בגיף אני מבינה: תערוכת גיפים נפתחה בספוטניק

תערוכה חדשה שעוסקת בגיפים - אותן אנימציות רפטטיביות שנולדו לפני שמודמים ידעו לגלוש במהירות K14.4 - רוצה להוכיח שיש מה לעשות עם הפורמט הזה חוץ מבדיחות בפייסבוק

עבודה של Dede וסטודיו טוטמי
עבודה של Dede וסטודיו טוטמי
16 במרץ 2016

הימים ימי החלפת המילניומים, וכדי להתחבר לאינטרנט עדיין צריך לנתק את קו הטלפון. במהלך הגלישה ברשת אפשר ללכת למטבח, לסחוט כוס מיץ תפוזים ולחזור לעמוד שעוד לא נטען לגמרי. אם רוצים להוריד סרטון וידיאו, עדיף לתת לו לרדת לפני שהולכים לבית ספר ועם קצת השגחה אלוהית אולי תושלם ההורדה עד ארוחת הצהריים. בחנויות מחשבים עוד אפשר לרכוש דיסקטים. הכוכבת של כל אתר שמכבד את עצמו היא אנימציית הגיף, שנולדה ב־1987 (יוצריה קוראים לה ג'יף, אבל נו באמת) כטכניקה חדשנית לשמור בקובץ קל משקל יחסית תמונות באיכות טובה, ובהמשך זכתה גם ביכולת ההנפשה שהפכה אותה ללהיט אמיתי.

השנים חלפו, זוהרו של הפורמט הועם. איפה התינוק המרקד היום? בטח במוסד גמילה. עלייתם של אתרי שיתוף הווידיאו, שבהם סרטון מלא נטען מהר יותר מאשר אנימציה של 20 שניות בשנת 1999 הייתה המסמר האחרון בארון הקבורה של הגיף, או לפחות כך חשבנו לפני שטאמבלר נכנס לחיינו. בראשית העשור השני של שנות האלפיים, תחת שלטון הממים והנוסטלגיה, הדרך הכי הגיונית להגיב לכל דבר הייתה בעזרת "ריאקשן גיף" – גיף תגובה המורכב מכמה שניות שנקצצו מסרט, סדרה או סרטון. מעצבים ואנימטורים אימצו את הטכנולוגיה הישנה מחדש והרחיבו את גבולות הפורמט מעבר לפרצופים מצחיקים של סטיב קארל. השיקום הושלם כשגם בפייסבוק הבינו שאם אי אפשר להילחם בגיף, עדיף לתת למשתמשים לאמבד אותו ישירות לפיד ובלי קישור חיצוני והוסיפו לכל העסק מאגר גיפים ייעודי.

עבודתם של מעין צוריאל ו-Untay, מתוך התערוכה

Untay & Maayan Tzuriel

כמו הגיף, גם חן חייפץ, ממייסדות מונפש – האתר לאנימציה ישראלית; ואורי דירקטור, מבעלי הבר ספוטניק, ציינו או יציינו השנה יום הולדת 29. העובדה הזו, בין היתר, היא שהובילה אותם להפיק יחד תערוכת גיפים. 11 אמנים ו־11 אנימטורים נפגשו ויצרו יחד אנימציות באורך של עד עשר שניות, והתוצאות יוקרנו בלופים בחלל הבר בעזרת מקרנים, מסכים דקים ומקלטי טלוויזיה ישנים ועבים. "בהתחלה רצינו לקרוא לזה 'דור הגיף'", אומר דירקטור. "זה פורמט שהוא פשוט ומרשים כאחד, וזה מתאים בדיוק לאווירה של מסיבה, כאמנות אטרקטיבית שמתחרה על תשומת הלב של הצופה". הקשר בין השניים נוצר במקרה, כשחייפץ, אנימטורית בוגרת בצלאל, חיפשה דרך מעניינת לחגוג יום הולדת ראשון לאתר שבבעלותה.

"האתר שאותו אני מנהלת עם דניאלה קופלר ויוני שלמון, מבקש להיות במה לאנימטורים ולחשוף את התחום בפני מתעניינים שאינם מקצוענים", היא מסבירה. "חברה שהייתה בספוטניק הציעה לי אותו כמקום מגניב שאפשר לקיים בו אירוע מעניין. כשנפגשנו הרעיון לעשות משהו עם גיפים עלה מהר מאוד ופשוט נדלקנו מזה, כי הם משלבת קלילות ורעננות לצד יצירה מקורית ומושקעת. התערוכה היא הזדמנות טובה לאנימטורים, שרבים מהם מקדישים את רוב זמנם לפרויקטים מסחריים, לעשות משהו שהוא לחלוטין אמנותי, בשביל הנשמה. יש רעב להזדמנויות כאלה".

בתערוכה "GIF: Format / Form of Art" ישתתפו, בין היתר, פילפלד ואוסי ולד ("ואלס עם באשיר"), רוס פלאזמה וענבל אוחיון, Dede וסטודיו טוטמי, חייפץ וקופלר עצמן וצמדים מעניינים אחרים, ותשלים אותה תחרות גיפים פתוחה לכל בנושא חלל (בכל זאת, אנחנו בספוטניק).

"זה לא סתם משהו נעים לעין. היצירות שישתתפו בתערוכה הן עבודות מעוררות מחשבה, מהפנטות. לא לכל אמן יש הזדמנות לראות את היצירה שלו קמה לתחייה, ואנחנו מעריכים שלפחות חלק מהמפגשים שיצרנו יהפכו לשיתוף פעולה נוסף בעתיד כי נוצרו חיבורים מצוינים", אומרת חייפץ. גם דירקטור את חפץ כבר מתכננים את התערוכה הבאה, שכנראה לא תהיה תערוכת גיפים נוספת, אלא תפנה לסוג אחר של יצירה נעה ומונפשת.

GIF: Format / Form of Art, משבת בספוטניק