מגדל המים ברחוב מזא"ה יהפוך לבית אוכל – התושבים מתנגדים בתוקף

העירייה רוצה לשנות את ייעודו של מגדל המים ההיסטורי ברחוב מזא"ה לבית אוכל, לטובת פעילות נוער בסיכון. לא כל תושבי השכונה מרוצים

מגדל המים ברחוב מזא"ה
מגדל המים ברחוב מזא"ה
16 במאי 2018

מגדל המים ברחוב מזא"ה הוא אחד המונומטים הקלאסיים המוכרים בתל אביב ואף מוכר כאתר מורשת לכל דבר. בשנות ה־20 של המאה הקודמת, עם התרחבותה צפונה של תל אביב, נבנה המגדל שסיפק מים לכל האזור שמוגדר היום כלב תל אביב ועם בניית המגדל עדיין היה גבעת כורכר נטושה. עם השנים כבר לא היה בו צורך והוא ננטש ואף הוגדר כמבנה מסוכן, עד שב־2012 שופץ ונפתח מחדש לציבור הרחב, עם מרפסות תצפית מיוחדות ושבילי גישה שנסללו אליו. כעת, כשהוא אתר ראוי לציבור, מתכוונת העירייה להקצות את הקומה התחתונה שלו לפעילות ציבורית למורת רוחם של חלק מהמזא"הים.

עוד כתבות מעניינות:
מה נסגר עם השיפוצים בכיכר דיזנגוף?
ההודעה שעוררה בהלה בקרב צרכנים בישראל

מה לבדוק כשמחפשים דירה בתל אביב?

לפי תוכנית העירייה יוגדר המגדל מראש כבית אוכל. מטרת ההגדרה, אומרים בעירייה, היא לאפשר בו פעילות של הארגון העירוני אכפ"ת ולמכור מאפים שהכינו בני נוער בסיכון. תושבים רבים שגרים בקרבת המגדל חוששים משינוי ההגדרה, גם אם זה לטובת המטרה הנוכחית.

"עוד מעט לא יישאר מקום לאנשים לגור מרוב בתי אוכל, אז מה שחסר לנו זה אחד נוסף?", אומר טוביה אלון (69), תושב השכונה אשר גר בה כבר 40 שנה ומוביל את ההתנגדות למגדל. לדבריו תושבי השכונה גילו על בקשת האישור "החריג" לשינוי ייעוד המגדל רק לפני שלושה שבועות ומיהרו להביא את התנגדותם באוזני העירייה לפני שהזמן המצומצם שניתן להגשת הסתייגויות יחלוף. "חמישה בניינים מתנגדים לתוכנית הזאת של העיריה", מספר טוביה. "הייתי מצפה שאם העירייה מעוניינת להסב את ייעוד המגדל, היא תשאל לדעת התושבים מה היינו רוצים שיהיה שם".

מגדל המים ברחוב מזא"ה
מגדל המים ברחוב מזא"ה

חלק מחשש התושבים הוא מכך ששינוי הייעוד לבית אוכל יביא עמו גם השלכות על המרחב הציבורי, ולא בטוח שרחוב מזא"ה ערוך לכך. "הרחוב צפוף, חסרים פה פחים, ואני לא רוצה לדמיין בכלל איך יראה עניין הזבל כשיהיה פה בית אוכל", אומר טוביה. נוסף על כך מסבירים התושבים כי השכונה הזאת, עוד יותר מאזורים אחרים בעיר, סובלת ממצוקת חניה חמורה, שפתיחת עסק נוסף רק תחריף אותה. בין היתר מציעים התושבים שבמגדל תיפתח גלריה לאמנים מהאזור. "אם כבר, אז שיהפכו את המגדל למשהו תרבותי שישרת את התושבים", מסביר טוביה.

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "מדובר בהליך שימור מלא שיתבצע רק בחלל התחתון של המבנה. המבנה המשומר ישלב פעילות של בית ספר סמוך שבו מתחנכים בני נוער בסיכון שיציעו למכירה מאפים מתוצרתם. המקום לא יכלול אמצעי בישול אלא מכירה בלבד. המבנה ששופץ ב־2012 במימון העירייה הוכרז כאתר מורשת ועורר סקרנות רבה בקרב המבקרים הרבים המגיעים לאזור, ואנו תקווה שהמיזם החינוכי המבורך ימשיך מגמה זו".