בית המשפט אסר על פעילות מועדוני חשפנות במתחם הבורסה

בפסק דין תקדימי קבעה השופטת מיכל אגמון גונן כי "החפצת נשים במועדוני חשפנות אינה בידור", וקיבלה את עתירת עיריית רמת גן, שביקשה לסגור מועדון ותיק במתחם הבורסה. תחילתו של הסוף?

מתחם הבורסה (צילום: shutterstock)
מתחם הבורסה (צילום: shutterstock)
28 באוגוסט 2017

בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע היום (שני) כי לא ניתן להפעיל מועדוני חשפנות במתחם הבורסה ברמת גן. בפסק הדין התקדימי, שניתן על ידי השופטת מיכל אגמון גונן, התקבלה עתירת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברמת גן, שדרשה לסגור מועדון חשפנות הפועל במקום מעל 20 שנה. השופטת קבעה כי תכנית בניין עיר (תב"ע) של המתחם, המאפשרת שימושים של "בידור" אינה כוללת ניהול עסקי מין שכן הם מבזים נשים – ואינם נחשבים לבידור.

לפי פסק הדין, עיריית רמת גן פועלת לשנות את פני האזור, שביום מתפקד כמתחם עסקים ובלילה הופך לאזור סחר בנשים. לשם כך, יזמה תב"ע חדשה, המוסיפה מעונות סטודנטים, דיור מוגן ומלונאות – לצד תעשיית ההייטק במקום, במטרה "להחיות את האזור בכל שעות היום והלילה". בתוך כך, התעוררה שאלה משפטית בנוגע לעתידם של עסקי המין, שהפכו עם השנים למזוהים עם האזור.

הפרשה החלה בשנת 2011, אז הגישה העירייה כתב אישום נגד בעל המועדון, ערן ירושלמי, בגין ניהול המקום ללא רישיון עסק. לאחר הרשעתו, הגיש ירושלמי בקשה לשימוש חורג בנכס, אולם הוועדה המקומית דחתה את בקשתו בטענה ש"עסק כזה אינו מתאים לאופי שהיא מנסה להקנות למתחם הבורסה". לאחר שוועדת הערר התירה להפעיל את מועדון החשפנות, עתרה הוועדת המקומית ודרשה לסגור את העסק. ארגון ויצ"ו, שהצטרף כידיד בית המשפט, טען כי לאור הפגיעה בנשים העוסקות בחשפנות, אין לראות את המופע כ"בידור" – ועל כן למנוע את פעילות המקום.

השופטת אגמון גונן קבעה כי "הפרשנות הראויה לתכניות החלות על מתח הבורסה כי היא הן אינן כוללות אפשרות לנהל במקום עסקי מין כלשהם, לרבות עסק של חשפנות לצורך גירוי מיני". לדבריה, "על בית המשפט לעמוד על המשמר כדי למנוע מערוב מציאות בה מתקיים בידור מיני, בערכים לפיהם חשפנות לשם גירוי מיני, בו מוצגת האישה כחפץ, מהווה החפצת נשים ואינה 'בידור' כלל ועיקר". על כן, החליטה כי זכותה של הוועדה המקומית ליזום תב"ע שתוציא את מועדוני החשפנות מהמתחם.

עו"ד ניצן כהנא, מנהלת שותפה במטה למאבק בסחר בנשים ובזנות, מסרה: "בית המשפט קבע היום בהחלטה תקדימית שחשפנות ומופעי מין אינם בידור ובילוי אלא החפצה וביזוי. עיריית רמת גן קיבלה היום רוח גבית להחלטתה האמיצה שלא לאפשר את קיומם של מועדוני חשפנות בתחומה". לדבריה, "החלטת עיריית רמת גן, ובית המשפט בהתאמה, באה על רקע מגמה כוללת של חקיקה שנלחמת בפגיעה בתופעות של פגיעה, ביזוי והשפלת נשים – החל מסחר בנשים, הטרדה מינית וכלה בחוק לאיסור צריכת זנות ושיקום נשים בזנות שעבר בקריאה טרומית בכנסת האחרונה". עו"ד יעל בן סעדון הוסיפה כי "זה המקום לומר, כי בשונה מעיריית רמת גן, מתעקשת עיריית תל אביב לעודד פעילות בתי עסק רבים בהם מתקיימת תצוגת נשים לצורך גירוי מיני על בסיס יומיומי. טוב יהיה לו תפנים בדחיפות את המסר העולה מהחקיקה והפסיקה ותפעל למיגורה של תופעה זו בשטחה".