התכניות להנמכת כיכר דיזנגוף נחשפות: צפו בהדמיה

מתי יתחילו העבודות, כמה הפרויקט יעלה ולמה צריך את זה בכלל? פרטים חדשים על התכניות להנמכת כיכר דיזנגוף

כיכר דיזנגוף, שנת 2004 (צילום: משה מילנר, לע"מ)
כיכר דיזנגוף, שנת 2004 (צילום: משה מילנר, לע"מ)
29 ביוני 2016

בתחילת השנה כתבנו על השלב הבא באבולוציה של כיכר דיזנגוף. אחרי שהוגבהה, קיבלה את המזרקה הכי שנויה במחלוקת ועד היום אף אחד לא יודע על שם מי היא באמת קרויה (צינה, לא מאיר) – הוחלט שכעת היא תונמך בחזרה לגובה המדרכה. עד עכשיו לא ברור היה כיצד היא תראה, אבל היום (רביעי) שיחררה עיריית תל אביב תמונות הדמיה ראשונות שחושפות את שתי התכניות שהגיעו לקו הגמר.

העבודות על הפרויקט, שיתחילו בחודשים הקרובים (הריסת הכיכר מתוכננת לנובמבר) ואמורות להסתיים בסוף 2017, כוללות הריסת הכיכר הקיימת, בניית כיכר חדשה, שיקום מערכות תת-קרקעיות, כבישים ומדרכות, התקנת פסל אגם וסלילת שביל אופניים.

מכיוון שכל הטוב הזה יעלה כ-60 מיליון ש"ח (!), כדאי לתהות למה כל זה נחוץ בכלל. הכיכר הוקמה ב-1934 כחלק מחגיגות 25 שנה לתל אביב. לקראת סוף שנות ה-70 הוחלט להגביה אותה במטרה להפריד בין כלי רכב לבין הולכי הרגל, ובכך להקל את עומסי התנועה שנוצרו. אז למה הבלאגן? ובכן, כמו שהסביר לנו דורון ספיר, סגן ראש העירייה ויו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה בעירייה, הרעיון הוא לתת עדיפות להולכי הרגל ורוכבי האופניים. "ההגבהה נעשתה מתוך מתן עדיפות לכלי הרכב, וכעת המגמה היא להפוך אותה למוקד של לב העיר הלבנה. מצב התנועה צפוי להשתפר בגלל הכיכר, או לפחות לא להרע". מספיק טוב? תחליטו בעצמכם. כמו בכל דבר, כמובן שגם לתכניות האלו יש מתנגדים שבטוחים שחזרה למתכונת המקורית תיצור כאוס במקרה הטוב, וסכנת נפשות במקרה הרע.

החלופה הראשונה

בשפת אדריכלים: "כוללת קפל קרקע מגונן בהיקף הכיכר הפנימית, בשילוב עצים ממינים שונים, המייצרים הפרדה בין הגן המרכזי לכביש שמסביב. קפל הקרקע משופע קלות כלפי פנים הכיכר ובהיקפו ישולבו לסירוגין מדרגות ישיבה. מסביב לבריכת המים, בליבת הכיכר – שטח מרוצף רחב".

בתמונות:

כיכר דיזנגוף, חלופה א'

כיכר דיזנגוף, חלופה א'

כיכר דיזנגוף, חלופה א'

החלופה השניה

בשפת אדריכלים: "משטח הכיכר הפנימית מוגבה קלות ('מרחף') מעל פני הקרקע, ומייצר הפרדה מדורגת בין הגן המרכזי לכביש שמסביב. הכיכר מחולקת לאזור מגונן בהיקף ואזור מרוצף רחב, בו ישולבו פינות ישיבה, סביב הבריכה והפסל ובינות העצים".

בתמונות:

כיכר דיזנגוף, חלופה ב'

כיכר דיזנגוף, חלופה ב'

כיכר דיזנגוף, חלופה ב'