המיינסטרים הרדיקלי

מגה קלאב חדש פתח את שעריו על חורבות קולנוע זמיר באלנבי. בתפריט: כמה שיותר מיינסטרים, כי "מגניב לא מביא קהל"

לא מגניב. מנהיג. אחד מבעלי מועדון קולנוע זמיר, יקי כביר. צילום: אמיר יעקובי
לא מגניב. מנהיג. אחד מבעלי מועדון קולנוע זמיר, יקי כביר. צילום: אמיר יעקובי
7 בנובמבר 2013

בחלל ברחוב אלנבי שאכלס בעבר את קולנוע זמיר ולאחר מכן את מועדון קולנוע זמיר, נפתח בשבוע שעבר, לאחר שיפוץ מקיף, מועדון חדש – אך בעל שם זהה – בבעלותם של חבורת אנשי לילה ותיקים. החלל בגלגולו הנוכחי חולק לשני אזורים נפרדים: לאונג' בר קז'ואלי לימות השבוע ומועדון שיפעל בארבעה מלילות השבוע.

"כשהחלל פעל כמועדון עבדתי בו כיחצ"ן, אז זו סגירת מעגל בשבילי", מספר יקי כביר, אחד מהבעלים. "הסיבה לכך שהחלל היה נטוש עד עכשיו היא שהבעלים של הבניין הוא איש חרדי והוא לא מאפשר לעשות בו שימוש לבילויים במהלך השבת". כביר וחבורתו היו הראשונים שהסכימו להרים את הכפפה למרות ההגבלה הזאת: "הבנו שסטטיסטית יום שישי הוא גם ככה פחות מעניין, פחות מגניב, פחות סקסי. למרות שלא יהיו הכנסות ביום שישי, גם לא יהיו בו הוצאות תפעול, אז זה משהו שאפשר לספוג".

המועדון יפעל בחלל התחתון ויוכל לאכלס כ־300 איש. הם מתכוונים לארח בו גם הופעות מוזיקה. "זה חלל שהוא גם וגם וגם", מסביר כביר. "אצלנו אין איפָה ואיפָה בין די.ג'יי אלקטרוני לבין אביתר בנאי. שניהם אמנים. מה שכן, הייתי צריך להשקיע בהגברה יותר כסף, כדי שתתאים לשני השימושים". בין הליינים האלקטרוניים שיפעלו במקום כבר אפשר למצוא את ליין הדרעק שפעל קודם בבר השפגט, ושאחד ממארגניו, אמרי קלמן, יהיה שותף גם בקולנוע זמיר המחודש. כברי טוען ש"זו תהיה פעם ראשונה שגייז וסטרייטים מסתדרים ביחד".

אבל הם כבר מסתדרים.

"אבל אין שותפים גייז ומיינסטרים בעיר. רק במגה קלאבים, אבל לא בקלאב אינטימי וקטן".

נדמה שהעיר רוויה במקומות בילוי. איזה חידוש אתה מביא?

"אני לא מחדש, רק נותן חוויית צרכן חדשה. אנשים הולכים למקומות שנוח להם בהם. יש גם גל נוסטלגי של אנשים בני 35 פלוס שרוצים להיזכר בימים היפים של תחילת שנות האלפיים, הימים של גאד איז א די.ג'יי. המיינסטרים, הסופר קומרשל, חוזר".

לדעת כביר, שיבתו של המיינסטרים לחיי הלילה התל אביביים היא תשובה להשתלטות של תרבות האנדרגאונד על המרחב הבלייני: "ההיפסטרים פתחו הרבה עסקים, אבל עם סוגי מוזיקה מגניבים, אמנים היפסטרים מכל העולם – זה כבר נהיה אובר מגניבות. אני רואה את השינוי בחבר'ה שעברו מצפון דיזנגוף לפלורנטין, פתאום פותחים שולחן עם כל מיני ילדות וקופצים למיכהטרוניקס. מזכיר לי את התקופה שתימנים היו מחמצנים לבלונדיני כדי להיכנס לאלנבי 58. היה פה שינוי מגמה".

אז למה בעצם המודל החדש וההיפסטרי לא יכול להמשיך להתקיים כמו שהוא? נראה שאנשים דווקא אוהבים את זה.

"מה עושה מגה קלאבים? מגניב לא עושה מגה קלאבים. מגניב לא מביא קהל. אי אפשר לעשות גם מגניב וגם מועדון. זו לא הצלחה כלכלית. הבלוק? אחלה חבר'ה שבעולם, הכי כיף לבלות שם. הצלחה כלכלית – לא. אני פותח את המועדון רק כי אני חושב שהמצב הכלכלי ישתפר בשנתיים הקרובות בגלל התיירות".

אז המגה קלאבים הולכים לחזור?

"עוד לא. כל ברמן שני פותח בר שכונתי. כל איש יח"צ פותח מועדון חדש. מבחינה כלכלית הכל יתמוטט תכף. זה קורה לנו כל חמש שנים. ואז יהיה צמא חדש, הדור הישן יתלה את הנעליים ויגיע דור חדש".