לא כל כך נחמד

"אני לא מכיר חומרים שהנזק שלהם דומה לזה של הנייס גאי", אומר בכיר במרכז לבריאות הנפש גהה, על רקע עלייה בכמות הצעירים שסובלים מהפרעות נפשיות בעקבות השימוש בסם

יאללה, כנסו, תהרסו לעצמכם את החיים. חנות מיסטר נייס גאי. צילום: אנטולי מיכאלו
יאללה, כנסו, תהרסו לעצמכם את החיים. חנות מיסטר נייס גאי. צילום: אנטולי מיכאלו
1 באוגוסט 2013

זה כמה חודשים שסם הפיצוציות מיסטר נייס גאי אינו חוקי, אך לחדר המיון של איכילוב מגיעים בתקופה האחרונה יותר ויותר נערים שסובלים מתופעות לוואי קשות בעקבות השימוש בסם. "אנחנו מקבלים לפחות שני מטופלים בכל שבוע, רובם מגיעים בסופי שבוע ובימי ראשון, לאחר ערב של בילוי", אומר פרופ' פיני הלפרין, מנהל חדר מיון באיכילוב. בעוד תופעות הלוואי הפיזיות המסוכנות די ידועות, תופעות הלוואי הנפשיות מדוברות פחות.

"למיסטר נייס גאי תופעות פסיכולוגיות רבות", הוא מסביר. "התקפי חרדה, פרנויה ומחשבות רדיפה. סוג הסיכונים הוא כמו של גראס, רק מדובר בחומר הרבה יותר מרוכז ולכן ההשפעה מועצמת בהרבה. הסיכון המשמעותי ביותר הוא כניסה למצב של מחלת נפש כרונית".

ואמנם, הטיפול בצרכני נייס גאי לא מסתיים בשערי איכילוב אלא ממשיך פעמים רבות לבתי חולים פסיכיאטריים. החודש למשל אושפז במרכז לבריאות הנפש גהה קטין שעלה לישראל כדי להתגייס לצבא, ולאחר שלמד כי עישון ג'וינטים יכול להתגלות בבדיקות השתן עבר לעישון נייס גאי.

הנער לקה בהתקף פסיכוטי ומאושפז כבר שבועיים במחלקה סגורה, אבל הוא ממש לא היחיד. "מתוך כ־400 איש אשר מתאשפזים אצלנו סך הכל בשנה, כ־30־40 הם אנשים שהיו בריאים לגמרי ומגיעים לאחר שהנייס גאי עורר אצלם התקף פסיכוטי. אם כוללים גם אנשים עם רקע נפשי בעייתי שהשתמשו בסם, המספר כפול", מספר ד"ר צבי פישל, מנהל מחלקה סגורה בגהה.

"אני לא מכיר חומרים שהנזק מהם דומה לנזק שמותיר הנייס גאי", הוא מסביר. "כאשר מדובר באנשים בריאים עם איזושהי מועדות מסוימת, עלולים להתפרץ אצלם התקף פסיכוטי או אפילו מחלה פסיכיאטרית כרונית. הנייס גאי פוגע באוכלוסייה צעירה, והחיים של אותם צעירים משתנים מקצה לקצה".