"שר התחבורה צריך להתעורר"

המאבק של תושבי תל אביב נגד נתיב המטוסים החדש שעובר מעל העיר הגיע לוועדת הפנים של הכנסת. יו"ר הוועדה מירי רגב ביקרה בחריפות את משרד התחבורה

מטוס. צילום: Shutterstock
מטוס. צילום: Shutterstock

ועדת הפנים של הכנסת ערכה ביום שלישי (18.3) ישיבה מיוחדת שיזם חבר מועצת העיר תל אביב ארנון גלעדי (הליכוד ביתנו) ויוחדה לרעש המטוסים שתושבי תל אביב סובלים ממנו מאז תחילת חודש מרץ בעקבות מסלול נחיתות חדש בנתב"ג.

מסלול 12/30 הוא מסלול נחיתות שנע ממערב למזרח וחזר כעת לפעול אחרי הפסקה של שלוש שנים. הוא גורם לכך שרוב הטיסות שנוחתות בארץ עוברות מעל תל אביב בגובה של כ־600 מטרים. התושבים שנפגעים מכך ביותר הם מי שגרים באזור מגדל שלום, כרם התימנים, הרחובות בלפור, נחמני ורוטשילד ושכונות נווה שאנן, שפירא, כפר שלם והתקווה.

"מישהו איבד את הרגש ואת שפיות הדעת במינהל רשות התעופה האזרחית", אמר גלעדי בדיון, והציע להסיט את מסלול הנחיתה כך שיעבור מעל שדרת פארקים ולאסור נחיתות בין השעות 22:00 בלילה ל־06:00 בבוקר. תושבים נוספים שמנהלים את המאבק הזה מתחילת החודש נכחו בדיון והסבירו לנוכחים את היקף המטרד שפוקד אותם מאז נחנך הנתיב החדש.

מנגד התייצב לדיון גיורא רום, מנהל מינהל רשות התעופה האזרחית, שאמר ש"אפשר להעביר את נתב"ג לאי בים". הוא הסביר שקיימים כיום שלושה מסלולי נחיתה וכי יש העדפה במסגרת התמ"א לנחיתה במסלול שעובר מעל דרום תל אביב. עוד הוא הסביר כי המסלול הצפוני החדש שצפוי להיפתח לנחיתות בחודש יוני הקרוב ויגיע מכיוון ראש העין, יפחית 40 אחוז מהנחיתות ויקל על התושבים. הוא הוסיף כי לא ניתן להסיט את תוואי המסלול הנוכחי ולהעבירו אל מעל שדרת הפארקים שכן נחיתת המטוסים מכוונת באמצעות קרן אלקטרונית שמנחיתה את המטוס תוך כדי הפעלת הטייס האוטומטי. אשר לנחיתות הליליות הסביר רום כי הפסקת הנחיתות בשעות הללו תהיה בלתי כדאית מבחינה כלכלית. הפתרון היחיד שהציע רום לבעיה הוא הרחבת נמל התעופה הצבאי ברמת דוד והפיכתו לשדה תעופה צבאי, אולם ברור שהוצאה לפועל של מהלך כזה, אם יאושר, תיקח שנים רבות.

ח"כ מירי רגב אמרה כי ועדת הפנים תפעל לחלוקת רעש צודקת יותר באמצעות שינוי התמ"א וביקרה בחריפות את האטימות של מינהל התעופה ושר התחבורה כלפי תושבי תל אביב. היא הסכימה כי לטווח הארוך הפתרון הטוב ביותר הוא הקמת שדה תעופה חדש ברמת דוד, אך הוסיפה כי עד להקמת שדה תעופה כזה יש לחלק את הרעש בין המסלולים הקיימים. נוסף על כך זימנה רגב דיון נוסף במעמד שר הפנים ונציגים של משרד התחבורה, כדי שיאמרו את דברם: "שר התחבורה צריך להתעורר. אם השר יחליט שמטוסים ממשיכים לנחות בלילה ושעל התושבים להמשיך לסבול, שיאמר זאת", סיכמה רגב.