חולדאי במכתב לשר להגנת הסביבה: "עצור באופן מיידי את הזיהום בנחל הירקון"

בחצי השנה האחרונה סובל נחל הירקון מזיהום מתמשך, שנגרם כתוצאה ממי שפכים שמוזרמים אליו. ראש העיר פנה היום במכתב לשר אלקין: "הזיהום והמפגעים אינם נפסקים ואף הולכים ומחריפים ונראה שאין מי שלוקח אחריות". השר אלקין בתגובה: "לא קיבלנו מכתב. נפתח בחקירה פלילית"

דגה מתה בנחל הירקון (צילום: "השכנים של הירקון")
דגה מתה בנחל הירקון (צילום: "השכנים של הירקון")
17 במאי 2017

הירקון מזוהם ונשפך לים: ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, המשמש גם כיו"ר הרשות נחל הירקון, פנה היום (שלישי) במכתב לשר להגנת הסביבה זאב אלקין וביקש ממנו להתערב באופן מיידי כדי לעצור את הזיהום הפושט בירקון. "לצערי הזיהום והמפגעים הקשים – לא רק שאינם נפסקים אלא הולכים ומחריפים ונראה שאין מי שלוקח אחריות ופועל נמרצות שהנדרש יבוצע בזמן ובאיכות הראויה", כתב. עוד הוסיף חולדאי: "כיום מוזרם ביוב גולמי ללא כל טיפול, בכמויות הולכות וגדלות, דבר המחריף כמובן את הזיהום. ננראה כי דרושה התערבות דחופה מצידך כדי להפסיק את הנזקים הסביבתיים".

השר אלקין מנגד טוען כי בלשכתו כלל לא התקבל מכתב מראש העיר. "לאחר בדיקה מקיפה עולה כי לא נמצא מכתב שכזה בלשכת השר, ומכאן שלא הגיע לידי. נראה כי מדובר במכתב שהועבר לתקשורת". עוד נמסר, כי המשרד להגנת הסביבה מודע לזיהום הירקון בתקופה האחרונה: "הזיהום נגרם מהתנהלות חסרת אחריות של איגוד ערים דרום שרון מזרחי הפועל בניגוד מוחלט להיתרים שניתנו לו". כמו כן, הודיעו במשרד כי הם פתחו בחקירה פלילית, וזימנו לשימוע את עובדי ומנהלי האיגוד. בהתאם לממצאים יוחלט על המשך ההליכים.

יותר מ-85 מיליון שקלים נשפכו על שיקום הנחל שסבל בעבר משיקום קשה, כעת נדמה שההשקעה יורדת לטימיון. בתחילת חודש מאי פרסמנו כאן ב-Time Out אודות המפגעים בנחל הירקון כתוצאה מהזיהום, שנגרם בעקבות פעילותו של מכון טיהור שפכים דרום השרון, המטפל בפי ארבעה שפכים ממה שהוא מסוגל. מים עכורים, ריחות קשים ודגה מתה. לדברי עמיר בלבן מהחברה להגנת הטבע, "לזיהום השפעה מיידית בדמות פגיעה ישירה בחיות בר, מהזוחלים ועד לחיות הבר הגדולות. מפגעי הריח וכמובן זיהום הסביבה שבסופו של דבר חוזר אלינו אם אנחנו רוחצים בים או ששותים ממי התהום שנשאבים".

דגה מתה בנחל הירקון (צילום: "השכנים של הירקון")
דגה מתה בנחל הירקון (צילום: "השכנים של הירקון")

מוטי אלמליח, יו"ר ועד הפעולה "השכנים של הירקון" – קבוצת תושבים הגרים בסמוך לנחל שהחליטו להרים את הכפפה – ברך על המכתב ועל פתיחת החקירה, אך טוען ש"למרבה הצער הדבר נעשה מאוחר מדי". עוד הוסיף אלמליח: "מאמצי השיקום של הנחל כבר ירדו לטימיון והירקון חזר להיות תעלת ביוב שורצת חיידקים. אנו מצטרפים לקריאה להתערבותו של השר להגנת הסביבה שעד עתה ממלא את פיו וקולו לא נשמע, בזמן שמי הירקון הפכו מורעלים ומסוכנים".