", מסביר עורך הדין יגאל שפירא, שפועל מטעם ראש העיר בעניין המשא ומתן הקואליציוני זו הקדנציה הרביעית כבר. "יש לנו אוזן קשובה ורצון ללכת עם מרצ ביחד. בסופו של דבר, אני מעריך שייחתם בקרוב הסכם קואליציוני גם עם הסיעות שטרם חתמו על הסכם".

בינתיים יש כבר קואליציה די מבוססת, ואם הנבואה של שפירא תתגשם לא תישאר אף סיעה באופוזיציה. "המטרה היא להגיע לשיתוף פעולה מקיר אל קיר, ולהקים קואליציה הכי רחבה שאפשר", הוא אומר. "יחד עם זאת, ניתן להצטרף לקואליציה בכל עת במהלך הקדנציה, והיות ולא מדובר בחתונה קתולית – גם לפרוש ממנה בכל עת".