שר האוצר: איך הפך פתאום אהוד ברק להיפסטר תל אביבי?

בילויים מתוקשרים ונוכחות מוגברת בטוויטר: האם ראש הממשלה לשעבר סתם נהנה בפנסיה, או מנסה לקנות את לבנו? מקורב לשעבר: "זה נקרא הונאה. הוא מפזר שקרים על זה שהוא עדיין לא החליט אם להתמודד. חבל שהתקשורת נותנת לו את מרחב ההכחשה"

לא מנהיג. היפסטר. אהוד ברק (עיבוד תמונה: רוי גיא)
לא מנהיג. היפסטר. אהוד ברק (עיבוד תמונה: רוי גיא)
24 באוגוסט 2017

הבליינים התל אביביים מתרגשים ואחוזי ציפייה בימים האחרונים. לא בגלל די.ג'יי לוהט שהולך לנגן סט מרים וגם לא בגלל צ'ייסר קמפרי נוסף שהם הולכים ללגום בדרך לעוד לילה שיכור שכולל שליחת סמסים מביכים לאקסים. השאלה הגדולה שטורפת את דעתם בימים האחרונים היא – מה הלוקיישן הטרנדי הבא שאהוד ברק יבקר בו? ראש הממשלה לשעבר, שכבר הרגיל אותנו ללוק המתחנף לזרם ההיפסטרי, החל בתקופה האחרונה גם לפקוד את המקומות והבילויים הכי תל אביביים שיש. בשבוע שעבר בילה החייל מס' 1 בהופעה של רג'ינה ספקטור (ולא שכח להעלות סלפי איתה), ויומיים אחר כך נכח בערב פואטרי סלאם, שגם עליו כמובן טרח לעדכן את העולם בטוויטר: "אמש ב'פואטרי סלאם' ברחוב הרכבת בת"א העליתי את ממוצע הגיל והורדתי את ממוצע היופי. נילי ואני נהנינו מאוד. איש בן 75, ראש ממשלה לשעבר, שר ביטחון לשעבר, רמטכ"ל לשעבר ועוד כמה תארים מכובדים לשעבר, מבלה כאחרון ההיפסטרים התל אביבים. האם יש כאן יד מכוונת, או שאהוד תמיד אהב את האוצר, לא פספס פרק בגירלז וסגר את הערב עם משולש בשירוקו ואנחנו פשוט פספסנו?

"מעטים האנשים שהחזיקו בהגה ולא משתוקקים לחזור אליו. ברק הוא לא אחד מהם", קובע עקיבא נוביק, הכתב הפוליטי של חדשות 10. "זה ברור שהוא רוצה לחזור. הוא בונה על הזיכרון הקצר של הישראלים ועל המיאוס מביבי, וכנראה שבגלל זה הוא אשכרה בונה דמות חדשה לגמרי. הוא עושה הכל כדי להיות קול וגזעי. הוא משחק אותה 'לא יודע, עוד לא החלטתי אם לחזור לחיים הפוליטיים', אבל זה ברור לכולם שהוא רוצה לחזור". ב-2016, אחרי כמה שנים של היעדרות תקשורתית, החל ברק לצוץ בכל מקום; מסיבות עיתונאים וראיונות במגוון כלי התקשורת תוך שהוא מציג לראווה את המראה החדש שאימץ: זקן מטופח, מגבעת, בגדים מאווררים וחיוך משתובב. כל זה ליד סגנון דיבור ייחודי, עם הרבה עקיצות וחידודים. "הוא תמיד היה קצת משונה, אולי אפשר לקרוא לזה היפסטר", אומר נוביק. "הוא חובב תרבות גבוהה מאז ומתמיד, אבל כיום אין לו כיסא בכנסת, אין לו הזדמנות לנאום כדרך קבע והוא לא יכול לכנס מסיבת עיתונאים מתי שבא לו, אז זו דרכו לדאוג שעדיין יתלהבו ממנו והוא עדיין יישאר קול. בגילו המופלג זה מרשים שהוא מצליח בזה".

את הציוצים בטוויטר התחיל לפזר ברק בסמוך לבחירות בארצות הברית. "בהסתכלות פשטנית ונאיבית, הוא פתאום הבין שהטוויטר הוא כלי שבאפס מאמץ אתה יכול להשתלט על מדינה", מנתח חיים לוינסון, הכתב הפוליטי של הארץ. "הוא מצייץ טוב, הוא איש חד וחכם והוא נהנה מתשומת לב ומהתגובות המחזקות. הוא כבר מבוגר, בערך בגיל שאריאל שרון נבחר בפעם השנייה, הוא מבין שזו ההזדמנות האחרונה שלו. לדעתי בחלומו הוא פשוט מקווה שמחנה השמאל יגיד לו: 'בוא תעמוד בראשנו, אתה היחיד שיכול לנצח את נתניהו'. אם  יצליח לו מה טוב, אם לא הוא יפרוש".

יועץ פוליטי בכיר שעבד בעבר עם ברק מצטרף לניתוחי העיתונאים. "אני לא חושב שהוא רוצה לחזור, אני בטוח שהוא רוצה לחזור. הוא נמצא בקמפיין כבר למעלה מחצי שנה שהתחיל עם השקת הלוק החדש וכלל בניית צוות יועצים לשעבר שעובדים נון סטופ על החזרה שלו לפוליטיקה", אומר היועץ. "הוא תמיד היה מעודכן, כך שהטוויטר לא מסמן ניסיון לעלות על טרנד. מהיכרותי עם האיש, הוא עובד על שיטה אחת שנקראת הונאה. הוא מפזר שקרים על זה שהוא עדיין לא החליט אם להתמודד. חבל שהתקשורת נותנת לו את מרחב ההכחשה, היא צריכה לקחת כאן תפקיד אחר. זה ברור לכל איש מקצוע ואמור להיות ברור לכל אזרח ישראלי שעיניו פקוחות שהוא רוצה לחזור". לדברי היועץ, הפעילות של ברק מורגשת גם במגרש המפלגתי. "אני יודע בוודאות שהוא מעורב במפלגת העבודה ונפגש עם ח"כים".

בפייסבוק כבר הבינו את העניין
בפייסבוק כבר הבינו את העניין

מקורב אחר לברק לא בטוח שיש כאן קאמבק בדרך, וטוען שברק פשוט נהנה מהחיים. "יש לו זמן היום בשונה מבעבר, והוא יכול להרשות לעצמו לבלות במקומות בניחותא. אני רואה את כל הלשעברים למיניהם שמגיעים לכנסת, לוועדות, למזנון, אתה רואה שהם היו נותנים יד ורגל כדי לחזור לפוליטיקה. אצל אהוד זה לא ככה – החיים שלו  מלאים וטובים". בעבר, מספר המקורב, אהוד היה צורך את התרבות בד' אמות, לבד בבית. "זה אותנטי. אני חושב שאם מישהו מנסה לשחק אותה זה פשוט לא עובד. הוא אומר את מה שהוא חושב ועושה את מה שהוא רוצה וזה הכי אותנטי בעולם. אין כאן ניסיון לחזור לפוליטיקה". בין אם מדובר בניסיון להשתלט על כס הממשל או בהתהוללות תמימה שמאפיינת את גיל הפנסיה, לנו רק נותר לתהות – – מי אתה, היפסטר שבטוח יושב לנו איפשהו בפיד, שמייעץ בסתר לאהוד ומתעטף באלמוניותו?

[interaction id="599eb799228255751e55daec"]