הלך לעולמו העיתונאי, חבר הכנסת לשעבר ופעיל השלום אורי אבנרי

העיתונאי המוערך, חבר הכנסת לשעבר ופעיל השלום אורי אבנרי הלך לעולמו בגיל 94

אורי אבנרי (צילום: איליה מלניקוב)
אורי אבנרי (צילום: איליה מלניקוב)
20 באוגוסט 2018

אורי אבנרי, העיתונאי, חבר הכנסת לשעבר ומהאנשים הבולטים בשמאל הישראלי לאורך השנים, הלך היום (שני) לעולמו בגיל 94. לפני כשבוע אושפז אבנרי בבית החולים איכילוב בעקבות אירוע מוחי, כשהוא במצב קשה מאוד וללא הכרה. טרם נמסרו פרטים על אודות מועד ההלוויה.

>> "מעולם לא הגדרתי את עצמי שמאל": ראיון עם אורי אבנרי

במשך 40 שנה ערך אבנרי את השבועון "העולם הזה", החל מ-1950. "בלי מורא, בלי משוא פנים" הייתה סיסמתו של העיתון, ואבנרי הפך אותו לסנסציה – צהובון שערורייתי עם סיפורי מין, רכילות וצילומי עירום לצד חשיפת פרשיות שחיתות ותחקירים שטילטלו את הממסד בישראל. הוא כיהן כחבר בכנסת השישית והשביעית מטעם תנועת "העולם הזה – כוח חדש" ומטעם מפלגת של"י שהיה ממייסדיה.

בלי מורא, בלי משוא פנים. אבנרי בצעירותו
בלי מורא, בלי משוא פנים. אבנרי בצעירותו
האנטי-פוריטני היה חלק מהאנטי-ממסדי. אבנרי בצעירותו
האנטי-פוריטני היה חלק מהאנטי-ממסדי. אבנרי בצעירותו

אבנרי נולד ב-1923 בגרמניה ועם עליית הנאצים לשלטון עלה לארץ והתחנך בתל אביב. הוא עזב את בית הספר בגיל צעיר כדי לעבוד, הצטרף לאצ"ל, ולאחר מכן להגנה. במהלך מלחמת העצמאות העביר כתבות לעיתון הארץ עד שנפצע קשה בקרבות הנגב כשלחם בסיירת "שועלי שמשון". לאחר שעזב את הארץ, הוא רכש את "העולם הזה", שהיה לאחד מגופי התקשורת הראשונים שקראו למתן זכויות לעם הפלסטיני ולשוויון לאזרחי ישראל הערבים. ב-3 ביולי 1982, במהלך מלחמת לבנון הראשונה, הוא והעיתונאית ענת סרגוסטי עוררו סערה כשערכו פגישת וריאיון עם יאסר ערפאת בביירות.

התמונה עם יאסר ערפאת בביתו. צילום: יולי גורודינסקי
התמונה עם יאסר ערפאת בביתו. צילום: יולי גורודינסקי
אורי אבנרי במוקטעה. צילום: אימג'בנק / Getty Images
אורי אבנרי במוקטעה. צילום: אימג'בנק / Getty Images

את רוב פועלו הקדיש אבנרי למען השלום – הוא היה ממקימי המועצה הישראלית למען שלום הישראלי-פלסטיני. ב-1993 הקים את תנועת "גוש שלום", שניהלה לאורך השנים מאבקים כגון חרם על מוצרי ההתנחלויות, סימון הקו הירוק בשטח ופתיחת המערכה נגד חומת ההפרדה.

בשנת 2004 זכה בפרס סוקולוב לעיתונות על מפעל חיים. לאורך השנים כתב אבנרי ספרים רבים, בהם "מלחמת היום השביעי" (1969), "שני עמים, שתי מדינות" (1995) ו"אמת מול אמת: מבט שונה לגמרי על הסכסוך הישראלי-פלסטיני" (2004). הוא היה נשוי לרחל שנפטרה לפני כ-7 שנים. השניים היו נשואים במשך 58 שנים. בראיון ל-Time Out ב-2013 נשאל אבנרי מה היה רוצה שייכתב על המצבה שלו. "'עשיתי כמיטב יכולתי'" הייתה תשובתו.