לראשונה בישראל: תוכלו לשתף את המכונית שלכם עם אנשים אחרים עבור כסף

אם אוטותל לא שכנע אתכם לוותר על המכונית, הפרויקט הזה אולי דווקא ישכנע אתכם לשמור עליו: Weelz מציע להשאיל מכונית למי שאין לו ולעשות מזה כסף

רכבים בתל אביב (צילום: shutterstock)
רכבים בתל אביב (צילום: shutterstock)
31 בדצמבר 2017

 

המדריך לטרמפיסט: בחודשים האחרונים ניסתה העירייה לשכנע את בעלי כלי הרכב הפרטי לוותר על המכוניות שלהם לטובת אוטותל – מכוניות שיתופיות בבעלות העירייה. פרויקט פרטי שגם הוא דוגל במודל של מכוניות שיתופיות עלול לגרום לנו לעשות בדיוק את ההפך. בשבועות האחרונים החל בתל אביב שלב הפיילוט של Weelz, מיזם שמאפשר לאנשים לרשום את המכונית שלהם כחלק ממאגר מכוניות שיתופיות וללקוחות אחרים להיפגש עם אותם בעלי מכוניות, לקחת מהם את המפתחות, להשתמש במכונית ולהחזיר אותה אליהם, ממש כמו דירה ב־AirBnB.

>> ראש בראש: בדקנו מה יותר טוב – מונית או אוטותל?

אחד היתרונות הגדולים בשירות, מספר אייל אזולאי, אחד השותפים במיזם, הוא במענה שהוא נותן לחיסרון הגדול ביותר של אוטותל. "המכוניות שייכות לתושבי תל אביב, גבעתיים ורמת גן", הוא מספר. "שלא כמו אוטותל, אפשר לצאת עם המכונית מהעיר, פשוט צריך להחזיר אותה לעיר", הוא אומר. כזכור, אחת הבעיות הגדולות באוטותל היא שכל עוד המכונית עומדת מחוץ לשטחה המוניציפלי של תל אביב – הנהג ממשיך לשלם על זמן השימוש, מה שהופך את הנסיעה אפילו לערים סמוכות לבלתי משתלמת בעליל. כאן, כאמור, זה לא קורה, ושיטת החישוב נקבעת על ידי כל בעל מכונית, שמגדיר תשלום ליום. לדוגמה, היצע המכוניות הקיים כרגע באתר מציע תעריפים של בין 80 ש"ח ל־125 ש"ח ליממה, שלהם נוספות 70 אגורות לכל ק"מ נסיעה, ובתמורה מקבל המשתמש טנק דלק מלא לפחות עד קו החצי. "אנחנו לא מחזיקים באף כלי רכב, אלא רק מאפשרים את ההתקשרות בין הנהגים לבעלי הרכבים ועוזרים לסגור את העסקאות", אומר אזולאי.

כך זה נראה באתר של Weelz
כך זה נראה באתר של Weelz

יובל לוטן (30), תושב העיר, לא מחזיק רכב כבר שנתיים. "החזקתי רכב בעבר, אבל עשיתי את החישוב של כמה זה עולה לי והחלטתי שזה פשוט לא כדאי. הפתרון היחיד שהיה לי זה Car2Go, שנתן לי מענה אבל ממש לא זול". יובל מספר שכששמע על Weelz, זינק על הרעיון וההוצאות שלו פחתו משמעותית. "זה פשוט הרבה יותר זול, זה חצי מחיר. הקונספט שונה אמנם, אבל זה פשוט מאוד. לי חשוב מאוד המיקום, כי אני גר בצפון הישן ויש היצע גדול מאוד סביבי. נפגשתי עם בעלי הרכבים שהזמנתי, לקחתי את המפתחות, וכשהיה צורך, בחזור, פשוט השארתי לו את המפתחות בתא דואר".

איך זה עובד מבחינת ביטוח? אזולאי טוען כי הוא וחבריו הצליחו, בעזרת משרד התחבורה, לארגן מודל ביטוחי מיוחד שלא פוגע בבעל המכונית. "לצורך העניין, אם יוסי לוקח את הרכב שלך וחס וחלילה קרתה תאונה, הביטוח שלך לא נפגע, אלא זה קורה דרכנו, והנהג שנסע ייתבע אם יהיה צורך".

Weelz לוגו
Weelz לוגו

המוקש העיקרי שנותר בדרך לפרויקט היא העמלה שגוזרים ב־Weelz על השירות המיוחל. כשניסינו להבין כמה בדיוק זה יעלה למי שמשכיר את המכונית שלו, לא הצלחנו לקבל תשובה ברורה, ולדברי החברה הסוגיה עדיין משתנה תוך כדי הפיילוט, וכרגע עומדת על כמה עשרות אחוזים. בכל מקרה, הם מבהירים, התשלום כפי שרואה אותו הלקוח ששוכר את המכונית הוא התשלום הסופי מבחינתו. המשכירים, לעומת זאת, ייאלצו לחכות לתשובה סופית.

>> לאתר Weelz