אוכלי חינם: האם נמצא פתרון להאכלת חתולי הרחוב?

אלפי חובבי חתולים מאכילים רבבות חתולי רחוב בעיר. הבעיה: חלקם מפזרים את האוכל על המדרכה, ולבעלי הכלבים נותר רק ליילל. האם העירייה מצאה פתרון?

פינת האכלת חתולים מוסדרת (צילום: עיריית תל אביב)
פינת האכלת חתולים מוסדרת (צילום: עיריית תל אביב)
22 במרץ 2017

כ-40 אלף חתולי רחוב חיים בתל אביב. כמה אלפי תושבים עם הרבה כוונות טובות מאכילים אותם ובכך בעצם מצילים את חייהם. הבעיה היא שלצד הכוונות הטובות, גורמים חלק מהמאכילים הללו מטרד של ממש עבור תושבים אחרים, בעיקר בעלי כלבים, מטרד שגם העירייה הכירה בו באחרונה ואף החלה לקדם פתרון עבורו. לקחנו על עצמנו את הסיכון שבפתיחת חזית מול לובי המאכילים האימתני וביקשנו להביא את זעת התושבים הללו.

"לכל אורך הרחוב מפוזרות כמויות של אוכל לחתולים, שהופכות את ההליכה עם הכלב לכמעט בלתי אפשרית", מספר אבי, תושב העיר. "מספיק רגע אחד של חוסר תשומת לב והכלב צולל לערימת אוכל יבש שהופכת לשלשולים שאפילו אי אפשר להרים". גם אוריה, תושב לב העיר, מסכים שהרחוב הפך למסלול מכשולים. "אי אפשר ללכת עם הכלב. כל הרחוב מפוצץ באוכל המחורבן הזה, שהוא בצורה של לבבות, אבל הכל חוץ מלבבות. צריך אשכרה לרדת לכביש כדי לחמוק מזה, אחרת כל שנייה הכלב עוצר ומנסה לחטוף. מה הבעיה של החתולאיים להשאיר את זה במקום גבוה יותר, נניח בחומה הנמוכה שבין חצרות הבתים למדרכה, ולחסוך לנו את הצרה?".

יאמי! פינת האכלת חתולים מוסדרת (צילום: עיריית תל אביב)
יאמי! פינת האכלת חתולים מוסדרת (צילום: עיריית תל אביב)

תיאבון הכלבים הוא לא הצרה היחידה. מאיה, תושבת שוק לוינסקי, מוטרדת מכך שאוכל החתולים על המדרכה מזמין גם בעלי חיים רצויים פחות. "כל אוכל שמשאירים על המדרכה – כמו שהחתולים באים לזה, כך גם מזיקים וחולדות". בעירייה, כפי הנראה, כבר מכירים בבעיה. "כשהאוכל נותר במרחב הציבורי, מגיעים זבובים, חולדות, עורבים וכל מיני מזיקים", קובע הווטרינר העירוני, ד"ר צבי גלין. "כל מזון שנמצא באופן גלוי במרחב הציבורי יכול להיות באופן פוטנציאלי מזון לבעלי חיים שלא היינו רוצים בהתרבותם". גם בין מאכילי החתולים יש המסכימים שעדיף להימנע מהמדרכה. "האכלת חתולי רחוב זו מצווה", אומרת חגית, תושבת העיר ומאכילת חתולים, אך מוסיפה, "אבל זה לא אסתטי כשזה מונח על המדרכה. זה דבר חשוב מאוד, אבל יש לעשותו בצורה מוסדרת".

בניסיון למצוא פתרון לבעיה בלי לשפוך את החתול עם המים, פונה לעתים העירייה למאכילים ומבקשת מהם להזיז את נקודות ההאכלה למקום מבודד ולנקות את השטח בסיום ההאכלה. באחרונה היא אף פתחה בפיילוט חדש שבמסגרתו הוצבו שלטים המכריזים על נקודות האכלה מוכרזות. ד"ר גלין מסביר את המהלך: "אנחנו רוצים לתת לגיטמציה להאכלת החתולים במקום שרחוק ממעבר אדם, לתת לאנשים שעושים זאת לבצע את התחביב שלהם בכיף". נוסיף ונבקש: את המצווה החשובה, מאכילים יקרים, קיימו במקום מוגבה ומבודד ולא על המדרכה עצמה.