שלושה חודשים לבחירות לראשות העיר: מה גרם לאסף זמיר לרוץ מול חולדאי?

שלושה חודשים לבחירות המקומית, ומושבו של חולדאי בקומה ה-12 של בית העירייה כבר אינו מבוצר כשהיה. מדוע החליט אסף זמיר לרוץ נגד ידידו ואביו הפוליטי, איזו קואליציה מפלגתית מחכה לסתיו שפיר ומה נותר מעיר לכולנו הנשכחת?

19 ביולי 2018

 

בדומה לסצנה האלמותית מ"ספרות זולה" שבה אומה תורמן הגוססת זוכה לזריקת אדרנלין לתוך לבה ומתעוררת לחיים באחת, כך התעוררה השבוע מערכת הבחירות לראשות עיריית תל אביב־יפו. כמעט במקביל, וכנראה לא כיד המקרה, התוודענו לידיעות על הכנותיה של ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) להתמודד על התפקיד, ושעתיים לאחר מכן על ההודעה הרשמית על התמודדותו של אסף זמיר, סגנו של חולדאי זה עשור ומ"מ ראש העיר. ההחלטה זכתה לתהודה, הרימה גבות ותדלקה תיאוריות קונספירציה, בהתחשב בכך שזמיר, בן טיפוחיו של חולדאי, הצהיר כמה פעמים שלא יתמודד מולו. שפיר (אם אכן תחליט לרוץ) וזמיר מצטרפים למיטל להבי, סגנית ראש העירייה ויו"ר סיעת מרצ בעיר, אסף הראל, ציפי ברנד מסיעת הורים זה לב (שהייתה אופוזיציה כמעט יחידה בחמש השנים האחרונות מול קואליציית ה"מקיר לקיר" של חולדאי) ואמיר בדראן, מועמד חד"ש והנציג היפואי בבחירות. בל נשכח את יאיר צברי )למי שפספס את דמותו המתנוססת על מוניות השירות בעיר( שנראה כי הוא משקיע בקמפיין משאבים רבים. אקוניס, אגב, ירד ממשבצת הימני המבקש לעורר את השכונות בעקבות סקרים שערך.

>> מועדון הגלישה שנותן תקווה לנערים בסיכון בסכנת סגירה 

נכון לרגע זה שפיר טרם הודיעה רשמית על התמודדותה. על הנייר היא יכולה לעשות זאת עד 27 בספטמבר, אם כי סביר להניח שתעשה זאת לפני כן. נותרו שלושה חודשים לבחירות ונדרש זמן לנצח ראש עיר מכהן, ודאי אחד כמו חולדאי. "אני לא רואה אף אדם שיכול לנצח את חולדאי, גם לא גדעון סער, גם לא סתיו שפיר, בטח שלא אופיר אקוניס", אומר בביטחון היועץ האסטרטגי דני בורוביץ', שניהל את קמפיין הבחירות של חולדאי במערכת הבחירות הקודמת ונחשב מקורב אליו. הדחתו של ראש עיר מכהן היא אכן לא עניין של מה בכך. חולדאי הפך מזוהה עם הצלחתה של העיר, וגם בקרב שונאיו הוא נחשב למנהל בחסד. אבל למרות אמירתו הבוטחת של בורוביץ', בהיסטוריה המוניציפלית של ישראל זכורים שני מקרים בולטים של הדחות מפתיעות: אהוד אולמרט המדיח את טדי קולק ורוביק דנילוביץ' את יעקב טרנר. שני המודחים נחשבו לראשי עיר אהודים וחזקים. על הנייר לפחות, המשימה אפשרית.

"זמיר ודאי קיווה שחולדאי לא יתמודד ויבחר לפנות את הבמה מיוזמתו". רון חולדאי (צילום: נמרוד סונדרס)
"זמיר ודאי קיווה שחולדאי לא יתמודד ויבחר לפנות את הבמה מיוזמתו". רון חולדאי (צילום: נמרוד סונדרס)

עד ששפיר תקבל החלטה היא נמצאת בקשר עם היועץ הפוליטי ספי שקד. ברקע מתגבש ניסיון לאחד כוחות שונים בעיר (מרצ, חד"ש, עיר לכולנו וגם תנועת 'תושווים' בראשותה של שולה קשת) להתמודדות משותפת. אהרון מדואל מסיעת עיר לכולנו שוקל בעצמו להתמודד לראשות, ועל חבירה אפשרית לשפיר הוא אומר: "אף אחד לא דיבר איתי לגבי זה, ואם ידברו נשקול את זה, כמו כל דבר". שפיר נפגשה בינתיים גם עם ציפי ברנד, שכאמור בינתיים בוחרת לרוץ בעצמה. המתמודדים עוד שרויים בשלב החביון של הבחירות, המתאפיין במשאלות לב שאינן הולמות בהכרח את המציאות. בהמשך יתווספו הסקרים זה על זה (בסקר וואלה! הטרי חולדאי מוביל ושפיר שנייה אחריו, אם כי 54 אחוז מהנסקרים עדיין מתלבטים), והדיבורים על רשימה לא מפלגתית שכוללת את השחקנים והשחקניות השונים אולי יזכו ליתר תנופה. בסביבתה של שפיר, שיכולה להתעודד מן הסקר, מבהירים כי עד תום מושב הקיץ היא עסוקה בעבודתה כחברת כנסת ורק כשתחל הפגרה תקבל החלטות בנושא.

