נערי המים: 20 מושגי יסוד בגלישה לגולש הגלים המתחיל

זה לא שאין בנו כאלה שרוצים את החורף, אבל ספק אם גם להם זה חשוב כמו עבור גולשי הגלים, שמתים שכבר לעלות על החליפות ולעוף על עצמם. מחפשים תחביב חדש? בואו להרגיש על הגל

הגולשים הצעירים. תל אביב (צילום: shutterstock)
הגולשים הצעירים. תל אביב (צילום: shutterstock)
12 בנובמבר 2017


פופ אפ

המעבר מתנוחת שכיבה על הגלשן למצב עמידה. ישנן שתי שיטות עיקריות – הקפצה של הגוף בבת אחת ממצב שכיבה (הפופ אפ הקלאסי) ו־Chicken Wing – קיפול הרגל טרם הקפיצה, כדי לאפשר מעבר קל יותר למצב עמידה על הגלשן.

סוול (Swell)

כיום משתמשים הגולשים המנוסים יותר במילה הזו כסלנג שמתאר גל שווה שמגיע – "אחי איזה סוול!!!". במקור מדובר בגלים שמגיעים ממקום מרוחק מהחוף, מבלי לאבד אנרגיה, והם הגבוהים והאיכותיים יותר. בארץ הסוולים המרוחקים ביותר מגיעים מאזור דרום איטליה.

צינור

אולי חוויית הגלישה הכי מספקת. מדובר בחלל שנוצר ב"קיפול" של הגל שמאפשר גלישה ממש בתוכו. צינורות אמיתיים נוצרים גם בגלים גבוהים וגדולים במיוחד, ולכן בארץ הם די נדירים. בחורף, עם זאת, תוכלו לתפוס כאלה גם כאן.

סחף

הזרם שנוצר מכניסה של גלים לאזור מסוים. בדרך כלל הגלים ייצרו סחף לכיוון החוף, אבל לעתים המים מתקדמים לצדדים או לכיוון העומק, ואיתם הגולש. ההמלצה היא לא להילחץ ולחכות שהזרם ישחרר אתכם לחוף.

סופטבורד

הגלשן שעליו מתחילים את לימודי הגלישה. הוא מצופה בחומר רך, גדול וכבד יותר מגלשנים אחרים, וכך מייצר תנאים מסוימים, כמו שיווי משקל וחספוס, שמתאימים לגולשים מתחילים.

גלשן קשיח

הגלשן הזה נועד למי שבטוח יותר בגלישה שלו. הוא מתחלק לשלושה סוגים – שורטבורד, לונגבורד ופאנבורד, שמתחלקים כמובן לפי גודלם. המטרה היא לבחור גלשן שתואם את הגודל שלך, עד כמה שניתן, כדי לאפשר תנועה ותמרון טובים יותר.

ליפ

החלק של הגל שנמצא באוויר שלאחריו יישבר הגל ויזרוק אותך למטה.

שעווה

חומר קריטי בציוד הגלישה שלכם. גולשים מקפידים למרוח אותה על הגלשן לפני הגלישה, והיא נועדה ליצור אחיזה (או חספוס) טוב יותר ביניכם לבין הגלשן. בהיעדר אחיזה כזאת, לא תצליחו לגלוש.

ליש

החוט שמחבר בין הרגל האחורית של הגולש לבין הגלשן. נועד למנוע מהגלשן לעוף על אנשים אחרים ומהגולש להתרחק מדי מהגלשן, ואף לשמש כקרש הצלה עבורו במקרה של סכנה במים.

קוּק

גולש מתחיל וצעיר.

שוחט

גולש מתקדם.

שאקה

התנועה שעושים עם היד בעת גלישה – נראית כאילו מדברים בטלפון.

סנייק

משום שלא אפשרי שכמה אנשים יגלשו על אותו גל, יש קוד לא כתוב בין גולשים לא "לגנוב" את הגל למי שתפס אותו. מי שפועל בניגוד לקוד נקרא סנייק, כנחש שמתקרב וגונב לגולש אחר את הגל בחתירה מהירה.

ווייפאאוט (Wipeout)

נפילה מגלשן. מביך תמיד, מצחיק בדרך כלל.

פיק

קו המים שבו הגלים נשברים ובו ממתינים הגולשים לגלים ששווה לתפוס.

חרבות

סנפירי הגלשן. מצויים בחלקו האחורי של הגלשן ונועדו להקל את התמרון שלו.

התחרטמות

החרטום הוא הקצה הקדמי של הגלשן. התחרטמות היא פעולה לא מכוונת (ולא רצויה), שקורית כשרוב המשקל של הגולש הוא על החלק הקדמי של הגלשן כך שזווית הכניסה של הגלשן למים חדה מדי, מה שיגרום לכם להתהפך.

חוף סגור

חוף עם שובר גלים שנועד לרכך את אנרגיית הגלים, למשל חוף הדולפינריום בתל אביב, להבדיל מחוף פתוח.

*המדריך נכתב בעזרתו של בן עקביא – גולש ותיק והבעלים של צ'ילי בית ספר לגלישה

via GIPHY