מחאה נגד אירוע בכיכר רבין של חב"ד בו יופרדו גברים ונשים בקהל

בסוף החודש אמור להתקיים בכיכר רבין אירוע "משיח בכיכר" של חב"ד, שבו הגברים והנשים יופרדו ולא יופיעו נשים על הבמה. כיכר רבין בתל אביב, כן?

משיח בכיכר - הפוסטר
משיח בכיכר - הפוסטר
12 ביוני 2018

 

כיכר מלכות ישראל: שוב אירוע בכיכר רבין מצליח לעצבן את תושבי העיר, והפעם לא מדובר בחגיגות הניצחון של נטע ברזילי בכיכר בזמן האירועים האלימים בגבול הרצועה וגם לא מאהל מסחרי ענקי שמוקם בשטח הכיכר. בסוף החודש (שני, 25.6) אמור להתקיים בכיכר אירוע "משיח בכיכר" של חב"ד, עצרת המונית תחת הכותרת "אמונה. שמחה. גאולה". על פניו אירוע שלא מעניין את רוב תושבי העיר והכותרת הוורודה שלו נשמעת סבבה בסך הכל, אלא שבקהל תתקיים הפרדה בין גברים ונשים, ואף אישה לא תעלה לבמה. מי שכן יזכו לעלות אל הבמה הם "גדולי הזמר היהודי מכל הגוונים", כולל מענדי ג'רופי, מיילך קהאן, אבי בן ישראל, מקהלת הילדים צבאות השם וגם אחד אריאל זילבר.

>> הכירו את הפארק הראשון והיחיד בפלורנטין. איך הוא יראה?

ארגוני נשים כבר החלו לפעול נגד קיומו של האירוע. בראשית החודש פנתה שדולת הנשים בישראל לעיריית תל אביב־יפו כדי למנוע את קיום העצרת. "קיבלנו פנייה אל הקו החם שאנחנו מפעילות ממישהי שראתה את הפרסום. האירוע הולך להתקיים בכיכר רבין, משמע מרחב ציבורי", אומרת אלינור דוידוב, מנהלת תחום הדרת נשים והפרדה מגדרית בשדולה. "ממה שאנחנו מבינות, האירוע הוא לא במימון ציבורי אלא העירייה נתנה לחב"ד היתר לערוך את האירוע בכיכר רבין – במרחב הציבורי. זה לא שנערכת כאן תפילה המונית או שיש כאן טקס דתי, אלא אירוע תרבותי. החוק אומר בפירוש שלא יכולה להתקיים באירועים כאלה אפליה ואמור להינתן ייצוג שוויוני גם על הבמה".

כיכר רבין, צולם ביום חול (צילום: ShutterStock)
כיכר רבין, צולם ביום חול (צילום: ShutterStock)

גבי לסקי, חברת מועצת העיר מטעם מרצ שמתנגדת לאירוע, מזכירה שזו לא הפעם הראשונה שמנסים לארגן אירוע כזה בכיכר ולא הפעם הראשונה שהוא מעורר סערה ובפעם הקודמת זה נגמר בביטול האירוע. זה קרה ב־2016 כשאירוע "מרימים לכיפור" היה אמור להתקיים בהשתתפות גברים בלבד. "בשנה שעברה היה אמור להתקיים אירוע דומה במתכונת דומה ואותו הצלחנו לבטל, כך שלא ברור למה העירייה מתלבטת", מספרת לסקי, שגם פנתה ליועץ המשפטי של העירייה בדרישה שיתערב בעניין. "אני בחשש גדול שאם עיריית תל אביב־יפו תאפשר לקיים אירוע כזה, אחר כך בכל הארץ יהיה קל יותר להמשיך במגמה הזאת".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בימים אלה בבחינה מול המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ועם סיומה תתקבל החלטת העירייה בנוגע לאירוע".