שריפה, אחים, שריפה: האם באמת הוצת בית העלמין היהודי ביפו?

איילת שקד זעמה בפייסבוק על התקשורת והפוליטיקאים שהתעלמו מהצתה בבית העלמין היהודי, שלא בטוח אם בכלל התרחשה

צילום: איליה מלניקוב
צילום: איליה מלניקוב

חברת הכנסת איילת שקד העלתה בסופ"ש הקודם לפייסבוק פוסט המתאר הצתה מכוונת בית העלמין היהודי ביפו. שקד שאלה מדוע התקשורת אינה מסקרת אירוע שכזה והוסיפה "האם ציפי לבני שמגנה כל גרפיטי גינתה שריפה של בית עלמין?". הסקופ הווירטואלי של שקד גרף במהרה אלפי שיתופים ותגובות, ביניהן כאלו שקראו ״לנקות את יפו״ ו״מוות לערבים״. עם זאת, כפי שפורסם בדף הפייסבוק ״צדק חברתי – חדר המצב״, אזרחים החיים ביפו, יהודים וערבים, מיהרו להכחיש את טענותיה של שקד בדבר הצתה וגרסו שמדובר בדלקה שאיימה יותר על התושבים שחיים בצמוד לבית הקברות, מאשר על המקום עצמו, שכלל לא נפגע.

בתגובה לפניית Time Out, מסרה ח״כ שקד: ״על פי המקורות שלנו אכן הייתה הצתה במתחם בית הקברות היהודי ביפו. נמסר לי מניסים אבוחצירא, חוקר שריפות במכבי אש ת״א, כי השריפה הייתה במתחם בית הקברות והקברים עצמם לא ניזוקו. על פי נתוניו, מכיוון שבית הקברות מוקף בגדר גבוהה מלבנים, לא היה ניתן להדליק את השריפה אלא על ידי זריקה של חומר בעירה פנימה (בית הקברות סגור ביום יום). כמו כן קיבלתי אישור לדברים ממר מנלה, מנכל חברה קדישא בת"א וכן מתושבים שנכחו במקום". עם זאת, טלפון קצר אל דובר מרחב יפתח במשטרה, סמי דזובס, מעלה ספקות בנוגע למידע שהפיצה הח״כית מטעם ״הבית היהודי״. דזובס הדגיש: ״השטח שנשרף נמצא בסמוך לגדר של בית העלמין והינו בבעלות משפחה מוסלמית. גם אם מדובר בהצתה, וזה אם גדול, זאת הצתה של שטח פרטי של אותה משפחה״. בנוסף, סגן מפקד תחנת ת״א של כוחות הכיבוי, אבי יהודה, חשף ש״הממצאים הראשוניים של החוקרים שלנו מצביעים על כך שכנראה ומדובר בהצתה של חצר הבית הסמוך לבית העלמין. מקור השריפה הינה באותו בית פרטי, היא פגעה בצמחיית הבית והתפשטה לכיוון בית העלמין, אך הכבאים טיפלו בה לפני שנגרם כל נזק לקברים".

בפייסבוק שלה שקד הבטיחה: ״נחכה לתוצאות חקירת המשטרה ואני מבטיחה שאם לא כך הדברים אקח את דבריי חזרה״, אך נדמה שהיה מוטב לה לו נקטה בתהליך הפוך – תחילה לחכות לממצאים ורק לאחר מכן לגזור את מסקנותיה בדבר הסיבות לשריפה, האחראים לה וקורבנותיה.