רחוב בפריחה: דברים חדשים קורים ברחוב לילינבלום

תזכרו מה שאנחנו אומרים: עם השדרוג של מה שהיו קולנוע עדן והקיוסק המיתולוגי משנות ה־20, נראה שרחוב לילנבלום עומד לחזור למעמדו כמוקד בילוי

הדמיה של הקיוסק החדש (צילום: יואב מסר אדריכלים)
הדמיה של הקיוסק החדש (צילום: יואב מסר אדריכלים)

בשנות ה־20 של המאה הקודמת היו קולנוע עדן והקיוסק שמולו ברחוב לילינבלום הדבר הכי חם בעיר. מאז עברו הרבה בורגנים בנווה צדק, והמבנים נשכחו והוזנחו. לא עוד. בקרוב יזכו שניהם בחיים חדשים. עדן היה בית הקולנוע הראשון בתל אביב ועמד נטוש במשך שנים רבות. המבנה מצוי כיום בבעלותה של קבוצת נווה צדק, שמתכננת להקים במקום מלון יוקרתי. בימים אלה מתנהל דיון מול צוותי התכנון בעירייה לשם גיבוש תוכנית לשימור המבנה ההיסטורי וקביעת גובה המלון ומספר החדרים. טרם ניתן היתר בנייה.

לעומת זאת, שיפוץ הקיוסק כבר כמעט הושלם, והוא צפוי לפתוח את שעריו בחודש הבא בשם Kiosk Est 1920. זהו אחד הקיוסקים הראשונים שנבנו בתל אביב והיחיד שהשתמר עד היום בצורתו המקורית. "הקונספט של המקום מתבסס על ההיסטוריה שלו", מסביר מנהל המקום בר לוי. "הוא נבנה ב־1920, בתקופה שהקיוסקים בתל אביב פרחו, ונועד לתת מענה לקהל שהגיע לקולנוע. זה היה מקום מפגש ובילוי באווירה לא מחייבת, וזה מה שאנחנו רוצים לשחזר. נקרין סרטים בשחור־לבן על הבניין ממול, נשמיע מוזיקה של פעם, יהיו ערבי קוקטיילים והעיצוב יהיה אקלקטי, כמו הסגנון של הקיוסק עצמו".

וייב הרטרו לא יפסח גם על מדי העובדים, על הריהוט ועל כלי ההגשה. מבחינת התפריט, היתרון של Kiosk Est 1920 על פני קיוסקים דומים ברוטשילד, למשל, הוא באישור שניתן להם למכור יין. גם בתחום הזה סביר להניח שסבתא שלכם תעוף, כי המשקה שיזכה לקדמת הבמה יהיה השפריץ – יין מהול בסודה שהיה אהוב על רבים בשנות הזוהר של הקיוסק, בייחוד על יוצאי רומניה. התפריט יכלול גם קפה, משקאות סחוטים, כריכים, קרואסונים, סלטים, גזוז של פעם, מלבי ועוד. בסופי שבוע יצטרפו לחגיגה גם חלות, עוגות ופיצוחים.

סביב הקיוסק תוקם רחבה שתקדם את פני הבאים למדרחוב שאמור להיבנות ברחוב. הלוגו של הקיוסק לקוח מהלוגו של הקולנוע ההיסטורי – כינור דוד. על הפרויקטים של הקיוסק והמלון העתידי אחראי משרדו של האדריכל יואב מסר, המתמחה בין השאר בפרויקטי שימור, בהם מלון נורמן, בית ספר בלפור ועוד (שימור הקיוסק: איריס הורוביץ שלוש). "אני תל אביבי שאוהב מאוד את צורת הבילוי הזו של קיוסק", מסביר מסר. "אני רואה אחריות ציבורית להציל את הקיוסק האחרון שנשאר בתל אביב כפי שהיה במקור".