מדוע מיזם האוטובוסים החשמליים בתל אביב של חברת דן תקוע?

16 אוטובוסים חשמליים שקטים וטובים לסביבה היו אמורים לפעול כבר בתל אביב. למה זה תקוע ומתי נזכה להם?

אוטובוס כתום בקו 3 (צילום: שלומי יוסף)
אוטובוס כתום בקו 3 (צילום: שלומי יוסף)
11 בינואר 2018

 

מכת חשמל: בחודשים האחרונים סיפרנו כאן על הבשורה המתקרבת – הגעתם המחודשת של האוטובוסים החשמליים הכתומים והשקטים של דן שהיו אמורים לרדת לכביש עוד ב־2017. עם זאת, נכון לרגע זה ובניגוד ליעדי הממשלה פועלים בעיר רק חמישה אוטובוסים כאלה. 16 אוטובוסים נוספים היו אמורים כבר להיכנס לשימוש, אך הם יגיעו לארץ רק השבוע ועמדות הטעינה הנחוצות להפעלתן טרם הוקמו, מלבד שתיים שכבר פועלות, ואישורים נחוצים להקמתן טרם התקבלו. את המחיר נשלם אנחנו – הנוסעים באוטובוס, הגרים בסביבתו וכל מי שנושם את האוויר בעיר.

>> הגיע הזמן שנוכל לעלות מהדלת האחורית בכל קווי האוטובוס

לפי גורמים שונים המעורבים בפרויקט יעברו עוד חודשים עד ש־16 האוטובוסים יפעלו בעיר, אף על פי שכבר ב־2016 הכריז המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף עם קק"ל, שיתמוך כספית בחברות שיעברו להשתמש באוטובוסים הללו ויזנחו את האוטובוסים ממונעי הדיזל. עד סוף 2017 היו אמורים לפעול 62 אוטובוסים חשמליים ברכבי הארץ, וחברת דן לבדה זכתה במימון ל־21 אוטובוסים שעתידים לפעול בקווים 4 ו־5 העוברים באזור אלנבי – הלוקיישן הכי מזוהם בגוש דן.

בניסיון להבין את הגורם לעיכוב התברר לנו כי מספר גדול במיוחד של גופים ורשויות מעורבות בנושא, מה שמקשה על מציאת האחראי וככל הנראה לא עוזר לקדם את הפרויקט. חברת דן היא זו שאמורה להפעיל את האוטובוסים ואת עמדות הטעינה, עיריית תל אביב־יפו אמורה לסייע לה, המשרד להגנת הסביבה מממן את הפרויקט בחלקו, חברת החשמל אמורה לחבר את עמדות הטעינה לרשת החשמל, ומשרד האנרגיה, כפי שהעיד השבוע מנכ"לו אודי אדירי בכנס בנושא באוניברסיטת תל אביב, אמון על הרגולציה לאותן עמדות הטענה.

(צילום: שלומי יוסף)
(צילום: שלומי יוסף)

כשפנינו לחברת החשמל כדי לבדוק מה באשר לעמדות הטעינה, נמסר כי הפרויקט מקבל "עדיפות עליונה בקיצור תהליכים" כדי לחבר את עמדות הטעינה מהר ככל הניתן, שכן החברה רואה במהלך "פרויקט לאומי". שם הפנו אותנו לחברת דן, שנדרשה להמציא לחברת החשמל את המסמכים והאישורים הנדרשים בחוק, ונכון לפגישה שנערכה בין החברה לדן לפני כחודשיים, עדיין לא העבירה את המסמכים הנדרשים. עם זאת מסרו בחברה כי נפתחו כבר עשר הזמנות לחיבור עמדות טעינה, אך כאמור רק שתיים כאלה פועלות כבר היום. בדן אומרים שהם "נערכים כמתחייב עם האוטובוסים ועמדות ההטענה, ממתינים לאישורים מהרשויות ומחברת החשמל ומקווים שייכנסו לשימוש מהר ככל שניתן". גם בעירייה פועלים לסיוע כדי לזרז את הקמת עמדות הטעינה, וסגנית ראש העירייה מיטל להבי, מחזיקת תיק התחבורה, דאגה שהטיפול בנושא יועבר לחברת נתיבי איילון כדי שזו תקדם את הקמת התשתיות הנחוצות וחיבורן לחשמל.

במשרד להגנת הסביבה אמרו בתגובה לפנייתנו שחייבו את דן להצטייד באופן הדרגתי באוטובוסים כאלה, שהם פועלים מול הרשויות לזירוז ההליכים בנושא והוסיפו: "דן עדכנה את המשרד על העיכוב במועדי הפעלת האוטובוסים עקב קשיים טכניים בחיבור עמדות הטעינה וביצוע שיפוצים בחלק מהחניונים".

כעת נותר לנו רק לתהות מה יקרה קודם: האוטובוס הכתום והירוק ישטוף את תל אביב או יעבור לנו כאב הראש מניסיון לחבר בין הפקידים הביורוקרטיים של לפחות שישה גופים ציבוריים וממשלתיים שאמורים לדאוג לנו.

[interaction id="59c8f7abb92f030001d752b5"]