הנמכת כיכר דיזנגוף עלולה לשבש את התנועה באיזור

כולם נרגשים לקראת הורדת כיכר דיזנגוף למפלס הרחוב, אך האם המהלך עשוי לשחזר את הבעיות שבגללן הוחלט להגביה אותה?

כיכר דיזנגוף. צילום: Shutterstock
כיכר דיזנגוף. צילום: Shutterstock
2 בנובמבר 2016

העבודות להנמכת כיכר דיזנגוף יתחילו תוך פחות מחודש מהיום, אך עדיין לא ברור כיצד מתכוונים בעירייה למנוע את פקקי התנועה שהובילו להגבהת הכיכר מלכתחילה, אי אז בשנות ה־70. רשות התמרור של עיריית תל אביב־יפו טרם הכריעה בדבר הסדרי התנועה החדשים בכיכר שלאחר השיפוצים – עובדה המעלה חשש לחיכוכים עתידיים ומסוכנים בין הולכי רגל, רוכבי אופניים, תחבורה ציבורית וכל רכב פרטיים, אשר יתחרו ביניהם על זכות הדרך בכיכר המחודשת תוך יצירת עומסי תנועה כבדים.

"כל התמונות הנוסטלגיות של כיכר דיזנגוף משנות ה־30 צולמו כנראה ביום כיפור, כשהכיכר ריקה מרכבים", מסביר פרופ' מעוז עזריהו מהחוג לגיאוגרפיה ולימודי הסביבה באוניברסיטת חיפה. "האמת היא שבמשך שנים כיכר דיזנגוף הייתה פקק אחד גדול. המקום סבל ממפגעים איומים של רעש וזיהום אוויר, וכל ניסיון לחצות ברגל את הכיכר היה סכנת חיים אמיתית. אלו הן הבעיות שהגבהת הכיכר בשנות ה־70 נועדה לפתור, ובמידה רבה גם הצליחה. כעת, עם הנמכת הכיכר, בדיוק אותן בעיות עלולות לחזור על עצמן".

אף שהרעיון להנמכת הכיכר החל את דרכו לפני קרוב לעשור, מתברר כי עדיין לא הצליחו בעירייה לגבש ולאשר את הסדרי התנועה החדשים אשר ימנעו מהכיכר להפוך לאסון תחבורתי בעתיד. במהלך השיפוצים הכיכר המוגבהת, אשר על תכנונה הופקד בשנות ה־70 האדריכל צבי לישר, צפויה לפנות את מקומה לכיכר ציבורית חדשה במפלס הרחוב בתכנון משרד אדריכלי הנוף מוריה־סקלי.

השיפוץ יכלול החלפת תשתיות מים וביוב, התקנת תאורה חדשה, שיקום הכבישים, הרחבת המדרכות וחידושן, הצבת פסל אגם במרכז הכיכר וסלילת שביל אופניים. עלות השיפוצים, שצפויים להימשך עד סוף שנת 2017, מוערכת בכ־60 מיליון ש"ח.

"המצב הקיים רחוק מלהיות אידיאלי, אך הוא בהחלט עובד", מוסיף עזריהו. "רכבים פרטיים המגיעים לכיכר מדרום מופנים ישירות לרחוב ריינס, המגיעים מצפון מופנים ישירות לרחוב פינסקר, והתחבורה הציבורית נעה בחופשיות מתחת למפלס הולכי הרגל. הכיכר שאנחנו מכירים אמנם סובלת מהזנחה, אבל היא חיה ומתפקדת. לא פשוט יותר לשפץ?".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "תוכניות התנועה לכיכר לאחר הורדתה למפלס הרחוב משלבות את כלל הפתרונות לניהול התנועה ונמצאות בתכנון, בתיאום ובאישור מול משרד התחבורה. עם סיום ההליך ניתן יהיה לעדכן על הפתרון והתכנון הסופי שגובש".