מה מקור הריח החריף שמורגש בדרום תל אביב בלילות?

אם אתם גרים בדרום תל אביב ומרגישים בלילות בריח עז של זבל, אתם לא לבד. הרשויות מחפשות את מקור הריח, בינתיים ללא הצלחה

חירייה. צילום: שאטרסטוק
חירייה. צילום: שאטרסטוק
1 בנובמבר 2017

כבר כמה חודשים שריח חריף משתלט על דרום תל אביב בשעות הקטנות של הלילה. לא ברור מה מקורו, אך לדברי תושבים מוטרדים הוא מורגש לעתים קרובות בשפירא, קריית שלום, שכונת התקווה ופלורנטין (שכאילו לא די בה בניחוח השתן שאוחז ברחובותיה). לרה פארן, המתגוררת בפלורנטין, חשבה תחילה כי רק היא הרגישה את הריח החריג ולא ייחסה לו חשיבות רבה מדי. כשפרסמה פוסט בקבוצה השכונתית היא גילתה שהיא ממש לא היחידה. "שמעתי מעוד ועוד אנשים שהם מרגישים את זה גם ואף אחד לא יודע מה לעשות. לא ברור אם זה זבל שרוף או דשן, אבל זה מתפרץ לרוב לפנות בוקר וזה בלתי נסבל", היא מספרת. "לפני שבוע התפרץ הריח כבר ב־ 11 בלילה ופשוט לא יכולתי להירדם. דרום תל אביב מזוהם לחלוטין".

גליה טוביאס, המתגוררת בשכונת התקווה, הבחינה בהבלחות הריח עוד לפני שנה. "קצת אחרי שעברנו דירה היה ריח מאוד חריף באוויר ולא הצלחתי להבין במה מדובר. זה חזר ערב אחר ערב ומצאתי את עצמי מתעוררת בשעות לא שעות כי חייבים לסגור את כל החלונות בבית ובא לי להקיא את הנשמה", היא נזכרת. "בהתחלה חשבתי שזה מהביוב, אך הוא נמצא תקין. לאט לאט הבנתי שעוד אנשים בשכונות הסמוכות מרגישים את הריח והתלוננו למוקד המשרד להגנת
הסביבה ולעירייה".

האם זה מגיע מחירייה? צילום: שאטרסטוק
האם זה מגיע מחירייה? צילום: שאטרסטוק

אחרי כמה שבועות שבהם פנו לגורמים שונים נענו סוף סוף התושבים, נאמר להם כי מדובר בתקלה שתוקנה במתקן מיחזור בחירייה. "הייתי מבסוטה שהצלחנו להזיז משהו, אבל כשהגיע האביב – אותו הריח חזר ונשאר עד היום", מספרת טוביאס. "עשיתי ארוחת חג במרפסת והיה פשוט בלתי אפשרי לשבת בחוץ. מריחים את זה בכל השכונה, זה עושה בחילות וכאבי ראש".

משהבינו כי אין מדובר בתקלה חד פעמית, התאגדו קבוצת תושבות במטרה להבין את מקור הזיהום. "פנינו ליו"ר חירייה וסגן ראש העיר דורון ספיר שאחראי על הנושא, אך הוא קבע ש"אין כל זיהום אוויר מחירייה, ואם יש – מקורו לא משם", אומרת פארן. "החלטנו שחייבים לעשות משהו, זה מרגיש כאילו מסבנים אותנו", מוסיפה טוביאס. "מחירייה קיבלנו מכתבים שאומרים שזה לא קשור אליהם, במשרד להגנת הסביבה כבר אדישים ואומרים שזו בעיה ידועה ובעירייה טוענים שזה לא בשטח המוניציפלי שלהם. אין לנו מושג מאיפה זה מגיע, אבל יש כאן בעיה רצינית וזה לא הגיוני שאנשים יחיו עם כזה מפגע. זה פוגע לנו בבריאות".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "לאור תלונות התושבים זימן המשרד את כל מנהלי המתקנים במתחם חירייה ונתן להם הנחיות קפדניות לשיפור בתחום התפעול והתשתיות, לרבות איטום המתקנים, צמצום זמן שהיית הפסולת וניקיון ותחזוקה של המתקנים, כדי לצמצם את מפגעי הריח. בנוסף בוצע סקר ריח מקיף באזור שממצאיו נמצאים בעיבוד ובהתאם לתוצאות יינתנו הנחיות פרטניות. כמו כן סיכם המשרד עם הנהלת איגוד ערים דן על כריית בור לקליטת הפסולת ולהפעלת מערכות לטיפול באוויר שימנעו מפגע ריח. המשרד ימשיך לעקוב מקרוב אחר התנהלות המתקנים במתחם, ואם לא יחול שיפור, יישקלו צעדי אכיפה".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "אכן התקבלו לאחרונה תלונות מתושבים על בעיית ריחות. מקור הריח טרם ידוע ונבדק בימים אלה".

[interaction id="59f99c00ab9c9a0001c98a08"]