העץ הנדיר: תושבי תל אביב נלחמים בכריתת עשרות עצים ברחבי העיר

עשרות רבות של עצים עתידים להיכרת ברחבי העיר מבלי שתימצא חלופה המניחה את הדעת. האם העירייה נחפזת להפנות את גבה לידידו הנאמן ביותר של הולך הרגל העירוני?

שדרות ירושלים (צילום: יולי גורודינסקי)
שדרות ירושלים (צילום: יולי גורודינסקי)
13 באוגוסט 2018

תחת טמפרטורות מאמירות, ומבלי שיוטרדו בדימוי הסהרורי שנקשר במאבקים מקבילים באחריותם של היפים אמריקאים, תושבי תל אביב מוצאים עצמם במלחמה על הטבע העירוני. ואכן, נדמה שכריתת עצים הפכה שגורה בשבועות האחרונים. סמוך לגינת הכובשים נעלמו עשרות עצי וושינגטוניה, ברחוב החשמונאים נלחמו התושבים על עצי הפיקוס שמחוץ לחלונם, ובשדרות ירושלים עתידים להיכרת 181 עצים בעקבות בניית הרכבת הקלה.

"הרשויות אומרות לאנשים שהעצים נכרתים בגלל שרוצים להקים שביל אופניים לתועלת התושבים או להציל אותם מעצי דקל שהיו עלולים ליפול להם על הראש", אומר עברי הראל, פעיל סביבתי אשר מעורה במאבקי התושבים בתל אביב נגד כריתת עצים. אילן גולדשטיין, פעיל חברתי ותיק לטובת הנושא, מוסיף כי "מדובר בדורסנות שבמסגרתה לא עושים את המאמץ הנדרש כדי למצוא אלטרנטיבה. במקום לחפש דרכים לא לפגוע בעצים אומרים 'למי אכפת מכמה עצים דפוקים?'".

שדרות ירושלים (צילום: יולי גורודינסקי)
שדרות ירושלים (צילום: יולי גורודינסקי)

מסתבר שיש לא מעט אנשים שאכפת להם. "שדרות ירושלים היא מעין שמורת טבע, מכיוון שהעצים בה חיים בין 70 ל־100 שנה", אומרת ורד נבון, תושבת יפו המופקדת על המאבק מול עיריית תל אביב־יפו בדבר עקירת עצים בשדרה, לפי תוכנית הקו האדום של הרכבת הקלה. "אני חושבת שלהיאבק על עץ בעיר זה אבסורד. אנחנו אמורים לשמור על מעט הטבע שיש לנו, מעבר לכך שבמקרה זה מדובר בסביבה אקולוגית לכל דבר ועניין, שבה 26 עצי פיקוס אדירים".

"זה חשוב לכל תושב תל אביבי ובטח לכל תושב יפואי", אומר חבר מועצת העיר הממונה על תחום איכות הסביבה וראש סיעת חי – חילונים ירוקים, ראובן לדיאנסקי. "בכל אזורי העיר יש התנגשות בין הרצון לבנות בניינים לבין הצורך לשמר עצים. כשמגיע פרויקט בינוי מסוים שבעקבותיו הולכים לכרות עצים צריך לנסות למצוא פתרון חלופי כדי לשמר אותם. העצים לא נמצאים בראש או באמצע סדר העדיפויות של אף גורם בעירייה".

גם תושבי רחוב החשמונאים התעוררו בוקר אחד וגילו כי את עצי הפיקוסים הייחודיים מחוץ לחלונם מתכננת העירייה לכרות. "יום אחד ראיתי שלט שבו נטען שהעצים הם סכנה לציבור כי אי אפשר ללכת על המדרכה בגללם – סכנה שלא קיימת בכלל", מסבירה רינה הורן, המתגוררת ברחוב. "הזמנתי את רון חולדאי לשתות איתי קפה פה במרפסת, כדי שיבין כמה העץ הזה יקר לי, ונוסך שלווה ופרטיות במקום רועש". מעבר לייחודו של הטבע העירוני, לעצים חשיבות מכרעת בנתינת צל. "צל זה אחד המצרכים הנדירים ביותר במדינה שלנו והעץ מוריד 5־7 מעלות בכל מקום מוצל", מסביר גולדשטיין. "התרומה לסביבה של עץ אחד גדולה יותר מהתרומה של כל השרים להגנת הסביבה מקום המדינה ועד היום". ואכן, לאחר מאבק של תושבי רחוב החשמונאים, החליטה העיריה להרחיב את המדרכה ברחוב במקום לכרות את הטבע העירוני האהוב על התושבים.

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "העירייה רואה חשיבות רבה במניעת כריתה ופגיעה של עצים במהלך עבודות פיתוח ובנייה וכל פעולה כזו מתבצעת לאחר בדיקה דקדקנית ואישור אגרונום, הועדה המקומית ופקיד היערות העירוני. לאחר האישור מתפרסמים היתרי כריתת העצים באתר העירוני לידיעת הציבור. במקביל, פועלת העירייה להרחבת מספר העצים בעיר ולראייה בעשור האחרון ננטעו עשרות אלפי עצים".

"באשר לשדרות ירושלים: מדובר בפרויקט לאומי שמבוצע על ידי נת"ע לבניית הרכבת הקלה. התכנית שואפת למזער ככל שניתן את הפגיעה בעצים. ככל הידוע לעירייה בשלב זה, בחלקו הצפוני של הרחוב לא יכרתו עצים ותיקים, למעט כמות עצים קטנה בתחום רציפי התחנות משיקולי בטיחות ונגישות. במסגרת הפרויקט יינטעו עצים חדשים לאורך תוואי הרכבת. ברחוב החשמונאים 31 העירייה ביקשה לכרות עץ, מאחר והוא נוטה למדרכה וההולכים בה עלולים להיחבט בראשם. התושבים ביקשו שלא לכרות את העץ ועתה נבחנת אפשרות להרחיב את המדרכה כפתרון אלטרנטיבי למפגע. באשר לעבודות בסמוך לגינת הכובשים, במקום מבוצעות עבודות פיתוח לסלילת כבישים ותשתיות על ידי חברת אתרים. כריתת העצים מבוצעת עם היתר מסודר ובתום העבודות יישתלו עצים במספר זהה לעצים שנכרתו".