"פצע במרחב האורבני": המאבק נגד בניית המגדלים בכיכר אתרים

שנים חיכו התל אביבים להריסת כיכר אתרים הנטושה והמוזנחת, שחוסמת להם את הים. כשסוף סוף נמצא הפתרון, התברר שהמחיר שנשלם עליו אולי גדול מהמקור - ארבעה מגדלים בני עד 36 קומות, שגם הם יחסמו לנו את הים. הפעם נראה שהתושבים לא ישתקו על זה

הדמיית תוכנית המגדלים בכיכר אתרים (צילום: פוסטר ושות' אדריכלים לונדון)
הדמיית תוכנית המגדלים בכיכר אתרים (צילום: פוסטר ושות' אדריכלים לונדון)
20 ביוני 2017

חומה ומגדל: עבור מי שעובר היום ליד כיכר אתרים הנטושה, יהיה בגדר בלתי אפשרי לדמיין שבעבר היה מדובר במקום שוקק חיים עם מאות בתי עסק פעילים, מועדון קולוסיאום אחד והמוני מבלים, תל אביבים ותיירים כאחד. 40 שנים חלפו, וחוץ מעשור אחד של עדנה, רוב חייה ביססה את עצמה הכיכר כשם נרדף להזנחה וכישלון, כזה שמדברים בו בנשימה אחת עם פרויקט התחנה המרכזית הידוע לשמצה. ראש העירייה המיתולוגי שלמה (צ'יץ') להט אפילו פילל בזמן מלחמת המפרץ שייפול עליה טיל סקאד. הכיכר הפכה למקום הכי מסריח בעיר, בעיקר בגלל היותה משתנה אחת גדולה; העסקים ננטשו, מועדון חשפנות ענקי השתלט עליה, והדבר העיקרי שהתל אביבים זוכרים לה הוא איך היא קוטעת את הירידה הדמיונית משדרות בן גוריון לחוף הים.

שנים ניסתה העירייה לסלק את הכיכר ממקומה ונתקלה בקשיים, בעיקר עקב ריבוי בעלי הקרקע והאתגר להשיג הסכמה ביניהם. לפני שנתיים נראה היה שנמצא סוף סוף הפתרון: העירייה, יחד עם חברת אתרים ויזמים פרטיים, הגיעו להסכמה ביניהם והציגו חזון חדש לשטח כיכר אתרים, שכולל אמנם את הריסתה המיוחלת של הכיכר – אך גם את בנייתם של שלושה מגדלי מגורים ושטחי מסחר על קוף החוף של העיר, שישתנה ללא הכר. מקרי העבר מלמדים שלא בטוח שהמרחב הציבורי שבין המגדלים, שלכאורה יהיה פתוח לקהל הרחב, אכן יהיה כזה בפועל, ואם ייפתח – לא באמת יהיה נעים, נוח ומזמין. התושבים מיהרו להתקומם, ובמפגש יידוע ציבור שנערך בראשית השבוע התברר להם שהמצב חמור משחשבו ושבמקום גם אמור לקום מגדל רביעי. המחיר שישלם הציבור בתמורה להריסת הכיכר גבוה, וכלל לא בטוח שהוא שווה את זה.

המגדל הסודי

"זה פצע במרחב האורבני", כינה מהנדס העיר עודד גבולי את הכיכר בזמן שהתושבים מסביבו באולם עוד מנסים לעכל את בשורת המגדל הרביעי. נוסף לתוכנית המקורית, של שלושה מגדלים בני 26, 31 ו-36 קומות, התברר כאמור במפגש היידוע שנוסף כעת מגדל רביעי, למעשה הגבהה של מלון קרלטון שיאמיר לגובה 26 קומות. התגלית הזו הצטרפה לטענות על כך שהעירייה לא באמת שקופה עם התושבים, ושהמידע שנמסר להם חלקי. כך למשל, בהדמיות הקרקע שפורסמו כלל לא נראים המגדלים, ואי אפשר להבין עד כמה ישפיעו על הסביבה. לטענת העירייה רק פרויקט כזה, שנותן תגמול גדול מספיק ליזמים, יאפשר את סילוק הכיכר. "יש פה הזדמנות חד פעמית", אמר גבולי באירוע. "הרבה זמן לא ניסינו לעשות תוכנית משמעותית ולא הצלחנו. עכשיו בא יזם שמסוגל להניע מהלך משמעותי". לדבריו, למרות המחיר הציבורי, "התוכנית הזאת טובה בהרבה מהמצב הקיים".

