מחשש להתפשטות המחלה: העירייה מפזרת חיסונים נגד כלבת

תל אביב היא עיר הכלבים והחתולים, אבל בצפונה תמצאו גם עשרות שועלים ותנים, שחיים בטבע ועלולים להעביר כלבת. כעת מפזרת העירייה חיסונים נגד המחלה בצפון העיר

תנים (צילום: שאטרסטוק)
תנים (צילום: שאטרסטוק)
20 בנובמבר 2017

בשטח תל אביב מסתובבים להם כמה עשרות שועלים ותנים, בעיקר בשטחים הפתוחים שבעיר. למרות אהבתנו להולכים על ארבע באשר הם, התנים והשועלים שחיים בטבע מסוגלים להעביר דרכם גם את אחת המחלות האיומות שיודע העולם – הכלבת – אל הכלבים ואל בני האדם. בתקופה האחרונה חלה עלייה חדה במקרי ההידבקות במחלה ברחבי הארץ, בעיקר בגלל מלחמת האזרחים הנמשכת בסוריה: בעלי חיים חולים שנמלטים משם דרך הגבול בגולן מדביקים את בעלי החיים ברמה ומשם היא מתפשטת לישראל, ולא עוצרת רק בכלבים. מתחילת השנה זוהו 42 מקרים של כלבת, מהם 24 מקרים בתנים, 7 בגמלים ו־3 בפרות.

כדי למנוע את התפשטות המחלה גם לתל אביב, מפזרת העירייה פתיונות המכילים חיסון נגד המחלה בשטחים הפתוחים שבעיר, שבהם מרוכזים התנים והשועלים. מדובר בעיקר בשטחים שמצפון לירקון, במרחב שבין רמת החייל, נווה שרת, המשתלה, מצפון לתל ברוך צפון, חוף הצוק, חוף תל ברוך ועד לשדה דב.

"הפתיונות הם בגודל של קופסת גפרורים, בצבע חום ומדיפים ריח חזק של אוכל לכלבים", מספר ד"ר צבי גלין, הווטרינר העירוני, שמבקש אמנם שאזרחים שייתקלו בפתיונות לא יגעו בהם כדי להבטיח שיגיעו ליעדם, אך מרגיע שאין בהם סכנה לבני האדם: "מי שנגע בשוגג יכול להסתפק בשטיפת ידיים במים ובסבון". גם לכלבים אין סיכון בחיסון ולא צפויות תופעות לוואי בקרב כלבים שיתקרבו לחיסון, שהם אמורים להחזיק עמם גם כך, לפי החוק.

זיהוי בעל חיים שנדבק בכלבת הוא די פשוט ובא לידי ביטוי בשינוי מהותי בהתנהגותם. "טבען של חיות הבר הוא לשוטט מרדת עד החשכה עד עלות השחר, בלילה", מציין ד"ר גלין. באופיים הם נוהגים להתרחק ולברוח מבני אדם. "במקרה שהם לא עושים זאת, כלומר מסתובבים בשעות האור או מתקרבים לאנשים – עולה חשד גבוה לכלבת ויש לטלפן למוקד העירוני על מנת לדווח, ואלה יטפלו במקרה".