הסערה שאחרי השקט

אחרי תקופת השקט של הבחירות, פקחי העירייה חזרו בסוף השבוע לפשוט על הברים וחילקו עשרות דוחות על עישון

המצולם אינו פקח. השסק. צילום: גוני ריסקין
המצולם אינו פקח. השסק. צילום: גוני ריסקין
20 בנובמבר 2013

הבחירות הסתיימו זה עתה, ופקחי העירייה כבר חוזרים לבאס את הלילה. בשבוע האחרון פשטו פקחים על עשרות ברים ומקומות בילוי ברחבי העיר, ביניהם השסק, פורט סעיד, שישקו, אנה לולו, סקס בוטיק, אפריקה ועוד, וחילקו דוחות וקנסות על עישון, רעש, חריגה מתקנות וכל סעיף אחר שיכלו למצוא. המתקפה החזיתית הזאת על חיי הלילה מגיעה אחרי כמה חודשים של שקט יחסי שבהן התנהלה הסצנה על מי מנוחות.

כמעט כל בעלי הברים שנפגעו מהמבצע של העירייה ביקשו שלא להתראיין לכתבה מחשש שהפקחים עשויים להתנכל להם, אבל רועי זקהיים מהשסק מרגיש כאילו אין לו כבר מה להפסיד. במהלך השבוע האחרון ביקרו אצלו הפקחים שלוש פעמים, ובקרוב הוא גם ככה ייאלץ לסגור את הבסטה בגלל צו הריסה שיש לבניין שבו שוכן השסק.

"במשך תקופה ארוכה, גם בגלל הבחירות כנראה, היה קצת שקט. היו באים לביקורת פעם בחודש", הוא אומר. "עכשיו פתאום יש מתקפה פראית. אפילו כשיצא החוק לא היו באים כל כך הרבה. זה קשוח מאוד. כל פעם זה 5,000 ש"ח קנס למקום ועוד 1,000 ש"ח למעשן, ואין עם מי לדבר. מספיק שמישהו מדליק סיגריה כשהפקח נכנס ולא הספקנו להגיד לו לכבות, וזה הסוף".

אחד מבעלי הברים האחרים, שהעדיף לא להזדהות בשמו, סיפר לנו: "דיברתי עם אחד הפקחים והוא אמר לי במפורש שזה מבצע מתוכנן של העירייה שצפוי להימשך גם בהמשך החודש. אי אפשר להתנהל ככה, עם החרב הזאת שתלויה לנו כל הזמן מעל הראש. העירייה מנסה להראות לכולם מי פה השריף, ובעלי הברים והבליינים הם אלה שסובלים".

רונן מיילי, יו"ר איגוד הברים והמועדונים, מוסיף כי "לצערי הרב אגף הפיקוח העירוני לא נוטה לשתף פעולה עם המועדונים והברים בתל אביב, ומעדיף להשתמש בכוח מאשר לנסות לפשר ולפנות להידברות בין נציגי הגופים. צר לי שהעירייה בוחרת לצפצף על חוקים מסוימים, למשל על החוק שמורה על סגירת סופרמרקטים בשבת, אבל כל תקנה ותת תקנה שקשורה לחיי הלילה היא אוכפת באדיקות".

מהעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "עיריית תל אביב אוכפת עישון במקומות אסורים על פי תוכנית עבודה שנתית מסודרת ובאופן שוטף, ללא כל קשר לקיומן של בחירות או כל אירוע אחר".