לא מתרגשים: האם תל אביב היא בירת הגרושים של ישראל?

אתרי החדשות מיהרו בשבוע שעבר להכריז על תל אביב כבירת המתגרשים של ישראל, אבל האמת קצת אחרת. אז מה באמת קורה רגע לפני הסיבוב השני ולמה נשים הן שמחליטות? וגם: המדריך למתגרשים הטריים

מתוך Intolerable Cruelty
מתוך Intolerable Cruelty

בשבוע שעבר הכריזו אתרי החדשות הגדולים פה אחד: תל אביב היא שיאנית הגירושים של ישראל. עבודת העיתונאים כללה כנראה הצצה חטופה במייל, שטמן בחובו דוח לשנת 2015 המכיל את נתוני הגירושים בישראל לאותה שנה, בפילוח ארצי. כולם שמחו לחגוג את כישלונה של עיר הנהנתנות, הבגידות ו"האווירה המינית המשוחררת" במוסד הכי מעודכן בסביבה: מוסד הנישואים. אבל החגיגה שלהם הייתה מוקדמת.

מספר המתגרשים לכל אלף נפשות בשנת 2015. נתונים: בתי הדין הרבניים
מספר המתגרשים לכל אלף נפשות בשנת 2015. נתונים: בתי הדין הרבניים

גם אם נשים בצד את העובדה שמדובר בעלייה מינורית ביחס לשנת 2014 (פחות מאחוז) ואת העלייה במספר הנישואים האזרחיים, אפשר לראות שהאצבעות היו קלות על המקלדת. "לשיעורי גירושים אין שום משמעות אלא ביחס לנישואים, זה כמו להשוות בננות לתפוזים", אומר הסטטיסטיקאי דניאל ברטל. אם מסתכלים טוב טוב בנתונים, רואים שתל אביב היא במקום נחמד באמצע: באר שבע וצפת, לדוגמה, הן בעלות מספר מתגרשים גבוה יותר ביחס לאוכלוסייה מאשר בתל אביב (3.6, 4.1 ו־3.5 לכל אלף איש, בהתאמה). האם אנחנו צריכים להעביר את הכתר אחר כבוד לעיר אחרת? לא בדיוק. לא שיש לנו משהו נגד גירושים, חברינו הטובים ביותר הם גרושים וכו'.

ולסיום, פריט מידע מעניין: פרופ' סילביה ביז'אוי, סוציולוגית מהמסלול האקדמי במכללה למינהל, מספרת לנו על נתון שבתי הדין הרבניים לאו דווקא היו רוצים שנדע: רוב הגירושים הם ביוזמת בנות הזוג. "נשים צריכות שני דברים כדי להתגרש – להיות מסוגלות להתפרנס לבד ושהחברה שסובבת אותן תהיה תומכת. בתל אביב הזכות של הפרט מורגשת יותר. זה מסביר למה בירושלים קשה יותר להתגרש מבתל אביב, כי גבר מסורתי לא ייתן לאשתו ללכת, למרות שגם החילונים משתמשים בזה כשנוח להם".

המדריך למתגרשים הטרייים

טיפים לימים הקשים

1. צאו ותפגשו אנשים דלוקים

קחו את עצמכם ולכו לאחד המועדונים בתל אביב, שם תמצאו מאגר עצום של זרים דלוקים שישמחו לתת לכם חיבוק ולשמוע אתכם חופרים על הצרות שלכם.

2. חיו כאילו אתם בחו"ל

זה הזמן לעשות את הסטייקיישן הארוך בחייכם. הגדירו לעצמכם תקופה, בהתאם למצב חשבון הבנק, שבה אתם לא חושבים על כסף ושותים כאילו אתם חיים במחירי מזרח אירופה.

3. תגידו כן

סטנדרטים ושיקול דעת זה לאנשים שלא נמצאים בסחרור רגשי. תמשיכו לעוד דרינק, זרמו להרפתקה מינית. דעו להגיד כן לאנשים שמציעים לכם עזרה.

4. תגידו לא

זה הזמן להתחיל לבנות את עצמכם מחדש ולא הזמן לרצות אנשים. זו התקופה להיות טיפה אנוכיים ולהגיד לא כשצריך.