בתמורה להריסת הכיכר על כל מפלסיה יזכו היזמים לבנות מלונות בשטח של לפחות 36 אלף מ"ר, מבני מגורים בעלי שטח דומה, וכן 8,000 מ"ר של מבני מסחר ו-5,000 מ"ר לטובת הציבור, שיכללו אולמות מתנ"ס וגני ילדים. כל השטח, לבד מהמגדלים, יהיה פתוח לציבור כולו, מבטיחים בעירייה. ספק אם זה מרגיע את התושבים. הם חשים שמציגים להם עובדות מוגמרות ושהמפגש התקיים רק כדי לצאת ידי חובה, כך שלא מתאפשרת להם היכולת להשפיע. לדבריהם מדובר בלא פחות ממחטף של העירייה, גנבה של נכסי ציבור עבור בצע כסף, חטא שעל הוצאתו לפועל הם מתכוונים לצאת למאבק. עיקר המאבק הוא בהוספת מגדלים על אחת הנקודות היחידות בחוף של מרכז העיר שעדיין אין בה כאלה. "זו בכייה לדורות. העיר הולכת ונסגרת והמגדלים האלה – לא יגורו בהם תושבים רגילים, אלא עשירים שבכלל לא יימצאו בעיר כל הזמן", אומרת רחל גלעד וולנר, תושבת האזור, ומוסיפה: "קו העיר של תל אביב לים הולך ונסגר".

כיכר אתרים (צילום: Gellerj)
כיכר אתרים (צילום: Gellerj)

התושבים הזועמים מתעקשים שיש חלופות לבניית המגדלים. "אפשר להשיג איכות חיים טובה יותר בתוכנית פחות גרנדיוזית, למשל על ידי שיפוץ והחייאה של הכיכר הקיימת", מציע ארתור רשקובן, בעל חנות גלישה בחוף הילטון הסמוך. "התוכנית תביא להרס וחורבן של החיים לכל אורך התקופה של הבנייה והשיפוץ, וגם אחרי זה החיים לא יהיו אותו דבר. אני גדלתי באזור הזה ורציתי שהילדים שלי יגדלו בו. זה מקום קסום לילדים לגדול בו וזה לא יהיה אותו דבר". ישראל גודוביץ', מהנדס לעיר לשעבר וממבקריה הקבועים של העירייה, מסכים. "הם יודעים שאפשר אחרת, הם פשוט לא רוצים". לדבריו, "מגדלים בתל אביב זה עיוות התוכנית הרעיונית של העיר מיסודה. למה במרכז שוסטר ברמת אביב ג' לא בונים מגדלים? כי יש שם אוכלוסייה חזקה, שתצעד, ופה יש אוכללוסייה פחות חזקה. אין דרך יחידה, זאת לא בת ים".

הנקמה תבוא בקלפי?

המאבק נהנה גם מתמיכה מירושלים, בדמות חברת הכנסת ויו"ר התנועה הירוק יעל כהן-פארן. "אם יש משהו שברור לכל מתכנן, לכל בר דעת, זה שקו החוף של תל אביב הוא חומה לים וזו טעות נוראית שאסור להחמיר אותה", היא אומרת. "אפילו שר התיירות מתנגד לבניית מלונות בקו הראשון לחוף". גם היא מסכימה שאת הכיכר צריך להרוס, אבל לא בתמורה לחלופה המוצעת. "כיכר אתרים זה זוועה, אבל לא צריך להקים עוד זוועה".

ממפגש היידוע יצאו התושבים כשהם מתעקשים שהמילה האחרונה בנושא לא נאמרה, ובכך למעשה ניתן האות למאבק ציבורי של תושבי העיר, בתקווה שיצליח יותר מקודמיו. "התושבים צריכים לעמוד על הרגליים האחוריות ולהילחם נגד התוכנית. התוכנית טרם הופקדה ויש עוד זמן להתנגדויות", מתעקשת ח"כ כהן-פארן. התושבים הזכירו את המועד שמפחיד את מקבלי ההחלטות יותר מכל – אוקטובר 2018, הבחירות לראשות העירייה. האם הכיכר שראש עיר אחד קיווה שיפול עליה טיל היא הכיכר שתסכן ראש עיר אחר?

הפטריות בכיכר אתרים טרם הריסתן. צילום: יולי גורודינסקי
הפטריות בכיכר אתרים טרם הריסתן. צילום: יולי גורודינסקי
הריסת הפטריות בכיכר אתרים (צילום: אלי אטיאס)
הריסת הפטריות בכיכר אתרים (צילום: אלי אטיאס)

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "מדובר במפגש שני במסגרת הליך שיתוף ציבור, לצדו מתקיים גם הליך שיתוף דיגיטלי שמאפשר נגישות למידע על התכנית וכן מענה על שאלון לתושב. העירייה תנתח את הטענות ותציג את התייחסותה במסגרת דיון להפקדה בוועדה המקומית. נדגיש שמדובר בתוכנית שנועדה לטפל במפגעים הנובעים מכיכר אתרים כפי שהיא כיום והחסימה שהיא יוצרת לכיוון הים. התוכנית תייצר המשך של השדרה לים עם סביבה אורבנית מזמינה".