כל מה שצריך לדעת על ביטקוין – המדריך המקוצר לתל אביבי הסקרן

הבחור שלידכם בבר הזמין צ'ייסר מהבקבוק היקר ההוא שלא נוגעים בו? יש מצב שגם הוא כבר רוכב על גל הביטקוין - המטבע הווירטואלי והמושג החמקמק שכולם מדברים עליו. איך זה עובד והאם גם אתם יכולים?

הבהלה לזהב ביטקוין (צילום: שאטרסטוק)
הבהלה לזהב ביטקוין (צילום: שאטרסטוק)
21 בדצמבר 2017

 

הבהלה לזהב: עד לאחרונה יכולתם להתחמק מהמילה "ביטקוין", גם אם זה הצריך דילוג מעל לינקים לאתרים הכלכליים שעוסקים בנושא מבוקר עד ערב. בזמן האחרון נראה שכבר אין לאן לברוח – בארוחות השבת, בפרלמנטים של שישי – בכל מקום אנשים מדברים על מושג החמקמק שסביבו הילה של הפיכה למיליונרים ברגע, מבלי שאנחנו מבינים מה רוצים מאיתנו. כעת נראה שאין מנוס, והגיע הזמן שנבין גם אנחנו מה זה לעזאזל ביטקוין – ואם גם תל אביבים שגרועים בעשיית כסף מעצם הגדרתנו יכולים להרוויח מזה משהו.

>> האם ג'וקים השתלטו על האוטובוסים של דן? 

מה זה ביטקוין?

מקורו של הביטקוין כבר בשנות ה־80, אז קבוצת מתמטיקאים אקטיביסטים שמתמחים בקריפטוגרפיה (תורת ההסתרה וההצפנה) ניסו להילחם בריכוזיות של ניהול הכסף שלנו על ידי הממשלות והבנקים, וניסו לייצר מערכת להעברת מזומנים באופן דיגיטלי, ללא שליטה של צד שלישי, ובלי שיתבצע מעקב על העסקאות הללו על ידי שום בנק או גורם אחר. הראשון שהצליח לייצר טכנולוגיה שתאפשר את זה באופן בטוח היה סאטושי נקאומוטו, והוא עשוי להיזכר לדורות בתור האיש (יש הטוענים שזהו כינוי לכמה אנשים) ששינה את הכלכלה העולמית. במאמר שפרסם ב־2008, בשיא המשבר הכלכלי העולמי, הוא הציג את הטכנולוגיה שלו, שנקראת בלוקצ'יין – היא הטכנולוגיה שמאפשרת את הסחר בביטקוין. מדובר בסוג של יומן חשבוני של עסקאות שבוצעו, שלא זוכר את מבצעי העסקה. הוא נמצא ברשת, גלוי לכל המשתמשים ומתעדכן בזמן אמת. כל בלוק הוא סוג של דף ביומן הזה, שבו כתובות כל ההעברות הכספיות שנעשו בעשר הדקות האחרונות. הייחוד בטכנולוגיה הזו הוא שבלתי אפשרי לשכתב בה עסקאות. אם אדם אחד ירצה לשנות את הסכום שהעביר לפני זמן מסוים, המערכת תזהה את הניסיון לשיבוש ההיסטוריה ותמחק אותו.

הביטקוין הוא מעין מטבע וירטואלי שעובר דרך טכנולוגיית הבלוקצ'יין, ומי שמייצר אותו – כחלופה למשל לכריית המתכות שמהן מייצרים מטבעות אמיתיים – הם אנשים שמשתמשים בתוכנות מיוחדות על גבי מחשבים חזקים במיוחד במשחקים מתמטיים מורכבים. עד כה הם "כרו" כמה עשרות אלפי ביטקוין, מתוך 21 מיליון מטבעות שמחכים לכרייה בעולם. חסידי הביטקוין רואים בו יתרונות רבים – הוא לא אמור לסבול מאינפלציה (כי כמות הביטקוין המקסימלית שיסתובב בעולם הוגדרה מראש), והשער שלו לא נקבע על ידי אינטרסים של מדינות – כי להבדיל מכל מטבע אחר, הן לא שולטות בו. מנגד, יש גם שרואים בכך את החיסרון העיקרי של הביטקוין; אם יתברר שהכל שקר, שום מדינה לא תבוא להציל את המטבע הזה.

ביטקוין (צילום: שאטרסטוק)
ביטקוין (צילום: שאטרסטוק)

עם השנים ההתלהבות מהביטקוין הביאה לעלייה ניכרת במחיר שלו: ב־2011 היה ערכו דולר אחד בלבד, והיום, שש שנים אחר כך, ערכו שווה ל־20 אלף דולר. אין שום אפיק השקעה, מנדל"ן דרך מניות ועד גוגואים, שהיה יכול לתת לכם רווח במכפלות כאלה. כמובן היו גם נפילות חדות בערכו של הביטקוין, וכבר קרה שתוך חודשים ספורים הוא ירד בשיעורים מטורפים.

איך אנחנו יכולים להצטרף לחגיגה?

