פחד בגני הילדים: "אדם זר ניסה להיכנס באמצע היום – ונמלט"

כחודש לאחר החלטת העירייה לשנות את נהלי האבטחה בגני הילדים בעיר, ולהסיר את הצבת השומרים ברובם, גבר חשוד שטיפס על גדר של גן בשכונת בבלי הצליח להדאיג את ההורים כהוגן. העירייה: "חודדו נהלי הפעלת לחצן מצוקה לכלל הגננות במתחם"

גן ילדים. צילום: Shutterstock
גן ילדים. צילום: Shutterstock
9 באוגוסט 2017

נראה שהחלטת העירייה על הסרת המאבטחים הקבועים בגני הילדים מתחילה לתת את אותותיה. בגן ילדים בשכונת בבלי, שעליו חלה "אבטחה מדלגת" (סייר שנוסע בין הגנים במשך היום) תקרית חשודה הציתה את זעמם של ההורים, כאשר אדם זר ניסה השבוע להיכנס לשטח הגן. "בהתחלה הילדים דיברו על זה שמישהו ניסה להיכנס. אחד מהם אמר שהוא שם פצצה, אחר אמר שהוא היה גנב – אבל חשבנו שזה סתם דמיון של ילדים", מספרת אמו של אחד הילדים. "אחת האמהות ציינה בפני הגננת שהילד שלה סיפר את זה, והגננת אכן אישרה שמישהו טיפס מעל הגדר. בנס היא ראתה אותו והזעיקה למקום סייר של העירייה. יכול מאוד להיות שהיא לא הייתה קולטת אותו בכלל והמקרה הזה יכל להסתיים אחרת".

משהזעיקה הגננת את הסייר, זה הגיע בתוך זמן קצר – והחשוד נעלם. אולם להפתעת ההורים, שהתקשרו למוקד העירייה בנושא, נאמר להם שכלל לא נשלח סייר לגן. "לא ידוע מי היה אותו אופנוען שהגיע, אם הוא סייר שלא דיווח או מישהו אחר. אחת האמהות פתחה קריאה וביקשה תגבור באזור הגן". בניסיון להבין מי היה אותו אדם שטיפס על גדר אדם שאלו ההורים עובדים באתר בנייה בקרבת מקום, אך נותרו ללא קצה חוט.

לדברי האם, "זה מרגיש כאילו אנחנו חיים באפלה פה. לא הציבו מאבטח בגן שלנו כיוון שאין מספיק ילדים – אז כביכול לא מגיע לנו. עושים אפליה על רקע גיל, אנחנו רק מספרים בעיניי העירייה. לא אכפת להם מהאזרח, הרי יש כסף והמשטרה אמרה בפירוש שלעירייה מותר לסבסד אבטחה מעבר לתקנים שהיא מקצה – אבל לא משקיעים במה שבאמת חשוב".

פוסטרים שהודבקו ברחבי העיר (צילום: מתוך פייסבוק)
פוסטרים שהודבקו ברחבי העיר (צילום: מתוך פייסבוק)

בעקבות ההחלטה לשנות את נהלי האבטחה בעיר, שהתקבלה כחודש לפני התקרית, החלו ועד הגנים ושדולת ההורים במאבק ומכתבים בנושא שוגרו לחברי המועצה. בגני הילדים שבהם הוסרה האבטחה הקבועה אף נתלו פוסטרים שכותרתם "גן לא מוגן". בפניה שהוגשה נכתב: "ההחלטה נעשתה בחוסר שקיפות ובאופן חד צדדי ושרירותי. תחילה פורסמה רשימה של כ- 10 אשכולות ומתחמי גן מהם יוסרו המאבטחים בעיר, ובהמשך נודע לנו כי לפי המדיניות העירונית החדשה יוסרו המאבטחים מכלל הגנים בהם הם מוצבים כיום, למעט שני אשכולות".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "הסייעת הבחינה באדם חשוד ופעלה על פי הנחיות הבטיחות כאשר דווחה מיד לסייר הביטחון. הסייר שנכח במקום בתוך דקות ספורות, ביצע סריקה של המקום שהסתיימה ללא ממצאים חשודים. בהמשך לכך חודדו נהלי הפעלת לחצן מצוקה לכלל הגננות במתחם. וכן, נוהל סריקות בבקרים ולפני יציאת ילדים לחצר. נדגיש כי משטרת ישראל נושאת באחריות הכוללת לאבטחת מוסדות החינוך על פי החלטת ממשלה. ההחלטה כוללת הצבת מאבטח צמוד בבתי ספר מכיתה א-עד יב' בלבד ואבטחה היקפית לגני הילדים. בשנת 2005 המשטרה הקצתה 25 תקני אבטחה באשכולות גנים  בתל אביב –  יפו ומאז ועד היום לא הוספו תקנים על אף הגידול העצום במספרם. לאור זאת התאימה מחלקת הביטחון בעירייה את תפיסת האבטחה למציאות הקיימת, בתיאום עם משטרת ישראל".

עוד צויין כי "בשנת הלימודים הקרובה יתקיימו באופן קבוע סיורים רכובים של אנשי אבטחה איכותיים, בעלי רמת הכשרה גבוהה תוך מענה מהיר לכלל גני הילדים. כמו כן ובהתאם לדרישת ועד ההורים המרכזי, סוכם כי בשעת הבוקר ובשעת האיסוף, יחליפו הסיירים ככל שניתן את השומרים בשערי הגנים. בנוסף העירייה התקינה לאחרונה בכל גני הילדים בעיר אמצעי מיגון, מידור וחירום כגון קודנים ולחצני מצוקה מתקדמים המאפשרים הזנקת כוחות ביטחון מידיים. בנוסף לאבטחה העירונית, קיים מערך אבטחה מרחבי של משטרת ישראל באמצעות סיורים ניידים".