תושבי רמת גן זועמים על הקמת כביש ענק בניגוד לתוכנית העירונית

כשרכשו את דירותיהם, אלפי תושבי קריית קריניצי החדשה לא ציפו לגלות על שינויים בתוכנית של השכונה. כעת הם נאבקים למנוע את סלילתו של כביש מהיר, ממש מתחת לאף שלהם

הורים וילדים מפגינים נגד הכביש (צילום: עמוד הפייסבוק מתנגדים לדרך רפאל איתן)
הורים וילדים מפגינים נגד הכביש (צילום: עמוד הפייסבוק מתנגדים לדרך רפאל איתן)
26 ביולי 2017

כביש ברמה: כשרכשו את דירותיהם לפני כעשור, אלפי תושבי קריית קריניצי החדשה ברמת גן לא ציפו לגלות בדיעבד על שינויים בתוכנית בניין עיר (תב"ע) של השכונה – ודאי כשהשינויים כוללים הפיכה של כביש עירוני עם קיר אקוסטי למפלצת בעלת שישה נתיבים של כביש פתוח ורכבת קלה, כפי שמבקשת כעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לאשר. הסיבה לשינוי המתבקש טמונה ככל הנראה בטעות שנעשתה בתוכנית לפני שנים באשר לגובהן של תשתיות ביוב שהונחו במקום, ומונעת את שיקוע הכביש מעבר לעומק של שישה מטרים. התושבים הזועמים, המתגוררים פחות מ־100 מטרים מהכביש, נאבקים כעת על ביטול התכנית החדשה, שלטענתם תפגע משמעותית בערך הדירות בשכונה ובאיכות חייהם.

בדיון שנערך השבוע בוועדה הפגינו כ־100 מתושבי השכונה נגד המהלך. "העירייה מנסה לתקן את התב"ע כדי לכסות על פשלה שעשתה בשווי 16 מיליון ש"ח מכספי הציבור", טוען עו"ד עופר אבן, המתגורר בצמוד לכביש. "הם אולי מנסים לחסוך את עלות שינוי התשתיות, אבל אם יאשרו את ביטול השיקוע של הכביש, העירייה תהיה חשופה לתביעה של עשרות ומאות מיליוני שקלים מצד התושבים. מדובר לא רק בירידת ערך, אלא גם ברעש ובזיהום אוויר".

לפי שעה נראה שהתנגדות התושבים משיגה הישגים, גם אם זמניים. בניית הכביש, המכונה דרך רפאל איתן, הוקפאה עד שהעירייה תערוך דיון נוסף בנושא בספטמבר הקרוב. "מדובר בחלמאות ורשלנות מצד הרשות המקומית", מדגיש עו"ד אבן. "שינוי כזה הוא לא קוסמטי. זה לא לצבוע את האבנים, זה שינוי בעל השלכה אדירה מבחינת זיהום אוויר ורעש", מסבירה תושבת נוספת. "השכונה שווקה בתור שכונה ירוקה עם פארק של 40 דונם שהיה אמור לשרת אותה ואת הסביבה, אבל הכביש יאכל אותו לחלוטין".

התושבים מספרים גם שחלק מהבעיה נעוצה בבדיקה האקוסטית שעשתה העירייה לקראת הפרויקט, ובה מצאו כמה ליקויים. כך למשל שלושה בניינים רבי קומות שנמצאים בסמוך לכביש לא נכללו בבדיקה האקוסטית, בטענה שהדירות בהן ממוגנות בזיגוג כפול. זה כמובן לא יעזור לגרים בהם אם ירצו לפתוח חלון בדירתם. "התוכניות התקפות, הדוחות האקוסטיים ובדיקות זיהום האוויר שלא נעשו לא לקחו כלל בחשבון את קיומן של מאות יחידות דיור במרחק של עשרות מטרים בודדים מזרחית מהכביש", כתב אבן בשבוע שעבר לראש העירייה, ישראל זינגר. "אם אכן יש ניסיון לטאטא מתחת לשטיח רשלנות אפשרית, חייבים להדליק אור אדום, לעצור ולבחון את הדברים לעומק".

מעיריית רמת גן נמסר בתגובה: "במקור תוכנן הכביש כך שישוקע לעומק 12 מטרים, כדי למזער את הרעש לתושבים. בתקופת מהנדס העיר הקודם קודמה סלילת הכביש במתכונת מצומצמת וללא שיקוע, מתוך מחשבה שניתן יהיה להסתפק בדרך זו. סלילת הכביש הופסקה על ידי הנהלת העיר הנוכחית לאחר שהובהר לה כי הכביש לא שוקע כנדרש בתב"ע. לאור זאת הכינו גורמי המקצוע בעירייה תב"ע חדשה, שבה צומצם הכביש לשני נתיבים לכל כיוון, והשיקוע החדש נקבע על שמונה מטרים. התוכנית הופקדה להתנגדויות רק לאחר שנבחנה מבחינה אקוסטית ונמצא שאין כל פגיעה בתושבים משני צדי הדרך. השבוע קיימה הוועדה המקומית דיון במעמד המתנגדים. חברי הוועדה המקומית ידונו בתנגדויות שהגישו התושבים ולאחר מכן תימסר תגובת העירייה. העירייה תחפש את כל הדרכים האפשרויות למצוא פתרון שיהיה מקובל על כל הצדדים".