המחיר אמנם בשמים אבל עדיין אפשר לקנות ביטקוין, ולמעשה אפשר גם לקנות רק חלקיקים קטנים של מטבע ביטקוין אחד. בתל אביב אפשר לקנות אותו בכספומטים מיוחדים שהוקמו לצורך העניין, אפשר לקנות אותו מאנשים שכבר יש להם ביטקוין, ואפשר גם לקנות אותו בשגרירות הביטקוין שהוקמה בישראל. כל מה שאנחנו צריכים בשביל זה הוא "ארנק" – תוכנה שמותקנת במחשב או בסמארטפון ומאפשרת את התקשורת עם רשת הבלוקצ'יין.

מישהו באמת עושה מזה כסף?

ט' התל אביבי עשה לפני שלוש שנים, כשהיה רק בן 23, את מה שכולנו מצטערים שלא עשינו קודם – הוא קנה מטבעות ביטקוין כשהמחיר נע סביב ה־500 דולר ליחידה. היום, כאמור, ערכו של המטבע גבוה פי 40. "אני גיק, וזה הדהים אותי שהטכנולוגיה של ביטקוין פותרת בעיה שהייתה קיימת תמיד במדעי המחשב – ליצור משהו דיגיטלי שנתתי לך אותו ואני לא יכול לתת אותו לאף אחד אחר. המתמטיקה הגניבה אותי". חוץ מנפלאות הטכנולוגיה, גם הכסף, מן הסתם, היה קריצה משמעותית. "כשקניתי היה מצחיק לחשוב שיום אחד זה יהיה שווה 20 אלף דולר". אה, וזה לא שט' מחזיק במטבע אחד: תחילה התמהמה לגלות לנו כמה מטבעות הוא מחזיק בארנק, אך לבסוף שיתף: "יש לי קצת פחות מ־50, נגיד את זה ככה". עשינו את החשבון ורצינו למות. ט' מספר שהוא עוזר לחברים שלו – כולל כאלה שפחות מבינים את הרעיון אבל מתעקשים להשקיע. "הם לא מצליחים. לא פעם אנשים אוכלים לי את הראש ושואלים מיליון שאלות. בעיקרון מה שאני עושה בשבילי, אני מציע לחברים לעשות כמוני".

איך הופכים את זה לכסף?
אחת השאלות שנשאלת כאן היא אם באמת אפשר לממש את העליות בערך הביטקוין ולהפוך אותו לכסף מזומן, מהסוג שבאמת אפשר לקנות בו. זה שעל הנייר הביטקוין שווה 20 אלף דולר לא אומר שבאמת נמצא מישהו שירצה לקנות מאיתנו את חצי המטבע בעבור חצי מהסכום הזה. "היום קל למכור יחסית, כי אנשים רוצים לקנות", אומר בן סמוחה, מייסד האתר CryptoJungle.co.il. "אבל אם תהיה ירידה או התנפצות של בועה, כפי שהכלכלנים אוהבים להזהיר – הסיטואציה תתהפך ותצטרך למכור את הביטקוין בשער נמוך. אבל כדי שזה יקרה צריך לקרות מכלול של הרבה דברים רעים". עם זאת כלל לא בטוח ששווה לכם למכור את הביטקוין. כבר היום הכסף הווירטואלי הזה תופס כאמצעי מסחר לגיטימי מול לא מעט עסקים  שיחסכו לכם את ההמרה לשקלים.

ביטקוין (צילום: שאטרסטוק)
ביטקוין (צילום: שאטרסטוק)

האם כדאי לנו להשקיע?

"זאת השקעה מסוכנת", קובע מני רוזנפלד, יו"ר איגוד הביטקוין הישראלי. "זה משהו שבקלות אפשר ליפול ממנו. לכן אם מישהו בוחר להשקיע הוא צריך ללמוד, להבין את החזון ולהאמין בו". רוזנפלד מן הסתם הוא אדם מאמין. "אני אישית כן משקיע, אבל כל אחד צריך לעשות את השיקולים שלו. אני חושב שכל אחד צריך ללמוד ולהבין את התופעה הגדולה הזאת, זה משהו שכדאי להכיר לעומק". כאמור, כדי להבין את הביטקוין באמת צריך לצלול לעומקו. אבל האם צריך להיות מתמטיקאי? "לא צריך הכשרה מיוחדת כדי להבין איך זה עובד", אומר רוזנפלד, שמוסיף, עם זאת, שרקע במתמטיקה או במחשבים יכול להועיל. "ההסבר הפשוט שצריך להבין הוא שזה סוג חדש של כסף, רק שהוא פועל בצורה אחרת – הוא כסף דיגיטלי. בשנה הקרובה זה יכול ללכת לכל כיוון – לרדת משמעותית או לעלות. קשה לדעת מה יקרה". מהפכה בסדר גודל של המצאת האינטרנט, משהו שלא יצליח לעולם? האם קניית ביטקוין משולה לרכישת שטח על מאדים? לתחושתנו כדאי שתתחילו לחקור את הנושא לעומקו ולהיות העשירים הבאים של שנת 2020.

[interaction id="5a3b8fad530cb1000121ae36"]