למרות הבריונות בפייסבוק: הערב יתקיים אירוע הגאווה הראשון במודיעין

לאחר שנדחה על ידי העירייה, ספג אין ספור תגובות הומופוביות בפייסבוק והעיר את זעמם של תושבי העיר, אירוע הגאווה הראשון של מודיעין יתקיים הערב כמתוכנן. רגע לפני שזה קורה, דיברנו עם שניים מהמארגנים על פחד, תקווה וכמיהה לשינוי

תומר קורדובי
תומר קורדובי
9 באוגוסט 2018

מודיעין אולי מכונה "עיר העתיד", אבל קולות קשים שעלו בימים האחרונים מקבוצת הפייסבוק "מודיעין שלנו", מעידים דווקא שרבים מתושביה מחזיקים בערכים מיושנים למדי. "אין צורך בהפגנה או מפגן", הגיבה תושבת העיר, "כל ההופעות שלכם בחצי עירום רק מרתיעות אותנו וגורמות לכם נזק". "חולני הדבר הזה", הגיבה גולשת אחרת. "האמת, נמאס. תתקדמו", הפטירה גולשת נוספת והוסיפה, "יש לכם גיבוי מלא להיות מי שאתם. יש לכם שוויון זכויות". קיימים אנשים שפחות מעודכנים בחקיקת העת האחרונה, מסתבר.

עוד כתבות שיעניינו אותך:
המתמודדים לראשות תל אביב עונים על השאלות שלכם
כל מה שצריך לדעת על הבריכות בתל אביב
ניסיתי להתפלח לבריכות של עשירים וזה מה שקרה

לדבריו של תומר קורדובי (18), שעל אף גילו הצעיר כבר נוטל חלק בארגון האירוע, התגובות האלימות נובעות מחוסר היכרות עם קהילת הלהט"ב. "הבעיה היא שעד השנים האחרונות, אף אחד לא ידע בכלל שיש פה קהילה גאה", הוא אומר. מארגנת נוספת של האירוע, נוי בבוט (18), מחזיקה באותה דעה. "אני לא מאמינה שהם אנשים רעים, אני פשוט חושבת שהם לא מבינים מה הולך להיות. הם באים לדעתי עם המון דעות קדומות וזה מאוד חבל. פוחדים שנסתובב ערומים, אבל כמו שאנחנו מסבירים למגיבים שוב ושוב – האירוע היום לא שם דגש על המיניות. זו לא רק מסיבה, זו מחאה".

הפגנה למען זכויות הלה"טב במודיעין. צילום: מיה לב נבון
הפגנה למען זכויות הלה"טב במודיעין. צילום: מיה לב נבון

למרות הסלחנות שעולה מדבריה של בבוט, ניכר גם פחד מהבאות. "אחת הסיבות לכך שלקח כל כך הרבה זמן לקיים את האירוע", היא מספרת, "זה הפחד בעקבות תגובות התושבים. חלקן היו מקבלות ומדהימות, אבל חלקן ממש רעות, ואף אחד לא מבטיח לנו שהאירוע הערב יעבור בסדר. אני מפחדת שיקרה משהו, לא אגיד 'דומה למה שקרה בירושלים' – כי אני לא חושבת שזה יגיע למקרה כזה קיצוני – אבל אני מפחדת מהסלמה".

ואיפה נמצאת העירייה בכל הסיפור? לפי מארגני האירוע, יחסייה עם הקהילה מורכבים. "בהתחלה העירייה הקשתה עלינו", מספרת בבוט. "למשל, היה אירוע של האקאתון, שנועד לתת במה ליוזמה וחדשנות בקרב בני נוער. כשהצגנו שם את האירוע, ניסו לדחות אותנו על הסף. אמרו שזה לא מתאים לאופי של העיר. לאט לאט הם התחילו לבוא לכיווננו, ולבסוף גם סייעו לאירוע להתקיים". קורדובי מציין לטובה את הסכמת העירייה לממן עבור האירוע יועץ בטיחות, ואת פעילותו של בית קפה להט"בי שהוקם בעיר בתמיכתה. "היה לי מזל שהכרתי את 'קפה מודי'", הוא אומר. "בזכותם הכרתי אנשים מהקהילה, הצלחתי לצאת מהארון ורמת הביטחון שלי עלתה באופן מטורף בזמן מאוד קצר".

אל תתעסקו איתו. תומר קורדובי
אל תתעסקו איתו. תומר קורדובי

ואיך זה היה לצאת מהארון בפני החברים לכיתה?

קורדובי: "יצאתי מהארון בגיל 14 וחצי, כיתה ט'. פרסמתי תמונה שלי מתנשק עם מישהו באינסטגרם, וזו הייתה היציאה הפומבית שלי מהארון, מול כולם. למחרת באתי לבית ספר וכולם דיברו עליי. בנות אמרו כזה 'כל הכבוד' וחיבקו אותי, אבל הבנים לא דיברו איתי וזה הלך והחמיר. מצד המורים, אם שמתי עיפרון שחור בעיניים או צבעתי את השיער, המחנכת ורכזת השכבה אמרו לי שאני לא יכול לבוא ככה ובנות כן. אני יכול לומר שהיום במודיעין יש יותר ויותר בני נוער בארון. הם אשכרה מפחדים שידעו".

בבוט: "לי זה יצא די בטעות. בגיל 15 דיברתי עם אמא שלי, ואיכשהו זה התגלגל לזה שאני לסבית. אחר כך הבנתי שאני לא באמת זה, שאני משהו אחר. רוב החברים שלי מהרגע הראשון היו להט"בים, אז היה לי קל יחסית. מול סבא וסבתא לקח לי יותר זמן אבל הם גם קיבלו אותי. לקחו לי כמה שנים טובות להבין שאני פן סקסואלית, כלומר נמשכת לאנשים על פי האישיות שלהם ולא לפי המגדר. נתקלתי בהערות הומופוביות, אבל הצלחתי להתמודד עם זה יפה מאוד".

יצאה מהארון בפוקס. נוי בבוט
יצאה מהארון בפוקס. נוי בבוט

ובנימה אופטימית יותר, מה מחכה לנו הערב?

קורדובי: "הופעה של קיי לונג ורותם בר אור (אנג'לסי), תערוכה של אמנים להט"בים מקומיים, קיר גרפיטי לאמנות חופשית וביטוי עצמי, פינת דו שיח שבה יהיה אפשר לשבת לדבר עם נציגים מהקהילה אחד על אחד, פינה לילדים עם בועות סבון, דפי צביעה וציורי פנים". יופי של רשימה. רק לשנה הבאה, היינו מוסיפים לה דבר קטנטן אחד: מצעד ראוי לשמו תחת חסות העירייה, כיאה לעיר שמתגאה בקדמה וחדשנות.

*מעיריית מודיעין לא נמסרה תגובה עד לפרסום כתבה זו, לכשתתקבל היא תפורסם.

אירוע הגאווה יתקיים ברחבת הירידים, קניון עזריאלי מודיעין, חמישי (9.8) 18:00. כניסה חופשית