סתיו שפיר (צילום: דוד סאלם)
סתיו שפיר (צילום: דוד סאלם)

שפיר תצטרך גם את תמיכתה של יו"ר מרצ תמר זנדברג. מרצ היא הסיעה הגדולה בתל אביב ולה שישה מושבים במועצה. כך או כך, איחוד שכזה דורש את הסכמתה של להבי לפנות את הבמה למישהי מבחוץ. "מבחינתי מדובר בספקולציות ובשמועות ואין טעם שאני אתייחס אליהן", אומרת להבי. גם ציפי ברנד מבטיחה שהיא הולכת עד הסוף. "אני לא מתכוונת לעשות סיבוב על העיר", היא אומרת. "אני מכירה אותה היטב, בין היתר כחברת מועצה. אני מתמודדת בעצמי לראשות העיר". ומה לגבי תמיכה של המחנה הציוני בשפיר? חולדאי אמנם רץ ברשימה עצמאית משלו אך הוא דמות בעלת משקל במפלגת העבודה, ומי שינהלו את קמפיין הבחירות הנוכחי שלו ושל סיעתו תל אביב אחת הם משרד הפרסום סוסנקו ציפריס, שניהלו את קמפיין גבאי לראשות העבודה ומאז מלווים אותו ואת המפלגה. מועמדות אפשרית של שפיר תאתגר את הפוליטיקה הפנימית של מפלגת העבודה, גוף עם אמתלות די הצורך לתגרנות מחנאית.

מיטל להבי (צילום: איליה מלניקוב)
מיטל להבי (צילום: איליה מלניקוב)

אבות וסגנים

ביום ראשון בשבוע שעבר עשה את דרכו אסף זמיר אל הקומה ה־12 בבניין העירייה, ושם, בלשכתו של חולדאי, רמז לו על כוונתו לרוץ מולו. את ההודעה הרשמית קיבל חולדאי סמוך ליציאתה לתקשורת. זה לא היה התרחיש האידיאלי מבחינת זמיר, וההחלטה לרוץ מול חולדאי, שביניהם יחסים קרובים, התקבלה בכובד ראש ולאחר לבטים רבים. הוא ודאי קיווה שחולדאי לא יתמודד ויבחר לפנות את הבמה מיוזמתו.

אסף זמיר
אסף זמיר

זמיר החל לשים את לבו למהלכיהם של מועמדים אחרים, וברקע גם נכח כנראה החשש שמספר המושבים של סיעתו במערכת הבחירות הנוכחית יצטמצם מארבעה מושבים. מבחינתו המתנה של חמש שנים נוספות, שבהן ימתין לפרישת חולדאי וייאלץ להתמודד מול משחרים לטרף מהפוליטיקה הארצית, תעלה לו ברלוונטיות כסגן ותיק, שלא לומר בפרסטיג'. חובבי תיאוריות הקונספירציה בעיר מיהרו לנופף שהריצה ביניהם מתואמת, כלומר שמדובר במזימה משותפת, כך שכל אחד מהם יגרוף את מרב הקולות במטרה לחבל במאמצי המועמדים האחרים, בדגש על שפיר, המתחרה עם זמיר על גזרת הצעירים. אולם זה לא הסיפור. נראה שזמיר בהחלט הולך כאן לקרב של חייו הפוליטיים. הוא ישתמש בפעם השלישית בשירותיו של הפרסומאי רמי יהודיחה כמנהל הקמפיין שלו ושל תנועתו רוב העיר. "הוא הבין שזה הסיכוי היחיד שלו להישאר רלוונטי, להתמודד עכשיו מול רון", מנתח בורוביץ'. "אבל למעשה מה שאסף אמר בראיונות קודמים מדבר בעד עצמו, שחולדאי הוא ראש עיר מצוין". האם נראה קמפיין שלילי בין חולדאי לזמיר? בורוביץ' חושב שלא, ובמקביל מבקש להדגיש את עמדתו: ״העמדות של אסף ורון דומות ב־95 אחוז מהנושאים, ולכן אני לא רואה על מה אסף זמיר מנסה לנשל את חולדאי מכיסאו". אולי התשובה נמצאת בפוסט ההכרזה של זמיר: "יכול להיות הרבה הרבה יותר טוב".

נתוני ההצבעה טומנים בחובם פוטנציאל לא מועט להפתעה. המועמדים מול חולדאי יקוו להפיח בבחירות רוח שתעניק לצעירים רבים את התושייה לשנות את כתובתם במשרד הפנים. גם אם אחד המתמודדים לא ינצח בנוקאאוט את חולדאי, במקרה שאף אחד מהמתמודדים לא יזכה ל־ 40 אחוז תמיכה )ב־ 2013 זכה חולדאי ב־ 53 אחוז, ב־ 2008 ב־51 אחוז) נגיע לסיבוב שני בין שני המתמודדים המובילים. "זאת נראית לי המטרה של שניהם )זמיר ושפיר – ע"ס)", מנתח מדואל. "במקרה כזה אז גם אלה שלא מאמינים שאפשר להפיל את חולדאי יפעלו. הם יראו שזה אפשרי".