אוזני פי"ל

הפדרציה למוזיקה ישראלית וים תיכונית (פי"ל) תובעת את האומן 17: "הפרו זכויות יוצרים"

אז זה מה שהולך היום באומן? האומן 17. צילום: מיכל פתאל
אז זה מה שהולך היום באומן? האומן 17. צילום: מיכל פתאל
7 בנובמבר 2013

בימים הקרובים צפוי מועדון האומן 17, ובעיקר הבעלים ראובן לובלין, לקבל לידיו כתב תביעה מהפדרציה למוזיקה ישראלית וים תיכונית (פי"ל) בגין הפרת זכויות יוצרים. לטענת הפי"ל – שמייצג כ־250 מפיקים ואמנים ים תיכוניים, בהם משה פרץ, אהובה עוזרי, דודו טסה, מושיק עפיה, שלומי סרנגה, אבי גואטה ועוד – מועדון האומן 17 לא דאג להסדיר את רישיון השמעת המוזיקה המוקלטת של אמני התאגיד ועל כן הפר זכויות יוצרים. על כך הם תובעים מהמועדון פיצויים על סך 100 אלף ש"ח, לצד צו מניעה שלא להשמיע את אמני הפי"ל עד אשר יסתיים ההליך המשפטי.

"מועדון האומן 17 פועל זה שנים, אבל רק בשנה האחרונה נכנסנו איתם לעניין ההסדרה ונתקלנו לצערנו בהתנגדות נחרצת", טוען מנכ"ל פי"ל ניר בוסקילה. "ניסינו כל מה שרק אפשר: שיחות, מכתבים, פנייה בטלפון כדי לקבוע פגישה מסודרת. הצד השני פשוט סירב להסדיר את התשלומים, הם טענו שהם לא עשו שימוש במוזיקה ושאין להם קשר לזה. כל מה שנשאר לנו כמוצא אחרון הוא להסדיר את זה בכתב תביעה".

"עוד לא קיבלתי את התביעה. אני יודע שהיא בדרך, ואני מתנגד לשלם זכויות יוצרים על מוזיקה שאני לא מנגן", אומר הנתבע הישיר, לובלין. "לאקו"ם ולפדרציה הרגילה אני משלם כבר יותר מ־25 שנה. פתאום באה פדרציה חדשה שאני לא יודע את מי היא מייצגת בכלל, הם טוענים שיש להם זכויות על מוזיקה מזרחית, ואני בכלל לא משמיע מוזיקה כזו".

רפרוף מהיר ברשימת המיוצגים המופיעה באתר הפי"ל מגלה כי באמני התאגיד נמצאים גם שמות כמו א.א הפקות של אסף אמדורסקי, קורין אלאל, זאב טנא ובועז בנאי – לא בדיוק אנשים שקופצים לראש כשחושבים על מוזיקה ים תיכונית.

עורך הדין מטעם התביעה, יעקב מנור, מוסיף: "ההיתממות של לובלין מאוד תמוהה. הם מנסים להתחכם, אבל בדקנו ומצאנו שהם משמיעים את האמנים שלנו, וזו הפרה בוטה. הפי"ל לא ששה להגיש תביעות כנגד משתמשים במוזיקה. מטרת הפי"ל היא לדאוג לגביית דמי הרישיון מהמשתמשים בלא צורך בשימוש בסנקציות הקשות שבחוק זכות יוצרים 2007, שמאפשר הטלת צווי מניעה זמניים וקבועים כנגד מפרי זכויות וכן פיצוי ללא הוכחת נזק בסכום של עד 100 אלף ש"ח לכל הפרה. במקרה של האומן 17 עשינו כל שניתן ואף מעבר לחובתנו כדי שנגיע להסדר, ולאחר שקיבלתי את החומר להגשת תביעה התקשרתי אישית לבעל המועדון לובלין והבהרתי לו שיש מקום להסדיר את הרישיון. אם הוא יבוא ויבקש להחזיר את הגלגל לאחור ולחתום על התחייבות אז בוודאי שנגיע להסדר".