היינו בישיבת מועצת העיר הראשונה לעירייה הנוכחית וחזרנו עם רשמים

צילומים לאינסטגרם, הדרכה למתקשים ורוח אמיתית של אופוזיציה: גם אחרי כישלון הישיבה הראשונה של המועצה ה־21, חולדאי בטוח שיהיה מי שירצה את דמי החנוכה הפוליטיים שלו

ישיבת מועצת העיר הראשונה (צילום: שלומי יוסף)
ישיבת מועצת העיר הראשונה (צילום: שלומי יוסף)
6 בדצמבר 2018

 

באופן סימבולי משהו הדלקת נר שני של חנוכה שפתחה את ישיבת מועצת העיר (ה־21) הראשונה מאז הבחירות, התרחשה זמן קצר לאחר חתימת ההסכם הקואליציוני השני שבו חברה סיעת יאפא לקואליציה בראשותו של ראש עיריית תל אביב־יפו רון חולדאי, שנבחר לתפקיד בפעם החמישית. הקדימה אותה סיעת יש עתיד. אם לשאול עוד קצת ממטפורות חג החנוכה, בחנוכיית הקואליציה המתגבשת של השמש חולדאי, אשר צריכה לכלול לפחות 16 קנים (חברים), יש בסך הכל תשעה כרגע. מה שאיפשר לבלוק האופוזיציוני שכלל את הסיעות רוב העיר, אנחנו העיר, מרצ וש"ס – לסכל את מינויו של דורון ספיר לסגן וממלא מקום ראש העיר. מהלך של הצהרת כוונות, הפעלת לחץ על חולדאי ושיפור עמדת המיקוח, כדי לגבש הסכם קואליציוני שיטיב עימן.

>> מה יביאו איתן 5 שנות חולדאי נוספות? כל התרחישים

הישיבה החלה בהשבעת חברי המועצה. חברי סיעת אנחנו העיר סימנו את עצמם כילד הבעייתי בכיתה, כאשר כהקדמה לשבועתו הבטיח אסף הראל להישאר "נאמן למדינת תל אביב במקרה של פיצול בינה למדינת יהודה". שולה קשת ביקשה מצדה להביא לידיעת הנוכחים את זכרן של הנשים שנרצחו. "יהיו לכם חמש שנים לבטא את עצמכם", הבטיח חולדאי הנאמן לכללי הפרוטוקול הדמוקרטי. כיאה לישיבת מועצה ראשונה הייתה נוכחות גבוהה של פלאשים, חיוכים וצילומים משותפים כדי לעלות למדיה החברתית. "צלמי אותי, ככה שיראו את המועצה מאחורה", הפצירה אחת מחברות המועצה ביושבת לצידה בזמן שסבב השבועות נמשך לו.

חולדאי. ישיבת מועצת העיר הראשונה (צילום: שלומי יוסף)
חולדאי. ישיבת מועצת העיר הראשונה (צילום: שלומי יוסף)

חולדאי התגאה בהרכב הנוכחים: "הביטו סביבכם, כל מרכיביה של החברה שלנו. ייתכן שיידרש זמן לגשר על הפערים אבל נמשיך לשרת את הציבור". הפערים שעליהם דיבר חולדאי מצאו ביטוי בהצבעה על מינויו של חבר סיעתו של חולדאי דורון ספיר לסגנו ולממלא מקומו. בזמן ההצבעה עצמה, חלק מחברי המועצה החדשים ניסו להבין כיצד לתפעל את מערכת ההצבעה האקלטרונית, איפה הכפתור של הבעד ואיפה של הנגד ואיזה קומבינציה ביניהן תוביל לנמנע. לזכות הוותיקים ייאמר שהם הסבירו בסבלנות. כשהסתיימה סדנת ההצבעה המזורזת – 15 הצביעו בעד, 15 הצביעו נגד. שלמה מסלאווי מסיעת הגמלאים נעדר. חברי המועצה לא הספיקו להגיד נר שלישי, וכבר יצאה הודעה על כינוס ישיבה מועצה מיוחדת ביום חמישי הקרוב לדיון חוזר במינוי ספיר. עליה חתומים 15 התומכים המקוריים בהצבעה, וכעת, גם מסלאווי מסיעת הגמלאים. נס חנוכה של ממש.

ישיבת מועצת העיר הראשונה (צילום: שלומי יוסף)
ישיבת מועצת העיר הראשונה (צילום: שלומי יוסף)
ישיבת מועצת העיר הראשונה (צילום: שלומי יוסף)
ישיבת מועצת העיר הראשונה (צילום: שלומי יוסף)

"ההתנגדות של האופוזיציה הייתה ביטוי לתחושה שההנהגה הנבחרת לא מוכנה לקיים דיאלוג אמיתי סביב הנושא של שותפות בקבלת ההחלטות ובקביעת המדיניות העירונית בשנים הקרובות", מסר יו"ר האופוזיציה אסף זמיר. על פי זמיר הציע חולדאי לסיעתו שני נציגים לסגנות ראש העירייה, ובתנאי שזמיר לא יהיה אחד מהם. מופרך ככל שיהיה, זהו מהלך טיפוסי לחולדאי, שלמרות הכל עזב את הישיבה כאילו רוח החג עליזה שורה עליו. אף שיתוף הפעולה של הסיעות להצביע נגד מינוי ספיר ולדחוק בחולדאי, הוא וגם הם יודעים שכאשר באמתחתו ארבע משרות סגן, דמי חנוכה שיוחלקו במוקדם או במאוחר, הבלוק האופוזיציוני הוא רק עניין של זמן, השאלה היא רק מי מהם יהיה הראשון להצטרף.

מלשכת חולדאי נמסר: "רוב מהומה על לא מאומה. כל הנושאים החשובים אושרו. תנוח דעתכם – תהיה קואליציה ודורון ספיר ימונה למ"מ ראש העירייה. דרך אגב – ללא כניעה לניסיונות סחיטה פוליטיים".