מי דואג לאסוף את האוכל משוק הכרמל לפני שהוא נזרק ולחלק אותו?

'יש לנו אוכל' הוא מיזם שנועד להסביר ולהנגיש את נושא הצלת האוכל מהשווקים לציבור הרחב. חוץ מזה שהם דואגים לסביבה ולזולת, זה גם משתלם להם כלכלית: "צמצמתי ב-80% את הכסף שאני מבזבז על אוכל. בחודש האחרון הוצאתי רק 100 ש"ח"

איסוף אוכל משוק הכרמל (צילום: רון אבנרי)
איסוף אוכל משוק הכרמל (צילום: רון אבנרי)
10 באוגוסט 2017

להציל את האוכל: יהונתן יובל (26) הוא אדם שמציל אוכל. בשנה האחרונה הוא פוקד את שוק הכרמל באופן קבוע בימי שישי, בשעות אחר הצהריים, כדי לאסוף פירות וירקות לפני שהם נזרקים לפח. שעה שדיפוזיית הצחנה מתחילה משלוליות הסירחון שעל הרצפה המלוכלכת, חצילים, עגבניות, מלפפונים ובצלים מורמים על ידי קבוצת אנשים ומחולקים לציבור הרחב. "צמצמתי ב-80% את הכסף שאני מבזבז על אוכל. בחודש האחרון הוצאתי 100 ש"ח", מספר יובל, כך שלטענתו לא רק שמדובר במעשה אקולוגי ומתחשב בסביבה ובזולת, זה אשכרה משתלם כלכלית. "בכל שישי אני מזמין את כל מי שרוצה להצטרף לאסוף אוכל לפני שהוא נזרק. אנחנו מגיעים למאות קילוגרמים שאנחנו מרכזים בכניסה לשוק במעין דוכן שהקמנו. כל מי שעובר יכול לקחת מה שבא לו". בקיץ שעבר הוא החליט לקחת את העניין צעד קדימה והקים את המיזם 'יש לנו אוכל' שמטרתו להנגיש לציבור את נושא הצלת האוכל. ביום שבת הקרוב תיערך ארוחת התרמה לפרויקט, בניצוחו של השף טל דדון מהמסעדה הטבעונית אנסטסיה.

מיזם "יש לנו אוכל"
מיזם "יש לנו אוכל"

איך נחשפת לנושא? 
"הדרכתי בתנועת נוער בשם 'המחנה האלטרנטיבי', תנועת נוער שפעלה במשך שנה ולא קיימת יותר. התנועה חינכה בני נוער בקשת רחבה של נושאים; אקטיביזם, מגדר, פמיניזם, תזונה ובנושאים אקולוגיים. חלק מהשיח נגע בהצלת מזון וככה נחשפתי לנושא. גרתי בקומונה יחד עם מדריכים נוספים מהתנועה ואספנו אוכל לפני שהוא נזרק. אחרי שביצעתי את איסופי האוכל בעצמי, החלטתי להקים סיורי ליקוט. אנחנו מסתובבים בשוק בקבוצות כמה שיותר קטנות, כדי שנוכל לתפוס כמה שיותר שטח. יש שתי מתודות עיקריות – לאסוף מהרצפה אוכל שמוצאים או לגשת למוכרים ולבקש מהם".

מה אוספים? 
"אנחנו מוצאים הכל – עגבניות, חצילים, קולורבי, משמשמים, נקטרינות, אבטיחים, לימונים, מלפפונים וגם לחמים ואורז. יש חנות שמוכרת תבשילים ובסוף היום הם מביאים לנו את מה שנשאר. אפשר לבשל הכל עם זה. חלק גדול מהתזונה שלי הוא מאוכל מוצל. אני קונה רק קטניות, שמן זית, תבלינים וטחינה, דברים שקשה יותר להציל. אבל מבחינת דברים טריים – אני לא קונה בכלל. המקפיא לי מפוצץ בפירות, יש לי אספקה לכל החיים. ואני לא היחיד, כל אחד יכול".

כך זה נראה.(צילום: רון אבנרי)
כך זה נראה.(צילום: רון אבנרי)
הירקות והפירות שהוצלו (צילום: יולי בן-ארי)
הירקות והפירות שהוצלו (צילום: יולי בן-ארי)

אוכל מהרצפה זה לא מגעיל?
"לא. אנחנו מוצאים הרבה מאוד דברים על הרצפה ובודקים במה יש ריקבון. את הירקות והפירות שנראים בסדר מרימים ובודקים שהם ראויים לאכילה ולוקחים אותם. אני חושב שלכל אחד יצא לגעת בדברים פחות נעימים. נכון, יש בסוף היום בשוק ריחות לא נעימים. ב-20 הדקות הראשונות האנשים החדשים שמגיעים מגיבים ברתיעה. אני חושב שמעבר לריחות, הקושי הגדול באמת הוא רגשי. זה לשים את עצמך במקום שלא מתיישב עם המעמד החברתי שלך – להתחיל לבקש מאנשים. עולות הרבה התנגדויות בתחום הזה, אבל אחרי 20 דקות זה נשכח ומתרגלים. יש תגמול ביכולת שלך למלא ארגז שלם בירקות ופירות שהיו נזרקים אם לא היית שם".

נראה לך שיש סיכוי שהתופעה תתרחב? 
"אני מקווה מאוד. החזון שלי הוא לעודד בתי עסק ברחבי העיר לחלק מזון שנשאר. להשיק תו כמו 'Vegan Friendly' לבתי עסק שהם אקולוגיים, חברתיים ומשתפים. חשוב לציין שיש כבר כמה בתי עסק שעושים את זה, כדוגמת 24 רופי. התקווה היא שמתישהו נוכל ליצור אחד כזה.

איסוף אוכל משוק הכרמל (צילום: יהונתן יובל)
איסוף אוכל משוק הכרמל (צילום: יהונתן יובל)

מה הולך להיות בארוחת ההתרמה ומה אתם מתכוונים לעשות עם הכסף?
"בימים האחרונים אספנו אוכל משוק הכרמל, שוק הסיטונאים בצריפין וגם מכל מיני בתי עסק בעיר. מכל האוכל שאספנו יבשל טל דדון ארוחה גדולה מאוד. בנוסף, יהיה פאנל של דוברים שעוסקים בתחום. כל ההכנסות יילכו לטובת המיזם – אנחנו רוצים לבנות נגררת לאופניים, להמשיך את ההסברה, להקים בלוג עם תוכן שקשור להצלת מזון ולהקים פרויקט שממפה את המקומות בעיר שדואגים לחלק את המזון שנשאר. לא צריך להירשם, רק לבוא. יהיה טעים".

12:00 בצהריים, 30 ש"ח, מועדון הצימר – פרנצויז 12, תל אביב

> לעמוד האירוע בפייסבוק