המאבק הבא: תושבי פלורנטין נגד הרחבת אליפלט ושלבים

פעילים משכונת פלורנטין פועלים נגד הרחבת הצירים ברחובות אליפלט ושלבים. לטענתם, הפיכת ציר התנועה לבעל 7 נתיבים, יגרום לרעש וזיהום רב באזור 

רחוב אליפלט
רחוב אליפלט
16 באוקטובר 2018

לאחר שהצליחו במאבקם להפוך את חניון אליפלט לפארק, תושבי פלורנטין מוצאים עצמם במאבק חדש נגד תכנית להרחבת הצירים ברחובות אליפלט ושלבים. על פי התכנית, שתוכננה בתצורתה הראשונה כבר במהלך שנות ה-70, יורחבו רחובות שלבים ואליפלט לציר תנועה בעל לא פחות משבעה נתיבים – ברוחב 45 מטר (רחב יותר מדרך נמיר). זאת על מנת להקל על תנועת כלי הרכב לאזור מחולון ומבת ים. על פי התושבים, הזרמת התנועה תגרום לרעש וזיהום רב באזור, שהשימושים בו השתנו מהותית מאז התכנית הוצעה לראשונה. ב-24 באוקטובר (רביעי) בשעה 16:30 מתוכננת הפגנה ברחוב אליפלט, מול הגן החדש. אף שהתכנית כבר אושרה, לטענת התושבים חלקיה השונים טרם נוסחו בפרטים ועל כן עוד עומד פוטנציאל לעצור אותה בזמן.

"כשתכננו את ההצעה פלורנטין ונווה צדק היו שונות, אבל עדיין רוצים להרחיב את הכביש כאילו דבר לא השתנה", אמרה ל-Time Out הפעילה הילה הראל. "מה גם שבצידו האחד של הכביש יש בית ספר, ובצד השני פארק. גם אם עדיין רוצים לתכנן ולנצל את כל 45 המטרים אפשר לעשות זאת אחרת. במקום דרך נמיר, אפשר לייצר פעמיים שדרות רוטשילד. בעוד שבזמנו חולדאי ניסה למכור את התכנית כאבן גבירול של הדרום, יש התעלמות מכך שברחוב אבן גבירול יש מסחר לכל אורכו, וכאן מדובר במקרה שונה לגמרי. אין היגיון שכל הרבה תנועה של כלי רכב פרטיים תיכנס בשלב זה לדרך יפו".

מפת ייעודי הקרקע באתר העירייה (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של המאבק)
מפת ייעודי הקרקע באתר העירייה (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של המאבק)

תגובת עיריית תל-אביב-יפו: "העירייה קשובה לתושבים ויחד עם זאת לאחר בחינה מעמיקה אנו מאמינים ששדרוג הרחוב דווקא יגרום לשיפור החיים. רחוב שלבים העתידי מתוכנן כרחוב עם עירוב שימושים ודפנות פעילות הכוללות מסחר, תעסוקה ושירותי ציבור ועתיד לשרת הולכי רגל, רוכבי אופניים, תחבורה ציבורית בנתיבים ייעודיים וכלי רכב פרטיים בהתאם לצרכי העיר והתושבים בעתיד הנראה לעין. יצויין כי רוחב דרך שלבים מאושר סטטוטורית כבר שנים רבות, בהתאם לתפיסה ארוכת שנים הקובעת את יעוד הדרך כציר תנועה חשוב בדרום העיר. פיתוח הרחוב כרחוב עירוני פעיל כולל חזיתות מסחריות, מדרכות רחבות, נטיעות עצים, שבילי אופניים ברוחב 2 מטר לכל כיוון וכן קולונדות ברוחב של כ 4 מ' לאורך הרחוב, אשר יתמכו בתנועת הולכי הרגל ובפעילות הצפויה לאורך הרחוב, הכוללת בתי קפה ומסעדות שיפתחו שולחנות לאורך המדרכה. כמו כן מתוכננים מעברי חציה במרחקים של 150 מ' בקירוב, שיאפשרו מעברים נוחים ופעילות משני צדי הדרך. לאורך הרחוב יוגדל מלאי שטחי המגורים ויתאפשר גם שילוב מוגבל של שטחי משרדים וכן נקבעו לאורכו מספר מוקדים למוסדות ציבור עירוניים אשר יתרמו להתפתחות האזור, בדומה למכללה האקדמית ת"א-יפו שכבר הוקמה במקום".