בלגן בנת"צים: העירייה מאפשרת לנסוע, המשטרה מחלקת דוחות

עיריית תל אביב־יפו אפשרה באחרונה לאופנועים לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית. המשטרה מצדה המשיכה לחלק דוחות, בטענה שאם משנים מדיניות יש לעדכן גם את התמרורים. מי צודק?

השלט (הנכון) בדרך נמיר
השלט (הנכון) בדרך נמיר
27 ביולי 2017

דו פרצופיות: לצד מכוניות פרטיות שיתופיות וסלילה של שבילי אופניים טובים או פחות, מחפשת עיריית תל אביב־יפו דרכים לחסוך לנו זמן בפקקים ולצ'פר את אלה מאיתנו שחוסכים מהמרחב הציבורי את המכונית שלהם. בפברואר האחרון הורחב פיילוט של העירייה בשיתוף משרד התחבורה, המאפשר לכלי רכב דו גלגליים לנסוע בנתיבי התחבורה הציבורית ברחובות אבן גבירול ודרך נמיר, לכל תחומי העיר, זאת מתוך הנחה שאלה לא מעמיסים משמעותית על הנת"צים, המיועדים לאפשר נסיעה מהירה וחלקה לאוטובוסים ולמוניות. דוח שנערך במהלך תקופת הניסוי הראשוני קבע כי הפרויקט שיפר במידה קלה את מהירות תנועת האופנועים, "ללא פגיעה בתנועת האוטובוסים וללא הפרעה בטיחותית לאוטובוסים ולמשתמשי הדרך האחרים". עד כאן הכל נשמע מעולה, רק שמישהו שכח לעדכן את המשטרה.

שחר (35) הוא משלוחן תל אביבי ותיק שהתנועה על הקטנוע היא עבורו דרך חיים. כשהוא שמע על יוזמת העירייה הוא אמנם קפץ משמחה, אבל זה נשמע לו טוב מדי מכדי להיות אמיתי. אזרח טוב הוא שחר, והוא עשה את דרכו לתחנת המשטרה בסלמה כדי לבדוק הכצעקתה. "הכל התחיל כשראיתי את הפוסט של מיטל להבי (סגנית ראש העיר והאחראית על תחום התחבורה – ע"ס). החלטתי לא להסתמך על כך והלכתי למשטרה. חיכיתי שם בערך 40 דקות בערך עד שאמרו לי שיש אישור".

שמח וטוב לב נסע שחרברחבי העיר על קטנועו, גם בנתיבי התחבורה הציבורית. מה רבה הייתה הפתעתו כשבחודש מאי האחרון נעצר עם כלירכב דו גלגליים נוספים בפינת הרחובות דיזנגוף ואסתר המלכה, בטענה שנסע בנתיב תחבורה ציבורית."הסברתי להם שמותר לנסוע בעיר על נת"צ", אומר שחר על השוטרים שלדבריו השתייכו ליחידת הסיור הארצית של המשטרה, שהגיעה מסבב אכיפה מצפון הארץ. "אבל השוטר מאוד זלזל. כשהראיתי לו את הפוסט של להבי, למשל, הוא אמר משהו כמו 'גם חנין זועבי חברת כנסת ואומרת כל מיני דברים'". שחר והרוכבים האחרים חטפו דוח.

המשטרה אכן לא מכירה בהרחבת הפיילוט לכלל העיר. "יש פיילוט של משרד התחבורה בנמיר ובאבן גבירול בלבד", אומר דובר אגף התנועה במשטרה, שחף גמזו. "לגבי יתר הרחובות בתל אביב, אנחנו לא יודעים שזה אושר לנסיעה בדו גלגלי. כל נת"צ אמור להיות מוסדר ומשולט באופן חוקי. שוטר שבא לאכוף מסתמך על תמרורים", הוא אומר ומפנה אצבע מאשימה לרשות המקומית שלא עדכנה את השלטים. ובכל זאת הוא מרגיע: "כרגע, עד שמשרד התחבורה יסדיר את השילוט, לא נאכוף בנת"צים נסיעה של דו גלגליים".

האם האשמה היא בעירייה? באשר לסוגיית השילוט, מדגישה להבי שתהליך עדכון השלטים הועבר לאישור משרד התחבורה, אך מציינת שאישור כזה עדיין לא התקבל. "הכל לוקח די הרבה זמן מבחינת ההנחיות הפורמליות, וכרגע התמרור לא אושר במשרד התחבורה". עם זאת היא טוענת שהמשטרה ידעה על שינוי המדיניות. "אגף התנועה המחוזי היה מיודע לעניין הניסוי ושולב במדיניות", היא אומרת. "אנשים קיבלו דוחות כי אגף התנועה הארצי יצא לאכיפה מבלי להסתנכרן עם המדיניות המקומית ועם הרחבת הפיילוט". לנוכח הפניות מהתושבים פנתה להבי למשטרה כדי להביא לביטול הדוחות. יוזמה זו עדיין לא זכתה למענה, ובינתיים פנייתו הפרטית של שחר לביטול הדוח נענתה בשלילה.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "האכיפה שבוצעה על ידי השוטרים היא על פי חוק והתמרור המוצב במקום. לאחר בדיקה נמצא כי הניסוי המדובר מתייחס לרחובות דרך נמיר ואבן גבירול בלבד. נושא התמרור נמצא באחריות רשויות הדרך. לעניין הדוחות ניתן לפנות למרכז פניות נהגים לבירור".

ממשרד התחבורה נמסר: "שר התחבורה אישר להרחיב את הפיילוט המתיר נסיעת רכב דו גלגלי בכל הנת"צים שבתל אביב. נסיעת רכב דו גלגלי בתחבורה ציבורית מותנת בהצבת תמרור המתיר נסיעת רכב דו גלגלי באותו נת"צ".