אקדח לכל אזרח: "מנצלים את העובדה שהציבור מותש ומפוחד"

אל מול מדיניות החימוש שמקדם השר גלעד ארדן, ולדבריו נועדה להגן על הציבור בימים המתוחים, קולות טוענים שמדובר בהליך מסוכן שמנצל בצורה צינית את הפחד הציבורי. ארצות הברית, מאחורייך

אקדח. תמונה: shutterstock
אקדח. תמונה: shutterstock
14 בינואר 2016

"מנצלים את העובדה שהציבור מותש ומפוחד"

בתזמון אבסורדי עם העובדה שהפיגוע בדיזנגוף לפני שבועיים בוצע ככל הנראה בנשק בעל רישיון שהמחבל, נשאת מלחם, לקח מאביו שעובד בחברת אבטחה – העלה השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, הצעה למדיניות חימוש חדשה. ההצעה זכתה לכינוי ״אקדח לכל אזרח״ ועיקרה שורה של הקלות במתן רישיונות נשק וביטול תקנות שאוסרות על מאבטחים ושומרים לקחת נשק לביתם.

בשבוע שעבר אושר בוועדת השרים לענייני חקיקה תיקון לחוק כלי הירייה שאם יאושר בכנסת יבטל הגבלות שהוטלו לפני כשנתיים, בעקבות מקרי רצח של נשים בידי בני זוגן המאבטחים. ההגבלות, שאוסרות על מאבטחים לשאת את אקדחיהם מחוץ למקום העבודה, היו הישג גדול עבור קואליציה של ארגוני נשים וזכויות אדם, ביניהם האגודה לזכויות האזרח וכן ״האקדח על שולחן המטבח״, שפעילותם העלתה לתודעה את בעיית תפוצת כלי הנשק במרחב הציבורי.

נתונים: המשרד לבטחון פנים ו"האקדח על שולחן המטבח"
נתונים: המשרד לבטחון פנים ו"האקדח על שולחן המטבח"

ברוכים הבאים למערכה השלישית

בקואליציית הארגונים רואים את שינוי המצב הקיים כהרסני, דורשים שהחוק הקיים לא ישונה ומצביעים על כך שמאז שהוטלו המגבלות לפני כשנתיים לא בוצע אף רצח עד לפיגוע בדיזנגוף, שככל הנראה היה נמנע אם האב היה משאיר את הנשק בחברת האבטחה. ״ההחלטה המתגבשת מפקירה עשרות אלפי נשים ומשפחות לסיכון מוכח״, אומרת רלה מזלי מהקואליציה. ״בשם הביטחון, ההחלטה הזאת תשליט טרור חמוש באלפי בתים״.

״איך אפשר לבטל את ההגבלות על נשיאת נשק של מאבטחים כשהפיגוע בדיזנגוף הוא עדות חותכת לסכנה בזליגתו לשימוש לרעה?״, תוהה ח״כ תמר זנדברג ממרצ. ״לקח יותר מעשר שנים מאז שפרצה האינתיפאדה השנייה עד שהבינו שיש כאן בעיה בתפוצת הנשק, ובתקופת הממשלה הקודמת החלו להילחם בה, אבל עכשיו המטוטלת נזרקת לכיוון ההפוך ומנצלים את העובדה שהציבור מותש ומפוחד״.

מהמשרד לביטחון פנים נמסר כי האישור למאבטחים לשאת כלי נשק מחוץ לשעות העבודה הוא כורח המציאות הנובע מן המצב הביטחוני. ״אותם מאבטחים מהווים מכפיל כוח בידי כוחות הביטחון״, אומרים במשרד לביטחון פנים. ״ההחלטה נועדה לחזק את ביטחון הציבור תוך שמירה על איזון בין הסיכונים השונים״.