סיפור מזדחל: מה גרם לחלזונות הענק להשתלט על תל אביב?

האם ילד שמאס בחילזון המחמד הגדול שלו אחראי לפלישת המין לרחוב בצפון תל אביב?

חילזון. צילום: שאטרסטוק
חילזון. צילום: שאטרסטוק
22 בנובמבר 2017

כמדי חורף, גם השנה צפות בעיר שמועות על אודות אוכלוסיית החלזונות הנמרחים ומזדחלים במחוזותינו, מאירים את דרכנו ברירם הנוצץ בשעה שבה אנו מדדים הביתה שיכורים מדי כדי לזהות אותה לבד. תיאוריה שהשתרשה בשיחות הברים העירוניות גורסת כי מין פולש של חלזונות השתלט על רחובות העיר והוא בדרכו להכחיד את חלזון הגינה התל אביבי המוכר
והחמוד. האם יש בכך אמת?

חילזון. צילום: שאטרסטוק
חילזון. צילום: שאטרסטוק

 

"התנאים בעיר הם מלאכותיים, וחלזון הגינה, שהוא מין פולש אמנם, יודע למצוא את המזון שלו בסביבה הזו", מסביר עוז ריטנר, מנהל אוסף הרכיכות של מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב. "כמו חלזון השדה, שאותו קשה למצוא בסביבה עירונית, וחלזון הגינה שכאמור משגשג בעיר, החילזון האפריקאי הוא חילזון גדול. הוא החילזון הגדול ביותר שנמצא פה. מדובר במין פולש המיובא לארץ בצורה לא חוקית מפעם לפעם, אם כחיית מחמד ואם כמזון. לא פעם הוא נתפס במזוודות של עובדים זרים שמגיעים מתאילנד. זו מנת חלבון רצינית, והם רוצים לגדל אותה כאן בגינה כמקור מזון. אך ברגע שמשחררים מינים כאלה לגינות, אם מדברים על סביבה עירונית, אין מה שיעצור את ההתפשטות שלהם".

אפשר לזהות תהליך של התפשטות החילזון הזה באופן שיבוא על חשבון חלזון הגינה?

"לא. בתל אביב אנחנו מכירים רק מקרה בודד כזה שעמו אנחנו מתמודדים כרגע, באזור צפון העיר הישן. אנו משערים שכאן לא מדובר בעובדים מהמזרח, אלא בילד מקומי שהביא חילזון כזה לארץ אחרי שהוריו קנו לו אותו כחיית מחמד, ובשלב מסוים הוא מיצה אותו ושחרר אותו בגינה עירונית. כרגע יש נוכחות גדולה של המין ברחוב אחד שאיני רוצה לציין את שמו, כדי שתושבים לא יגיעו ואולי ישבשו את הטיפול שלנו בנושא. "כילד טבעי לשחרר חילזון לחופשי, אך זה בניגוד לשכל הישר: ברגע שאתה מכניס מין חדש לסביבה אתה לא יודע איך זה ייגמר. זה יכול לגרום לתגובת שרשרת שתשליך אפילו על אוצר המדינה.

חילזון. צילום: שאטרסטוק
חילזון. צילום: שאטרסטוק

מדינה שמין שמזיק מבחינה חקלאית פלש אליה, כמו החילזון האפריקאי, תצטרך להשקיע הרבה כסף כדי להוכיח למדינות שאליהן היא מייצאת תוצרת חקלאית שהיא נקייה מהזן הזה, אבל דווקא החילזון האפריקאי נכנס לתרדמה בחורף. בקיץ, עם ההשקיה הקבועה בגינות העירונית, הוא יוצא, וטיפות המזגנים הפכו לתחנות התגודדות עבורו. החילזון הזה צריך גם להשיג סידן עבור בניית הקונכייה שלו, ובהיעדר סידן הוא מגרד את הקירות ויכול גם לגרום לנזק".

בעניין אחר: אם בטעות דרכתי לחילזון על הקונכייה, אפשר לכפר על כך בהתערבות קוסמטית בהולה?

"אם דרכת על החילזון ורק הקונכייה נסדקה, היא תשקם את עצמה, אז אין כל בעיה. גם אם פגעת בחיה עצמה יש מקרים בודדים שההתערבות שלנו תעזור במשהו, וברוב המקרים עדיף לתת לטבע לעשות את זה".