המשבר של דייגי נמל יפו: "בחיים לא נצא מפה, גם אם יכניסו אותנו לכלא"

עיריית תל אביב-יפו ודייגו יפו נמצאים על מסלול התנגשות שעלול לגרום לסילוקם של האחרונים מהנמל. "אנחנו נפגין ונישן בנמל", אומרים הדייגים

דייגי נמל יפו (צילום: יולי גורודינסקי)
דייגי נמל יפו (צילום: יולי גורודינסקי)
29 ביוני 2016

נמל יפו הוא מהעתיקים בעולם. מאז ומתמיד ישבו בין סלעיו דייגים, שעכשיו מצויים במשבר אמון קשה, שגם הגיע לבית המשפט, מול הרשות לפיתוח כלכלי – תאגיד עירוני בבעלות העירייה שמנהל את הנמל. לטענת הדייגים התאגיד מנסה לדחוק אותם החוצה ולפגוע במקור פרנסתם ובמקום שמשמש להם כבית. בימים אלה הגיעה המתיחות לשיא, ואף שהמשא ומתן עדיין מתקיים באופן רשמי בין הצדדים, לטענת הדייגים הוא במבוי סתום שלא מותיר להם ברירה אלא לצאת למאבק.

בשנים האחרונות עבר נמל יפו שיקום, שימור והתחדשות והפך למרכז אורבני־תרבותי שמושך אליו מבקרים ותיירים רבים. את מתיחת הפנים הובילה הרשות לפיתוח כלכלי. כעת היא מתכננת שיפוץ נוסף, הפעם בהאנגרים 2 ו־3. לאורך תקופת השיפוץ, שלא ידוע מתי בדיוק יחל, יצטרכו להתפנות לתקופה של לפחות שנתיים העסקים באזור זה. בשטחו של האנגר 2 נמצאים גם מחסניהם של דייגי נמל יפו, שמשמשים אותם כבסיס ליציאה לים ולשיבה ממנו. הרשות לפיתוח כלכלי דורשת מהדייגים להתפנות מהשטח במהלך תקופת השיפוץ, מבלי שהיא מספקת, לטענת הדייגים, אלטרנטיבה לאותה תקופה והתחייבות מתי יחזרו ולהיכן. "כבר הרבה זמן שאנחנו במשא ומתן מולם אבל הם מושכים זמן ולא מתחייבים על כלום. אין לנו שום סיבה להאמין להם", אומר יו"ר עמותת דייגי נמל יפו סעדו זינאב, דור שביעי לשושלת דייגים. "אני נלחם גם בשביל ההיסטוריה, גם בשביל הקיום וגם עבור העתיד. זה מרגיש שאומרים, מה אנחנו צריכים את הדייגים אם אפשר להכניס במקום יאכטות ועסקים לעשירים?".

סעדו זינאב, יו"ר עמותת דייגי נמל יפו (צילום: יולי גורודינסקי)
סעדו זינאב, יו"ר עמותת דייגי נמל יפו (צילום: יולי גורודינסקי)

"עד היום לא הוצגה שום תוכנית ראויה במסמך כתוב", אומר עו"ד אמיר בדראן, שמייצג את הדייגים בשלוש השנים האחרונות והחודש נכנס לתפקידו כחבר מועצת עיריית תל אביב־יפו מטעם עיר לכולנו. "העירייה מפעילה פעלולים משפטיים כדי לא לעמוד בהתחייבויות שלטוניות שניתנו לדייגים".

נקודת מחלוקת נוספת היא תוקף זכויותיהם שרשומות בתב"ע על 750 מ"ר בשטח האנגר 3, שעתיד גם הוא לעבור שיפוץ. הדייגים טוענים שזכויותיהם על שטח זה נוספות לשטח מחסניהם בהאנגר 2.

"בחיים לא נצא מפה, גם אם יכניסו אותנו לכלא ואפילו אם יישפך כאן דם. אנחנו נפגין ונישן בנמל", אומר זינאב. "אנחנו לא מתנגדים לשיפוץ אבל רוצים שייתנו לנו לחיות ולעבוד בכבוד. בזכותנו הנמל קיים ואנחנו לא הולכים לשום מקום".

"האמירה שלא דאגנו להם למקום חלופי היא לא נכונה", אומר מנכ"ל הרשות לפיתוח כלכלי עידו שמיר. "הראינו להם את הקונטיינרים שבהם יוכלו להשתמש כאחסון, וגם לאן הם אמורים לחזור בהאנגר 2 לאחר השיפוץ כאשר שטחם יוגדל משמעותית". בנוגע לתב״ע בהאנגר 3 אומר שמיר כי בתום השיפוץ העירייה תמלא אחר ההוראות שיוחלטו בסיום המחלוקת המשפטית. "אין לי ספק שהדייגים יישארו בנמל יפו. הצדדים צריכים לנוע האחד לעבר השני כדי לגרום לזה לעבוד".