מחללים את הוייב: האם מועדון הבלוק ספג קנס על רקע פוליטי?

מועדון הבלוק זכה לביקור מצד פקחים שחילקו דוח על סך 5,000 ש"ח על עישון, לראשונה מאז 2011. לטענת הבעלים, אפשר שהעירייה מתנכלת לו לאחר שהביע תמיכה באסף זמיר לראשות העיר. צירוף מקרים או רדיפה אישית?

מועדון הבלוק
מועדון הבלוק
22 באוקטובר 2018
קנס עישון שניתן בסוף השבוע האחרון למועדון הבלוק מעורר תהיות הקשורות לקמפיין הבחירות לראשות עיריית תל אביב. כפי שחשף בעלי המועדון ירון טראקס בפוסט פייסבוק שפורסם הבוקר (שני), האירוע התרחש רק כמה ימים לאחר שהביע טראקס תמיכה פומבית במועמדות של אסף זמיר לראשות עיריית תל אביב – כלומר, תמיכה במתחרה המוביל של ראש העירייה המכהן רון חולדאי. פקחי העירייה פקדו את המועדון בראשית ערב חמישי, ולדבריו של טראקס, בפעם הראשונה מאז שהבלוק נפתח בתצורתו החדשה (כלומר, מאז 2011) רשמו לבית העסק קנס על הפרת חוק העישון במקומות ציבוריים. יש לציין שהקנס, על סך 5000 ש"ח לבית העסק, תמוה כשלעצמו – שהרי הוא ניתן לבליין שעישן בחדר העישון המוקצה לכך.

בשיחה עם Time Out אמר טראקס: "אנחנו מבתי העסק היחידים שאוכפים את חוק העישון. הוא נאכף אצלנו לאורך כל הלילה. לכן זה נראה לנו כמו צירוף מקרים מעט מוזר. העובדים שהיו במקום סיפרו שהפקחים היו עצבניים מאוד. הגיעו לתת דוח על משהו אחר שגם הוא לא היה מוצדק, חזרו לניידת ולאחר מכן חזרו במטרה לעשות בדיקת עישון. קטונתי מלדעת מה באמת קורה מאחורי הקלעים, אבל מבחינת התזמון זה בכל זאת נראה משונה. אסף זמיר הוכיח את עצמו כמי שעזר לנו לא פעם, והיה נראה לי טבעי להביע את התמיכה בו".

מועדון הבלוק הוא ממוסדות התרבות החשובים בעיר, ובהחלט מדובר באחד ממועדוני הלילה הבודדים שאוכפים את חוק העישון. עם זאת, כפי שטראקס מודה בעצמו, הקשר בין הקנס לתמיכה הפומבית הוא אחרי הכל משוער, ואפשר שניתן להסביר את פעילות הפקחים גם על רקע מאמץ (חסר טעם, במקרה הזה) להגביר את האכיפה לקראת תקופת הבחירות. בהקשר זה, בעירייה מבהירים כי האכיפה איננה נחתה על המקום במקרה, שהרי בחודשים האחרונים נערכו בו שמונה ביקורות של פקחים.

תגובת עיריית תל אביב-יפו: "בניגוד לנטען, העסק המדובר קיבל בעבר דוחות בנושא אי אכיפת חוק העישון, כך שאנו דוחים מכל וכל את הטענות לאכיפה ממניעים זרים. העסק פועל ללא היתר לפעילות לאחר חצות מחודש אוגוסט 2018. במסגרת אכיפת העדר ההיתר הבחינו פקחי העירייה במעשנים בין כותלי העסק בניגוד לחוק ואכפו כמתחייב כנגד המעשן וכנגד בעלי המועדון שלא נקטו פעולות כמתחייב בחוק למניעת העישון. מדובר באכיפה המתבצעת בהתאם לתכנית עבודה ובמסגרת ביקורות בבתי עסק שמטרתה בראש ובראשונה לשמור על בריאות הציבור המבלים בבתי העסק ועובדיהם. בחודש אוקטובר 2018 נרשמו 17 דוחות למועדונים בעיר בגין אי מניעת עישון".