חוזה לך ברח

מדוע מסרבת העירייה לחשוף את החוזה לשיפוץ הטיילת?

אותה החוזה פחות מעניין. צילום: נעמה רוט
אותה החוזה פחות מעניין. צילום: נעמה רוט
18 בספטמבר 2013

פרויקט השיפוץ השאפתני של הטיילת עורר מחלוקת כבר מהרגע הראשון. הטיעונים נגד יוזמת הבנייה של העירייה בחוף תל אביב הושמעו אינספור פעמים, אולם לאחרונה מצאו עצמם המתנגדים במאבק נוסף – על חופש המידע. על פי חוק חופש המידע חייבות הרשויות למסור לציבור מידע בעל אופי ציבורי בכל הנוגע לפעילותן. אך כאשר פעילים ממטה המאבק של מצילים את חוף תל אביב פנו אל העירייה בבקשה לראות את החוזה שנערך בינה לבין משרד האדריכלים מייזליץ־כסיף, אשר תכנן את הפרויקט, הם נענו בשלילה.

מלבד הרצון הלגיטימי לקרוא את החוזה שנחתם על שטח ציבורי מרכזי כל כך, הפעילים מעוניינים גם לברר את הטענה שפורסמה שלאחרונה בבלוג הכלכלי Econoblog, שלפיה צינור גז הוטמן בחשאי מתחת לטיילת כחלק מהעבודות.

לאחר שפנו שוב באמצעות עו"ד אפרת לוריא הם הופנו לחברת אתרים, האחראית מטעם העירייה על הפרויקט, ושם נאמר להם שאם ירצו לראות את החוזה יצטרכו לשלם 5,000 ש"ח ואולי יותר עבור כיסוי עלויות ההדפסה של המסמכים. לא ברור מה בדיוק קורה בחדר המדפסות של אתרים שגורם לעלויות הדיו והנייר שלהם להרקיע שחקים, אבל אין ספק שהטיעון הזה נשמע לא הגיוני.

הפעילים הרגישו שאתרים לא ששה לשתף איתם פעולה, אף שמדובר בחברה ציבורית שאמורה לפעול יחד עם התושבים ולא נגדם, והם החליטו לפנות לסיעת עיר לכולנו בבקשה לעזרה בהשגת המסמכים. שרון מלכי, חברת מועצת העיר מטעם עיר לכולנו, הגישה שאילתה על פי סעיף 140א לפקודת העיריות, אשר מעניק זכות עיון לחברי מועצת העיר ולחברי ועדות בכל מסמכי העירייה, וביקשה לראות את החוזה החמקמק.

"אין הסכם ספציפי לפרויקט"

למרבה הפלא היא נענתה כי אין שום חוזה המאגד את כל ההסכמים שנחתמו בפרויקט. עו"ד לוריא טוענת כי לא ייתכן שאין חוזה וכי על פי החוק גם אם חברת אתרים היא שחתמה הסכם עם מייזליץ־כסיף, אמור להיות גם הסכם של העירייה מול אתרים וגם הסכם של אתרים מול משרד האדריכלים. כך או כך, שני החוזים האלו הם כרגע בחזקת נעלמים, ומי שמעוניין לעיין במסמכי הפרויקט שתקציבו 150 מיליון ש"ח, שמחציתם יוצאים מכספי העירייה, ייאלץ כנראה להגיש עתירה משפטית.

מהעירייה נמסר בתגובה: "התקבלה תשובה לפנייה של חברת המועצה היוצאת שרון מלכי בנושא, שבה הובהר כי אין הסכם ספציפי לגבי הפרויקט. כל הפרטים על התקציב העירוני, המהווה כמחצית מעלות הפרויקט, ניתנו במסגרת החלטות ועדות הכספים והמועצה, בהן קיימת נציגות של עיר לכולנו. עוד הובהר כי במידה וחברת המועצה מעוניינת בפרטים נוספים על ביצוע וניהול הפרויקט, עליה לפנות בצורה מסודרת לחברת אתרים".

מפגינים מול העירייה בדרישה לראות את החוזה. צילום: נעמה רוט
מפגינים מול העירייה בדרישה לראות את החוזה. צילום: נעמה רוט

עיר לכולנו לא קיבלה את התשובה הזאת וארגנה הפגנה מול בניין העירייה בדרישה לקבל את החומרים. שוטרים שהוזעקו למקום פיזרו את ההפגנה, בצעד שנתפס בעיר לכולנו כהמשך ההתנכלות של רשויות אכיפת החוק לפעילות שלהם, שהתבטאה לאחרונה גם בפשיטה על בית הקפה אלבי, שמשמש בפועל כמטה התנועה.

מחברת אתרים נמסר לנו בתגובה: "חברת אתרים הנה חברה עירונית ממשלתית ואינה עוסקת בפוליטיקה. כל השיקולים העומדים לנגד עיניה הם לטובת תושבי ומבקרי העיר תל אביב. חברת אתרים פועלת ותמשיך לפעול על פי הוראות החוק והדין".