עדלאידע זה כואב: עשרת הדיברות למלחמה בהנגאובר

משנה לשנה נדמה שפורים הולך ומתארך כמעט לכדי שבוע של שכרות. כדי להציל לנו את הכבד ואת הראש, מוצע לכם המדריך המלא למלחמה בהנגאובר. הוראות אלה נכתבו בדם

9 במרץ 2017

>> כל חג פורים ושתיית היתר שלו, וכל שתיית יתר וההנגאובר שלה. הטריק האמיתי הוא לשתות מספיק כדי שיהיה ממש כיף ולא מספיק כדי לסיים את הערב עם הראש בתוך האסלה ולהתחיל את הבוקר עם חמרמרת של השמחות. אם בכל זאת הגזמתם? בשביל זה אנחנו פה

>>

אכלו לפני שתשתו

על קיבה ריקה האלכוהול מגיע מהר יותר לדם. אם תאכלו ארוחה טובה (ורצוי ששומנית) לפני שתתחילו לחגוג, האוכל ירכך ויאט את ספיגת האלכוהול בדם.

 

אכלו אחרי שתשתו

עדיף לפעול לפני השתייה, אבל גם אם כבר השתכרתם והגעתם לשלב הבחילה – רצוי להכניס אוכל לבטן. סמכו עלינו, ממש עדיף להקיא אוכל ולא מיצי קיבה. באשר למזון שתאכלו, רצוי שיכלול מלח, שומן ופחמימות. בקיצור, לגזור ולשמור: קיבלתם הרגע תירוץ לבורקס.

אל תשתו לבד

זה נכון מהרבה מאוד סיבות, אבל גם בריאותיות. אם אתם מרגישים שעלה לכם יותר מדי, דאגו להישאר ליד מישהו שאתם סומכים עליו. זה חשוב במיוחד אם תאבדו את ההכרה, אבל גם במצב לא נורא עד כדי כך, טוב שיהיה לידכם מישהו שיוכל להביא לכם בקבוק מים מהברמן, יזמין לכם מונית, יטפל לכם בחשבון, ידאג שתיכנסו למיטה בשקט. ויצחק עליכם מחר.

שתו הרבה מים. אבל לא מהר מדי

זה כלל הזהב – המפתח להימנע מהנגאובר קטלני הוא שתיית מים והרבה. האלכוהול גורם להרחבת כלי דם, ועל כן מרבית תופעות ההנגאובר הן פשוט תוצאה של התייבשות. הרבו בשתיית מים בין דרינק לדרינק, מהלו את המשקאות עצמם במים (או בכל משקה לא אלכוהולי אחר), ושתו הרבה מים כשתחזרו הביתה. נקודה חשובה לציון: אל תמהרו להוריד ליטר של מים בבת אחת. שתייה של הרבה מים בבת אחת עלולה להציף חזרה את האלכוהול שבגוף, ואיתו את תחושת השכרות.

אל תערבבו. ובמיוחד לא דיאט

ערבוב של כמה משקעות הוא מתכון בטוח להנגאובר איום. קוקטיילים מורכבים הם טעימים יותר ולכן יורדים בקלות בגרון, אבל אל תתבלבלו – זה לא אומר שהם קלים יותר על הגוף, להפך – הם מכילים כמה סוגים שונים של אלכוהול, וכולם באחוז גבוה. אגב, משקאות דיאטטים מובילים את האלכוהול לדם מהר יותר, קחו את זה בחשבון. וכשחושבים על זה, אלכוהול מצטיין בהשמנה, אז על מי אתם עובדים עם הדיאט?

שתו לאט

אתם לא בתחרות עם אף אחד, ואין סיבה שתטוסו על הכוסות. זה טוב יותר לגוף וגם טוב יותר לכיס. ואגב, אל תגלו, אבל כל עוד יש לכם כוס ביד – אף אחד לא יידע אם זו השנייה או החמישית.

שנו לפני שתשתו

לפני שאתם יוצאים מהבית, נסו להיכנס למיטה לשעה של מנוחה. גוף חזק ומאושש יספוג את האלכוהול לאט יותר ויאפשר לכם לחגוג יותר. אתם תודו לנו על השעה הזאת מחר בבוקר.

היזהרו עם כדורים נגד כאבים

משככי כאבים יכולים אולי לעזור לכאב הראש, אבל עלולים לגרום לנזק לכבד, שגם כך מתמודד עכשיו עם נטל האלכוהול. זה לא סיבה לסבול ואם אתם ממש צריכים תיקחו, אבל עדיף לחכות כמה שעות משעת השתייה.

 

אל תתביישו להקיא

אם אתם כבר בשלב הבחילה ומרגישים צורך להקיא, סימן שזה אולי קצת מאוחר מדי, כי האלכוהול כבר נספג בדם. ובכל זאת, אם תקיאו יש סיכוי שתקיאו גם את האלכוהול שעוד נשאר בקיבה ותמנעו את ספיגתו בדם, וזה יכול לעזור. עם זאת, להקאות חוזרות תופעות לווי לא נעימות ואפילו מסוכנות, ולכן רצוי שלא לראות בהקאה מכוונת תרופה מונעת לכל הנגאובר, ערב אחרי ערב.

דעו את יכולתכם

לא כולם משתכרים באותו הקצב, והפרמטר המרכזי שמשפיע כאן הוא הגודל שלכם. גם אם אתם פסיכולוגית ילדים, קיבולת האלכוהול שלכם מושפעת בין היתר גם מהמשקל שלכם. בקיצור, אל תנסו לשתות כמו המאבטח בכניסה.

*המדריך נכתב בסיוע ד"ר דנה פלורנטין, מומחית לרפואת משפחה בשירותי בריאות כללית בפתח תקווה