מבצע אביב נעורים

ועד תושבי רמת אביב החליט להיאבק בפרויקט המעונות החדש של אוניברסיטת ת"א. "העירייה עבדה עלינו", הם אומרים

מעונות הסטודנטים. הדמיה: ד. קייזר, מ.קייזר וא. לקנר אדריכלים
מעונות הסטודנטים. הדמיה: ד. קייזר, מ.קייזר וא. לקנר אדריכלים

לפני חודש דיווחנו במדור "הבועה" על פרויקט המעונות החדש שנבנה בימים אלה באוניברסיטת תל אביב – 1,400 יחידות דיור חדשות המתוכננות לשמונה בניינים בני שמונה קומות ואשר יהוו תוספת משמעותית להיצע הדירות המיועדות לסטודנטים.

אף שהתוכנית אושרה כבר מזמן, והבנייה למעשה נמצאת בעיצומה, החליט ועד תושבי שכונת רמת אביב לצאת למאבק נגד הפרויקט. לטענת התושבים, רק בשלב מתקדם הם הבינו שהיזמים שינו את תוואי הבנייה ושלא מתוכנן שום חניון במתחם מה שעלול להביא לבעיות חנייה קשות באזור.

"מדובר בקומפלקס שיאכלס מאות דיירים חדשים בצפיפות יחסית. החיסרון הגדול הוא שלא נבנתה חניה תת־ קרקעית או כל חניה אחרת בסביבת הבניינים. מצב החניה בעייתי כבר היום, ואנחנו חוששים מפני החמרת הבעיה", מסביר יו"ר ועד השכונה, עו"ד איתן עקיבא.

נקודת המפנה הייתה החלטת יזמי הפרויקט לשנות את התוכנית המקורית ולהגביה חלק מהבניינים משמונה ל־15 קומות. מלבד העובדה שמדובר בתוספת שלא הוכרה בתוכניות המקוריות, התושבים טוענים שבנייני המעונות ישנו לחלוטין את פני הנוף, ומעבר לכך, יהוו תקדים לבניינים נוספים שיקומו על קו הרכס.

"כל התהליך של הפרויקט נעשה מבלי לבדוק כיצד הוא משפיע על הסביבה ועל תושבי השכונה. אין שום פרויקט בתל אביב שהעירייה אישרה ללא חניה. וצריך להבין, אנחנו לא נגד הסטודנטים, להפך, אבל לא ייתכן שכל ההשלכות יהיו על חשבון התושבים. דגל שחור מתנוסס על הפרויקט הזה".

לנוכח זאת התכנסה בחודש שעבר אספת תושבים ובה הוחלט לצאת לפעולות מחאה. התושבים קיימו פגישות עם נציגי העירייה ובהן הביעו את התנגדותם לשינוי התוכנית. הם ביקשו לשנות את הסדרי החניה בכל האזור לאדום־אפור, כך שמקומות החניה יהיו שמורים לתושבי השכונה בלבד. כמו כן הם מכינים התנגדויות שמתבססות על חוות דעת מקצועיות של אדריכלים מהשכונה. למקרה שלא יצליחו לעצור את ההרחבה, הם כבר מכינים את הערעורים לבית המשפט.

אילן לוקאץ': "כמו חומת ברלין"

אחד מתושבי השכונה הוא אילן לוקאץ', כתב התרבות בחדשות ערוץ 2 ופעיל חברתי שהיה מעורב בעבר בפעילות נגד התחרדות השכונה. לוקאץ' מתבטא בחריפות רבה יותר מעו"ד עקיבא ואומר: "בוקר אחד אנחנו מתעוררים ומגלים שהולכת ונבנית על הרכס שמעלינו חומה – ממש כמו חומת ברלין, חומה שנראית כמו הולילנד התל אביבית".

לטענתו הפרויקט הוא "עבודה אחת גדולה בעיניים שפשוט מזלזלת בתושבים" ועל תכנון המבנים הוא אומר: "פיגוע ארכיטקטוני". לדבריו "בשלב מסוים הבנו שמשהו מסריח קורה פה ושהיזמים והקבלנים בונים מעבר לתוואי המוסכם, וכל זה עם אפס מקומות חניה. אני חוזר: 'עיר סטודנטים' עם אפס מקומות חניה".

לאחרונה הגיעה לסיור במעונות בכירה בעיריית תל אביב שנפגשה עם תושבי השכונה. לוקאץ' מספר שבשיחה איתה היא הודתה שמדובר בקטסטרופה ואף הוסיפה, לדבריו, את המשפט הבא: "עד עכשיו נהניתם ועכשיו הגיע הזמן שתסבלו קצת".

לוקאץ' מאמין שכל מה שקורה בפרויקט המעונות הוא עניין פוליטי שקשור לבעלים של הפרויקט, הלוא היא שרי אריסון: "אני מבין שיש לנו ראש עירייה שנמצא לפני סוף קדנציה ורוצה להשאיר איזשהו חותם. אין חותם מכוער מזה. לצערנו אי אפשר יהיה למחוק את הבניין הזה. הסיבה היחידה שיש שם אפס מקומות חניה היא מפני שמישהו עבד על עיריית תל אביב, ומי שעבד עליהם היא חברת הנדל"ן שיכון ובינוי ששייכת לשרי אריסון. זאת לא תהיה מחאה, זאת תהיה מלחמה! אנחנו לא מוכנים להיות האזרחים הקטנים ששותקים מפני הטייקונים ומפני שרי אריסון. אנחנו רוצים שפעם אחת העירייה תתייצב לצד התושבים ולא לצד המיליארדרים".