אל טעזאכן! למה על אף האיסור, הסוסים ממשיכים לסחוב רהיטים?

לפני שנתיים נחלצה הכנסת לעזרת הסוסים הכואבים ואסרו על רתימתם לעגלות בעיר. אלא שהשוטרים לא שמעו על התקנות, והרשויות ממשיכות לגלגל את האחריות והסוסים את העגלה

תעשה פרסה. אלטע זאכן בתל אביב
תעשה פרסה. אלטע זאכן בתל אביב
23 בפברואר 2017

צליל הנקישה של פרסות סוס בתוך העיר ילווה תמיד גם במראה מכמיר לב: גברתן יושב על עגלה ולפניו סוס שנקרע ממאמץ לגרור משא של מכונות כביסה, מקררים, רהיטים ומה לא. ב־2014 יצאו ארגוני זכויות למען בעלי חיים בקריאות שמחה כשהכנסת אסרה בתקנה לרתום סוס לעגלה בדרכים למעט ביישובים חקלאיים. הסוף לאלטע זאכן, מיהרו אתרי החדשות להכריז. אלא שבחלוף יותר משנתיים התברר שלא סוסים ולא יער. הסוסים ממשיכים לסחוב רהיטים בעיר, וגם תושבים מודאגים שמדווחים על כך לרשויות לא מקבלים מענה של ממש. העירייה מפנה למשטרה, המשטרה מבטיחה לבוא ולא מגיעה, ומכונת הכביסה ממשיכה להתגלגל.

ברק שרון (26), המתגורר בנחלת בנימין, הוא אחד מאותם תושבים מודאגים. "נתקלתי בתופעה כמה פעמים. כשהתקשרתי, העירייה והמשטרה התנערו והפנו כל אחד לאחר. היו מקרים שהמשטרה הבטיחה שתבוא ולא באה. אני רוצה להאמין שמישהו מתישהו יעשה משהו, אבל אחרי פעמיים־שלוש אתה מאבד את האמון קצת". המקרה של ברק לא יוצא דופן. "התקנה לא נאכפת בכלל, השוטרים לא יודעים על קיומה של התקנה", מגלה היועץ המשפטי של תנו לחיות לחיות, עו"ד שגיב לוי. לדבריו המצב רק הורע מאז התקנות. "אם לפני שנתיים היית מתקשר לווטרינר העירוני בבקשה שיוריד סוס סובל מהכביש, היום הוא אומר קטונתי, זה בטיפול המשטרה, ואף אחד לא מגיע". כדי להתמודד עם הבעיה ולהקל את האכיפה הוחלפה לפני כחודש ההזמנה לדין בקנס בגובה 500 ש"ח. לדברי שגיב, מדובר במהלך שאם ייאכף – ישיג את התוצאה הרצויה. "אם ייתנו לרוכב דוח ועוד דוח, מהר מאד הוא יבין שכדאי לו לקנות רכב".

ומה יקרה עם הסוס אחרי שיוותרו עליו? אורנה יהב, פעילה למען שחרור בעלי חיים, טוענת שהתקנה יוצרת בתורה בעיה אחרת. "לאן תיקח את הסוס? ואיך תקיים אותו? אין לנו איפה לשים את הסוסים, ואז הם יוצאים למכרז של משרד החקלאות, ומי קונה את אותם הסוסים? האנשים הגרועים ביותר. תל אביב זה כסף קטן, היא הכי ידידותית לבעלי חיים, השאלה היא מה קורה במקומות אחרים".

מהעירייה נמסר בתגובה: "על פי תקנון התעבורה, שהוא חוק מדינה, הטיפול בנושא בסמכות משטרת ישראל בלבד. כל פנייה מזוהה למוקד העירוני מועברת למוקד 100 להמשך טיפול".

מהמשרד לביטחון פנים הפנו אותנו למשטרה, ומהמשטרה נמסר: "משרד החקלאות מופקד על תחום האכיפה בנושא הטיפול בבעלי חיים. לרשויות המקומיות סמכויות רבות בתחום ובכללן סמכויות לווטרינר העירוני. כככל שמדובר בהפרעה לתנועה ובשמירה על שלום המשתמשים בדרך, הנושא ייבדק ויטופל בהתאם".