ברווז צלוי

איך זה שהסטודיו החדש שבו יוצג האוסף הפרטי של דודו גבע נמצא בעין חרוד ולא במוזיאון תל אביב?

זה עין חרוד מאחורה? עבודה של גבע
זה עין חרוד מאחורה? עבודה של גבע
13 בפברואר 2013

בשבת הקרובה ייפתח במוזיאון עין חרוד הסטודיו לזכר האמן דודו גבע שנפטר לפני שבע שנים. הסטודיו יהיה מעין סדנה אינטראקטיבית שבה המבקרים יוכלו לעבוד וליצור עם הכלים והצבעים שבהם השתמש על שולחן העבודה שלו לצד ספרייתו האישית. מסתבר שלא רק העפרונות והסקיצות של גבע נמצאים בעין חרוד, אלא כל האוסף הפרטי שלו, כולל יצירות שלא נחשפו עד היום.

לכאורה הכול טוב ויפה, אבל יש שאלה אחת שמציקה – מה הקשר של דודו גבע לעין חרוד? הרי גבע חי ויצר בתל אביב מצעירותו ועד מותו. הוא נחשב לאייקון תל אביבי ושמו מזכיר אוטומטית את העצומה להקמת מדינת תל אביב, ואת תכניתו לבירווז העיר – הכנסת רוח שטות וביטוי יצירתי למבנים האפורים של העיר.

מבירור עם משפחתו של גבע עלה כי כשנה לאחר מותו הם פנו לגורמים במוזיאון תל אביב בנוגע להעברת האוסף הפרטי שלו למוזיאון, אך אלה לא הביעו עניין. ממש לפני פתיחת הסטודיו בעין חרוד, מספר לנו בנו אהרון על ההשתוממות של משפחתו ומעריציו מכך שהמוזיאון בעיר שבה עבד לא מעוניין להחזיק בעבודותיו: "הרבה שואלים אותנו למה האוסף לא בתל אביב כי אבא הוא ממש סמל תל אביבי. לדעתי העניין הוא שאבא שלי לא ישב בדיוק על תבנית האמן, מבחינת אנשים רבים הוא יהיה רשום לנצח כקריקטוריסט, קומיקסאי או עיתונאי.

"המעמד של הקומיקס בארץ לא מזהיר ואין הרבה אנשים שמחשיבים אותו אמנות – זה העסיק את אבא שלי מאוד. חורה לנו שעדיין צריך להיאבק על המעמד שלו כאמן ולא סתם מישהו שמשרבט בעיתון. יש לו אוסף עצום של ציורי מים, אקריליק ושמן שהציבור מעולם לא נחשף אליו. לפעמים אנשים רואים אותם ולא מאמינים שדודו גבע עשה את זה. יש שם דברים הרבה יותר עדינים ממה שאנשים מצפים מאבא שלי.

"אני שמח מאוד שבעין חרוד מעריכים את עבודתו ויודעים כיצד להביא אותה לידי ביטוי. הסטודיו שנבנה שם הוא ברמה גבוהה מאוד ואני לא חושב שהיינו יכולים לקבל את זה בשום מקום אחר. ובכל זאת, להרבה אנשים מוזר שבשבת הקרובה הם יצטרכו לצאת מתל אביב כדי לראות את הסטודיו של דודו גבע".

 ממוזיאון תל אביב לא נמסרה תגובה עד למועד סגירת הגליון.