חפש את החניון

העבודות להקמת כיכר חדשה בסוף שדרות רוטשילד הסתיימו השבוע. מישהו יודע מאיפה נכנסים לחניון?

כיכר רוטשילד החדשה. צילום: יולי גורודינסקי
כיכר רוטשילד החדשה. צילום: יולי גורודינסקי
29 באוגוסט 2013

בשבוע שעבר הסתיימו עבודות הבנייה של הכיכר החדשה שמול רוטשילד 1 והחניון שמתחתיה. החניון הציבורי הוקם על שטח כולל של כ־17,000 מ"ר, וכולל חמישה מפלסים וכ־390 מקומות חניה.

חניונים תת־קרקעיים ענקיים וכיכר מעליהם כבר הפכו בשנים האחרונות לאופנה (בזל, הבימה ועוד) וזה באמת קונספט נחמד, אבל השאלה היא איך עושים את זה ואם זה אפקטיבי. הבעיה ברוטשליד היא כפולה – אדריכלית ופרקטית: הכיכר חסרת חיים והחניון מיותר.

דווקא באזור של סוף שדרות רוטשילד אין מחסור אקוטי במקומות חניה: לשני המגדלים החדשים המשקיפים לכיכר נבנו חניונים גדולים, יש חניון ציבורי גדול במגדל שלום ועוד כמה חניונים קטנים באזור. מבחינה תעבורתית מדובר באזור צפוף ממילא, והחניון החדש רק יעודד עוד רכבים להגיע לשם.

מעבר לכך, מכוניות שנוסעות ברוטשילד לכיוון החניון לא יוכלו בכלל להיכנס אליו. למעשה, הכניסה היחידה לחניון היא מרחוב הרצל. עכשיו לכו תסבירו לפריפריאלים איך מגיעים משדרות רוטשילד לרחוב הרצל – אנחנו אפילו לא יודעים.

"זה תקוע כמו עצם בגרון", אומר על הפרויקט נחום כהן, אדריכל ומתכנן ערים. "בנו את החניון ואת הכיכר בשיא הדחיסות התל אביבית: הרצל זה רחוב דחוס, מיפו ומהים אי אפשר להגיע לשם, ורוטשילד הוא לא ציר מרכזי. זה מקום לא פרקטי בכלל – זה לא נכון לעשות מרכז במקום שאף אחד לא יכול להגיע אליו, אלא אם כן תהיה רכבת תחתית, ולא תהיה".