הסיפור המוזר של האסמס המסתורי מסעיר את הפוליטיקה התל אביבית

אסמסים משחירים כבר הפכו לעניין שבשגרה בזירות פוליטיות לוהטות ומדממות, רק שקשה לכנות כך את הפריימריז במרצ לבחירות לעירייה. למי היה חשוב לטנף בהודעה אלמונית על סגנית ראש העיר, ומה גילינו כשחיפשנו הודעות אחרות מהמספר השולח?

"האסמס המטנף" שנשלח לתושבי תל אביב
"האסמס המטנף" שנשלח לתושבי תל אביב
26 באפריל 2018

 

דרכי התעמולה של מועמדים פוליטיים השתכללו מאוד בשנים האחרונות, ובין היתר הגיעו גם ל-SMSים שנשלחים באחת להיקפים עצומים של משתמשים, ופונים ישירות אל הבוחר הפוטנציאלי. באסמס כזה, שנשלח לעתים ממקור אנונימי, מרשים לעצמם המועמדים להשחיר את מתחריהם באופן שלא היו מעזים בשום קמפיין אחר. זה אמצעי יקר לעתים, ומלוכלך למדי, אבל כזה שמצדיק את עצמו – כלכלית לפחות – כשמדובר בבחירות כלליות במדינה גדולה, או אפילו בבחירות כלליות במדינה קטנטנה במזרח התיכון. זה מוזר הרבה יותר כשיורדים לפסים כאלה במירוץ צנוע ועם חשיבות מוגבלת, נאמר, כמו הפריימריז להרכבת הרשימה של מרצ לבחירות למועצת העיר שייערכו בעוד חצי שנה.

לפני מספר חודשים, עם פתיחת הפריימריז במפלגה ופתיחת ספר הבוחרים, נחשפו גם בוחרי מרצ למה שבוחרי מפלגת העבודה הכירו כבר שנים – שטף אסמסים בלתי פוסק (כי האמצעי היקר הזה הפך יקר פחות עם הזמן), בעד מועמדים מסוימים ובעיקר נגד מועמדים מסוימים. אתמול הם נחשפו לעוד אסמס כזה, הפעם נגד סגנית ראש עיריית תל אביב מטעם המפלגה, מיטל להבי. "ביום כזה, שכל התשתיות בתל אביב קורסות אחרי ממטרי אביב", נכתב באסמס שנשלח מהמספר המסתורי 0000000, "חשוב שכולנו נודה למחזיקת תיק התשתיות מיטל להבי. היא משלנו".

כלל לא ברור מי עומד מאחורי האסמס המסתורי הזה, ולמי דחוף כל כך להשחיר את הפוליטיקאית המוניציפלית הבכירה של המפלגה בעיר, כשלושה שבועות לפני הבחירות המקדימות להרכבת הרשימה למועצה (15.5). ניתן רק להניח שזה מישהו בעל אינטרס בפריימריז המונציפליים של מרצ בעיר שישקיע בכך משאבים, אך גם אם זו התשובה, לא ברור איך במערכת הבחירות הללו, שמבלי לזלזל בחשיבות מוסדות העיר (הפוטנציאלית, לפחות, פחות בתקופת חולדאי) אינה שוות ערך לבחירות לנשיאות ארה"ב, מוצאים את עצמם אנשים משחירים מועמדת אחרת, שנמצאת בסופו של דבר באותו פורום מצומצם למדי כמוהם. זה לא טראמפ שמטנף על קלינטון, או נתניהו שמטנף על גבאי ולפיד; אם זה אכן מה שנדמה שזה, מדובר במישהו מהחוג הקטן של העשייה הפוליטית המונציפילית של מרצ בתל אביב – כלומר, מישהו שעומד בקשר עם להבי, שמוצא עצמו מטנף עליה באנונימיות לציבור הרחב.

מיטל להבי. צילום: עדי אדר
מיטל להבי. צילום: עדי אדר

ניסינו להתחקות אחר המספר השולח, אלא שמדובר במספר תמוה (0000000), שמקשה על ההתחקות אחורה. אסמס אחד כן נשלח בעבר מאותו המספר אל משתמשים שקיבלו גם את האסמס המשחיר: הייתה זו הזמנה לוועידת הרווחה השנתית של עיריית תל אביב, שיזמה סגנית ראש העיר האחרת מטעם מרצ, מהרטה ברוך-רון, המחזיקה בתיק הרווחה בעיר ומתמודדת בעצמה בפריימריז המדוברים. בתגובה לפנייתנו היא הבהירה שאין לה קשר להודעה המשחירה, ומסרה: "מספר הטלפון המדובר משמש כמספר גנרי להעברת הודעות בו נעשה שימוש על ידי גורמים שונים. את ההודעות על ועידת הרווחה מוציאה עיריית תל אביב ולא לשכת סגנית ראש העיר ואין לי כל נגיעה ישירה גם למערך שליחת ההודעות של הוועידה. כל ניסיון לקשור ביני לבין ההודעה הנבזית והמכוערת על מיטל להבי הוא השמצה פרועה ומיותר לציין כי אם תעלה טענה כזו אפעל להגן על שמי הטוב. ועידת הרווחה הקרובה תיערך ב-29 במאי בתיאטרון הבימה, הודעות סמס בעניין יישלחו בשבועות הקרובים".

ניסינו לקבל תגובה מלהבי עצמה, המשמשת כמחזיקת תיק התחבורה (ולא כפי שנטען בהודעה), ולנסות לברר מי לדעתה עומד מאחורי ההודעה, אך לא קיבלנו התייחסות ממנה. כדי לבדוק אפשרויות נוספות, המשכנו כדי לשאול את המועמדים הבולטים האחרים במירוץ, וגם אלה הכחישו קשר להודעה. חברת המועצה גבי לסקי אמרה שלא ידוע לה מי עומד מאחורי ההודעה, והוסיפה: "זה מצער. יש הרבה אנשים מוכשרים אצלנו וצריכים לעשות קמפיין חיובי". חבר המועצה איתי פנקס הכחיש גם הוא קשר להודעה, ואמר ש"מרצ לא צריכה את קרבות הבוץ הללו, והם בוודאי מיותרים כשהם פשוט לא מוצדקים". מיקי גיצין, מנכ"ל הקרן החדשה שגם הוא משמש כחבר מועצה מטעם מרצ, החליט שלא לרוץ הפעם, מכחיש גם הוא כמובן קשר להודעה ומגבה את להבי על תפקודה ("מיטל בתפקידה הזיזה את המחט למקום טוב יותר") . גם חברת המועצה אפרת טולקובסקיהכחישה קשר להודעה, רק ציינה ש"מאוד מעניין מי זה" (מסכימים), וכך גם המועמד דרור מזרחי, שמבקש להיכנס למועצת העיר בפריימריז הקרובים ("אין לזה מקום, בטח לא נגד נבחרי ציבור שעושים עבודת קודש").

ולנו רק נותר לתהות: איך לעזאזל מגיעים לאמוציות כאלה ו"אנטי" כזה בבחירות הפנימיות המונציפליות של מרצ בתל אביב?

רוצים להתעדכן ראשונים בכל מה שחם בתל אביב? הורידו את האפליקציה שלנו!