אין שיעורים: שני בתי ספר פרטיים בעיר בסכנת סגירה

חוזי השכירות של שני בתי ספר פרטיים - הדמוקרטי והאנתרופוסופי - בדרום העיר יסתיימו בסוף השנה, והתלמידים יעמדו בפני פינוי. ההורים דורשים שהעירייה תמצא להם מבנה עירוני חלופי, ואמש דחתה העירייה את הבקשה. חולדאי: "האדם הפרטי מתקשה לחשוב על טובת הכלל"

מועצת העיר (צילום: שלומי יוסף)
מועצת העיר (צילום: שלומי יוסף)
24 בינואר 2017

 

בשבוע הבא תיפתח ההרשמה לגני הילדים ולכיתות א' ברחבי העיר, לקראת שנת שיא במערכת החינוך העירונית, כש-71,129 ילדים ונערים בסך הכל יגיעו לגנים ולבתי הספר. אלא שלא כולם יוכלו לדעת היכן ילמדו בשנה הבאה: בית הספר הדמוקרטי "קהילה" בדרום העיר ובית הספר האנתרופסופי "בית חינוך אביב" עומדים לאבד את מושבי הקבע שלהם, לאור החלטת בעלי המבנה להפסיק את חוזה השכירות לטובת בנייה חדשה. אמש (שני) דחתה מועצת העיר תל אביב בישיבתה השבועית בקשה להקצות לבתי הספר מבנים עירוניים חלופיים, למורת רוחם של ההורים, התלמידים והמורים הנסערים שהגיעו לישיבה.

שני בתי הספר מוכרים על ידי משרד החינוך, אבל לא ידי העירייה. האחד – בית הספר הדמוקרטי "קהילה" שהוקם לפני 11 שנה בעקבות יוזמת הורים, בו לומדים 385 תלמידים מגילאי גן ועד י"ב. השני, בית החינוך האנתרופסופי "אביב" שבדרום העיר, aהוקם לפני שבע שנים, גם הוא ביוזמת הורים ומונה כ270 תלמידים. כעת כאמור, שניהם עומדים בפני סגירה.

"בית הספר צריך להתפנות מהמבנה עד סוף שנת הלימודים, משום שבעלי הבית מפרקים אותו לטובת נדל"ן", מספרת מנהלת בית הספר הדמוקרטי "קהילה", יעל סט-רשף. "בשל כך ביקשנו מהעירייה שתכיר בנו אבל היא נענתה בשלילה. ביקשנו להכנס למבנה קיים בעיר וגם הבקשה הזו נדחתה כאן. הפתרון שהוצע לנו הוא חיבור עם בית הספר הדמוקרטי ביפו. הפתרון לא קל ליישום – נזדקק לזמן רב לחבר את שתי הקהילות בחכמה. בנוסף נאמר לנו שלא כל המורים שלנו יוכלו להמשיך וללמד".

ההצבעה במועצת העיר (צילום: שלומי יוסף)
ההצבעה במועצת העיר (צילום: שלומי יוסף)

בארץ קיימים 19 בתי ספר אנתרופוסיים, בתל אביב יש רק אחד. "אנחנו מבקשים הכרה. אין לנו שום עניין להגדיר את עצמנו 'חינוך פרטי'", מספרת מיכל עינת, חברה בוועד המנהל של המוסד. "בסוף השנה הקרובה נצטרך לפנות המבנה בו אנחנו מלמדים לטובת נדל"ן. אנחנו מבקשים מהעירייה פיסת אדמה שבה נוכל להמשיך לקיים את הלימודים. בעירייה הציעו לנו להתאחד עם בית ספר קיים, בו ישנן רק חמש כיתות פנויות. הדבר ידרוש מאיתנו לפטר 90 אחוז מהסגל ולפרק את בית הספר".

"אנחנו מבקשים שהעירייה תקצה לנו מבנה, כשם שהיא מקצה מבנים לכמעט 50 בתי הספר החרדיים בעיר", מתקומם אודי, ששניים מילדיו לומדים ב"קהילה". "התלמידים החרדים אינם תל אביבים ובכל זאת זוכים לקבל מבנה בעיר – למה אנחנו לא?".  לדבריו, אין בכוונת ההורים להתפשר, גם אם הדבר יביא להעלאת התשלום מצדם: "לא אוותר על בית הספר, גם אם בפתרון שייבחר נצטרך לשכור מבנה יקר ולשלם יותר".

במהלך הישיבה פנה ראש העיר, רון חולדאי, אל עבר המפגינים הקטנים והגדולים שעמדו מחוץ לחדר הישיבות, והסביר את עמדתו:  "האדם הפרטי מתקשה לחשוב על טובת הכלל. בתי הספר הוקמו על ידי הורים שהחליטו על דעת עצמם איך ומה ילמדו ומי יהיו המורים, זאת בטענה שלדעתם החינוך הממלכתי הוא נחות. מחובתי כמנהיג להגיד לכם– אתם שוגים".

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "מאז כניסתו לתפקיד, ראש העירייה חולדאי שם דגש כתפיסת עולם על חיזוק וביצור החינוך הממלכתי בעיר, כחינוך איכותי ושווה לכל. ככלל, העירייה לא תמכה בפתיחת בתי ספר חדשים שאינם ממלכתיים, בין אם זה בחינוך החרדי ובין אם זה בחינוך פרטי מסוגים אחרים, כגון בתי הספר הנידונים, שנפתחו בניגוד לעמדת העירייה. בשל העובדה כי המבנים מיועדים להריסה, התקיימו במהלך השנה האחרונה מפגשים בין העירייה לנציגות ההורים והנהלת בתי הספר לבחינת הדרך הנכונה להבטחת קיומם כבתי ספר מוכרים ורשמיים, כחלק ממערכת החינוך העירונית. במפגשים אלה, הציעה העירייה פתרונות אפשריים ובהן מיזוג בית הספר "קהילה" עם בית הספר הדמוקרטי ביפו שהינו ממלכתי ציבורי כשלשם כך החל תהליך בחינה הדדי, פדגוגי-חינוכי ומבני-ארגוני על ידי ההורים וההנהלה. בנוסף, הציעה העירייה לבית הספר "אביב" להיכנס כמסלול בבית הספר 'צבי שפירא', אך נענתה בשלילה. נושא זה אף הגיע לפתחו של בית המשפט בעקבות עתירה של העמותה שמפעילה את בית הספר, שגם בו הוצע לעותרים לאמץ את הפתרון שניתן על ידי העירייה".