בדרך אל הים

תושבי שכונת כרם ישראל מבקשים לדעת: מדוע העירייה נסוגה מהתוכנית להקמת שדרה חדשה ברחוב יצחק אלחנן?

אולי בכל זאת? כך יכולה לראות שדרת יצחק אלחנן
אולי בכל זאת? כך יכולה לראות שדרת יצחק אלחנן
14 באוגוסט 2013

לא כל יום נופלת בידי העירייה הזדמנות היסטורית לחולל שינוי משמעותי במרחב העירוני. ברחוב יצחק אלחנן שיורד מכלבו שלום לאזור הכרמלית נוצרה הזדמנות נדירה להקמת שדרה חדשה שתשלים את "קשת השדרות" – שמתחילה בשדרות בן גוריון, ממשיכה בשדרות ח"ן ומסתיימת כיום בשדרות רוטשילד – עד לים.

העירייה, שעל פניו הביעה תחילה נכונות להקים שם שדרה, מתכננת כעת במקום זאת לסלול כביש רחב בן ארבעה מסלולים, שיזרים תנועה רבה של כלי רכב לאזור. לפי התכנון החדש הרחוב יהיה דומה לאבן גבירול: שדרת עמודים מקורה מעל מדרכות צרות, שביל אופניים ושורת עצים קטנה באמצע.

הרעיון להקים שדרה עלה לאחר שהוחלט לבנות ברחוב פרויקט מגורים גדול ויוקרתי ברחוב בשם "ווייטסיטי רזידנס". המגדל החדש שיפנה ליצחק אלחנן יבלוט אל פנים הרחוב בכ־16 מטר פחות מאשר הבניין הנוכחי שעומד בו, והדבר יאפשר את המרחב הדרוש להקמת שדרה.

שדרה במקום אוטוסטרדה

לפי יזמי הפרויקט, העירייה אכן תכננה במקור להקים שדרה. כך הם כותבים בחזון שלהם לפרויקט: "אחת התרומות הבולטות של המגדל לפיתוח הנוף והמרקם העירוני באזור היא הקמתה של שדרה חדשה, שתהיה הראשונה בתל אביב זה 50 שנה, ותחבר את שדרות רוטשילד עם חוף הים". אולם למרבה הצער, נראה כי העירייה שינתה את דעתה.

וכך יראה הרחוב לפי התוכניות העדכניות. יצחק אלחנן
וכך יראה הרחוב לפי התוכניות העדכניות. יצחק אלחנן

תושבי האזור לא נותרו אדישים להחמצה הזו ופתחו בעצומת מחאה אינטרנטית בשם "שדרה חדשה בתל אביב במקום אוטוסטרדה". "כל בר דעת מבין שמה שהעירייה מתכננת בשום אופן אינו יכול להיחשב כשדרה, ושלא ניתן יהיה לצקת לשם את כל התכנים שמעניקים לשדרה אופי מיוחד", מסביר לנו האדריכל תמיר יהודה, תושב שכונת כרם ישראל ואחד ממובילי המחאה. "לראש העירייה ולגורמים המתכננים זו הזדמנות חד־פעמית שלא תחזור – להוסיף שדרה אמיתית לעיר. זו לא רק הזדמנות היסטורית, אלא גם חובתם הציבורית לתושבי העיר ולדורות הבאים".

תגובת עיריית תל אביב־יפו: "טרם התקבלה החלטה בנושא. רוחבו של רחוב יצחק אלחנן יידון במסגרת ההתנגדויות בוועדה המחוזית, לאחר שכבר הוצג במסגרת הדיון הקודם בהתנגדויות ונדחה על ידי הוועדה. העירייה תציע לוועדה לבדוק את נושא מספר הנתיבים, ואם יהיה ניתן לוותר על נתיב תנועה – תרחיב את המדרכות".