ספר חדש מבקש להנגיש את השפה העברית למבקשי המקלט ולמהגרים

הספר החדש "כאן ועכשיו" מהווה אלטרנטיבה הולמת ללימודי השפה העברית למבקשי מקלט ומהגרי עבודה. "באוכלוסייה הזאת כל צורת הלמידה היא שונה, הרבה פעמים הם מגיעים בלי רקע ובלי התנסות במערכת לימוד כלשהי"

כאן ועכשיו, ספר לימוד עברית למבקשי מקלט, מהגרי עבודה
כאן ועכשיו, ספר לימוד עברית למבקשי מקלט, מהגרי עבודה
18 בדצמבר 2018

הספר "כאן ועכשיו", שנועד להנגיש את לימודי השפה העברית כשפה שניה למבקשי המקלט ומהגרי העבודה שחיים בארץ יושק היום (שלישי) בבית הספר אולפן בית בתל אביב. הספר נכתב על ידי יולי הצופה ויעל גולן, מורות לעברית באולפן, והיוזמה הגיעה לאחר שנמצא כי ספרי הלימוד הקיימים ללימוד עברית לא מתאימים בתכניהם ללימוד אוכלוסיות שלא נמנות עם הדת היהודית והציונות. "ליולי ולי יש הרבה ניסיון בעבודה עם הקהילות האלה ולא מצאנו חומרים שמלמדים עברית בצורה שמתאימה לקהל הזה", מספרת יעל, דוקטורנטית לבלשנות באוניברסיטה העברית ומורה לעברית כשפה נוספת.

"באוכלוסייה שאנחנו עובדים איתה כל צורת הלמידה היא שונה, הרבה פעמים התלמידים מגיעים בלי רקע ובלי מספיק התנסות במערכת לימוד כלשהי", אומרת גולן. "תוך כדי הכתיבה עשינו פיילוטים ועבדנו עם פידבקים מידיים מהמורות שניסו אותו והתגובות היו טובות מאוד". הספר מחולק לשניים – חוברת לתלמידים וקובץ PDF עם מערכי שיעור מפורטים. "האוכלוסייה הרבה פעמים מגיעה לבקש עזרה בכל מיני מסגרות והם חיים בקהילה מאוד קרובה, כך שהדברים עוברים מפה לאוזן ובסופו של דבר הם מגיעים למקומות שבהם ניתן ללמוד את השפה".

כאן ועכשיו, ספר לימוד עברית למבקשי מקלט, מהגרי עבודה
כאן ועכשיו, ספר לימוד עברית למבקשי מקלט, מהגרי עבודה

אירוע ההשקה יתקיים הערב, 18.12 באולפן בית, הרב פרנקל 43 בתל אביב בשעה 20:00. במהלך הערב יתקיימו שתי הרצאות, אחת על דרכים ללמוד ולתרגל שפה גם מחוץ למסגרת של שיעור ודוקטורנטית שתרצה על ההבדלים בין רכישת שפה בינקות ובבגרות. מלבד זאת, יוצרות הספר יספרו על תהליך העבודה. את הספר ניתן יהיה לרכוש במקום.